کد خبر: چگونه-با-کودکان-در-مورد-ویروس-کرونا-صحب
۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، این روزها که ویروس کرونا همه‌گیر شده و افراد بسیاری را نگران کرده است، باید به کودکان هم توجه کنیم. اما چگونه با آنها صحبت کنیم که متوجه اوضاع بشوند و البته بیش از حد نگران نشوند و همچنین از آنها چگونه مراقبت کنیم؟ در ادامه چند راهنمایی در این خصوص ارائه شده است:

۱. با کودک، متناسب با سن او، صادق باشید.

وانمود نکنید که هیچ اتفاقی نیفتاده است. کودکان هم باید برخی از عادات روزمره‌شان (مانند دست شستن‌شان) را تغییر دهند و باید دقیقا بدانند که چرا. البته موقع صحبت با کودک، متناسب با سن او و با زبانی ساده، شرایط را توضیح دهید. به او بگویید که میکروب‌ها چگونه منتشر می‌شوند و با چه روشی می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. این اطلاعات برای پیشگیری از بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم مفید هستند.

۲. آنها را آرام کنید.

اگر او به دلیل سوء‌تعبیر‌ها و کج‌فهمی‌ها دچار اضطراب شده است، از او بپرسید که نسبت به شرایط موجود چه احساسی دارد. سپس اطلاعات غلط او را تصحیح کنید و حقایق را برای او بگویید. به او بگویید خیلی از افراد هستند که حتی پس از ابتلا به این بیماری درمان شده‌اند. اما همیشه پیشگیری آسان‌تر از درمان است. به او توضیح دهید که بهترین دانشمندان دنیا در حال بررسی این ویروس هستند و سرانجام دارو و واکسن مناسبی برای کنترل ویروس کرونا پیدا می‌کنند. فقط تا آن زمان باید بدون اینکه از چیزی وحشت کنیم، مراقب خودمان و همچنین اطرافیان‌مان باشیم. در ضمن به کودک‌تان بگویید، ممکن است مجبور باشیم یک مدت کوتاه بیرون از خانه نرویم و همچنین مدرسه‌ها تعطیل باشند، اما می‌توانیم در خانه، برنامه‌های روزمره‌مان را ادامه دهید و از دورهمی‌های خانوادگی خودمان لذت ببریم.

۳. کودک‌تان را به انجام کاری مثبت، تشویق کنید.

به او یاد بدهید که چگونه می‌تواند از ابتلا به ویروس در امان بماند. مثلا چگونه بهداشت خود را رعایت و عطسه و سرفه‌های خود را کنترل کند. او باید غذای سالم مصرف کند و به اندازه کافی بخوابد. به کودکان بزرگتر هم بیاموزید، خبرهای مربوط به ویروس کرونا را از منابع قابل اعتماد پیگیری کنند.

۴. قوانین را ساده کنید.

در این روزهای بحرانی که مجبور به قرنطینه خانگی هستید، بهتر است کمی قوانین روزمره‌تان را ساده بگیرید. بدین ترتیب کودک نسبت به شرایط تازه حس خوبی خواهد داشت. مثلا به او اجازه دهید فیلم‌های مخصوص خود را بیشتر از روزهای دیگر تماشا کند. کاری کنید که از ماندن در خانه بیشتر لذت ببرد. همچنین باید مراقب علایمی چون اختلال خواب، خستگی بیش از حد، بی‌اشتهایی یا پرخوری ناگهانی، اضطراب فراوان و رفتارهای پر از آه و ناله، دل درد یا علایم دیگر فیزیکی و اشکال در تمرکز در کودکان خود باشید. این علایم نشان‌دهنده اضطراب و ترس بیش از حد کودک‌تان است. در اینگونه مواقع با حفظ آرامش خود، او را مطمئن کنید که همه چیز تحت کنترل است و این روزهای سخت کاملا موقتی است. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha