چگونه با تغذیه سالم در برابر کرونا سپر دفاعی بسازیم/ مراقبت های تغذیه ای در پیشگیری و درمان کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری پلیس، کارشناسان تغذیه اذعان دارند مهمترین اصل در پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و تنفسی و تسریع روند درمان این بیماری ها، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

سرهنگ دوم "سحر شکوهی جود"،   کارشناس تغذیه و دانشجوی کارشناسی ارشد "تغذیه در بحران و شرایط غیر مترقبه"  بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر(عج) ناجا در این زمینه توصیه های کاربردی ویژه ای دارد.

تغذیه سالم به عنوان یکی از ارکان سبک زندگی سالم، نقش مهم و اجتناب ناپذیری در ارتقا و تقویت عملکرد این سپر دفاعی بدن در برابر عوامل بیگانه ای همچون ویروس ها و باکتری ها و البته کرونا کوید 19 دارد. در این روزهای پر تب و تاب کرونایی که هیچ کس از شر این دشمن بیگانه در امان نیست،آشنایی با برخی اصول تغذیه سالم می تواند موثر و مفید فایده باشد.

-نقش تغذیه  در پاسخ دندان شکن سپر دفاعی بدن به ویروس ها و عوامل بیماری زا

واقعیت این است که رابطه معناداری بین نوع و کیفیت تغذیه با عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد. به عبارت دیگر تغذیه سالم با تقویت سیستم ایمنی، مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. سیستم ایمنی بدن ما سیستمی هوشمند است که از ما در برابر ویروس ها، میکروب ها و عوامل بیماری زا دفاع می کند. وقتی سیستم ایمنی بدن ما به دلیل سوتغذیه با ضعف مواجه می شود، ویروس ها و عوامل بیماری زا فرصت پیدا می کنند تا  از این سد دفاعی بدن عبور کنند . در این شرایط است که علائم بیماری از جمله تب که یکی از پاسخ ها و  مکانیزم های دفاعی بدن در واکنش به آسیب است تظاهر می کند.

-اما چه مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند؟

دریافت کافی ریزمغزی ها و پروتئین ها عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود؛ نقش تامین ویتامین های D،C ، زینک، سلنیوم و امگا 3 مورد نیاز بدن در ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن ثابت شده است. بنابراین توصیه می شود:

-روزانه یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده تخم مرغ را در وعده غذایی خود بگنجانید.

-از مواد پروتئین گیاهی مانند جوانه های عدس، لوبیا، دال عدس و ماش حداقل یک نوبت در روز استفاده کنید.

 -ثابت شده است که کمبود ویتامین D، ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد بنابراین  توصیه می شود از گروه مواد لبنی، یکی از انواع ماست ، شیر ، پنیر  یا کشک را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

-استفاده از یک وعده گوشت سفید مانند ماهی، مرغ  یا بوقلمون را در برنامه غذایی داشته باشید.

-- روغن های گیاهی و سالم مانند روغن ارده، کنجد و روغن زیتون را جایگزین روغن های جامد و چربی های اشباع کنید.

- سبزیجاتی با رنگ زرد یا  نارنجی و بنفش مانند هویج ،کدو حلوایی،کلم بنفش،گوجه فرنگی، لبو ، چغندر و پیاز بنفش، حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که مقاومت بدن را در مقابل عوامل بیماری زا بالا می برند بنابر این توصیه می شود حد اقل 3 الی 4 عدد میوه و300 الی 400 گرم سبزیجات در روز مصرف کنید.

