کد خبر: چگونه-از-خود-در-برابر-استرس-مراقبت-کنیم
۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۳

هیچ انسانی نیست که در طول زندگی خود، استرس را تجربه نکرده باشد؛ مشکلات مالی، کارهای زیاد و ناتمام، روابط متشنج با همسر و فرزندان، ابتلا به بیماری، همگی مسایلی هستند که می توانند سبب بروز استرس در هر فردی شوند.

برخی از باورهای انسان نیز تنش و فشارهای روانی ایجاد می کند، زمانی که شخصی به طور مداوم دچار استرس باشد، بر تمامی اعضای بدن او به ویژه سیستم ایمنی بدن، فشار زیادی وارد می شود و توان فرد را در مقابله با بیماری ها کاهش می دهد و در صورتی که فرد راهکارهای مقابله با آن را نداشته باشد، دچار افسردگی، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و حتی کاهش طول عمر می شود.

گریز از استرس اجتناب ناپذیر است، اما مهارت های پیشگیری و مدیریت استرس می تواند به ما کمک کند تا نسبت به آن سازش پیدا کنیم یا وضعیت را تغییر دهیم.

نشانه های استرس:

نشانه فیزیکی: درد در قفسه سینه، فشارخون، تپش قلب، تنگی نفس، مشکلات گوارشی روده و معده، انقباض عضله، سَردرد، بیماری قلبی و عروقی، آلرژی، کاهش یا افزایش وزن، بیخوابی و بَدخوابی، خستگی، بیماری های پوستی، اختلال در کارکرد جنسی، تیک، لکنت زبان، تعریق، دردهای عضلانی و کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن از جمله