- ویتامین  c یکی از آنتی اکسیدان های بسیار مهمی است که نقش ثابت شده ای در بالا بردن  سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد، با مصرف روزانه مرکباتی نظیرکیوی، فلفل دلمه ای، کاهو و خانواده کلم که  از منابع مهم ویتامین c به شمار می روند می توان ویتامین  cمورد نیاز بدن خود را تامین کنید.( در زمان استفاده از سبزی ها ومیوه ها حتما شستشوی بهداشتی آنها را درنظر داشته باشید)

-تغذیه در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و مشکوک به کرونا

تغذیه بیماران مبتلا و یا مشکوک به کرونا تاحدی به شرایط بالینی آنها وابسته است اما به طور کلی مصرف مایعات و غذاهای مایع مانند فرنی، شیربرنج، مسقطی و شیر گرم، انواع سوپ های سرشار از پروتئین، کته با برنج ایرانی و ماست کم چرب، پوره کدو حلوایی، پوره سیب زمینی یا هویچ، اسموتی هویچ و سیب به همراه پودر انواع مغزها و پودر سویا، ترکیب آب پرتقال، آب هویچ و  چغندر قرمز به این افراد توصیه می شود. گرچه تاثیر خوردن دمنوش ها بر ویروس کرونا ثابت شده نیست اما جوشانده آویشن و پونه کوهی می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. لازم به ذکر است، این  بیماران باید از مصرف غذاهای سرخ شده و ادویه جات محرک پرهیز کرده  و تا حد امکان غذاهای فاقد روغن مصرف کنند.

-تنوع و تعادل غذایی به جای افراط و تفریط

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری افراد به صورت کاملا افراطی و وسواس گونه به مصرف مکمل های دارویی برای تامین ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی های مورد نیاز بدن روی می آورند به این افراد توصیه می کنیم از مصرف مکمل های تغذیه ای بدون توصیه پزشک خودداری کنند و اطمینان داشته باشند که با رعایت اصل تعادل و تنوع غذایی یعنی گنجاندن همه گروه های غذایی در برنامه تغذیه روزانه خود و مصرف متعادل این مواد، نیازی به مصرف مکمل های تغذیه ای نخواهند داشت. ضمن این که باید توجه داشته باشند مصرف همزمان برخی مکمل ها با برخی داروها تداخلات دارویی و عوارض خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

-با رعایت این اصول و نکات بهداشتی، مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنید

رعایت بهداشت مواد غذایی و در نظر گرفتن بهداشت فردی و محیط در کلیه فرآیندهای تهیه، تولید و آماده سازی، طبخ و مصرف مواد غذایی  باید در هرزمان و البته در شرایط فعلی که ویروس کرونا مبتلا به مردمان بسیاری کشورها از جمله کشور ما شده است بسیار مهم و حائز اهمیت است در همین راستا توصیه می شود:

-به شدت از خوردن گوشت های کبابی و نیمه پز، تخم مرغ عسلی، لبنیات سنتی و حبوبات و خشکبار فله و روباز اجتناب کنید.

- میوه و سبزی را  قبل از انتقال به یخچال شست و شو و ضدعفونی کنید.

-در صورت خرید مواد بسته بندی مانند پنیر، شیر ، ماست، بطری مایعات و ....قبل از قرار دادن داخل یخچال ظرف آنها را کاملا بشوئید.

-در هنگام قرار دادن تخم مرغ دریخچال ، تخم مرغ ها را به یک ظرف دربدار منتقل نموده و آن ظرف را در یخچال قرار دهید.

-گوشت و مرغ خود را از مراکز معتبر و با مجوز دامپزشکی تهیه کنید در نظر داشته باشید در هنگام آماده سازی ، بسته بندی و فریز کردن، هر وسیله ای که با آنها در تماس است مانند تخته، سینک ظرفشویی، چاقو... باید ضد عفونی شود.

-حتی الامکان از خرید شیرینی جاتی که با دخالت دست تهیه و بسته بندی می شوند خودداری کنید و به جای آن از شیرینی هایی با بسته بندی تک نفره خریداری کنید.

-آجیل و خشکبار را با بسته بندی صنعتی موجود در فروشگاه های معتبر تهیه کنید  و از خرید آجیل های  فله و باز خودداری کنید.

به طور کلی با توجه به سرعت انتقال ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی و محیطی در تهیه و مصرف مواد غذایی اکیدا توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha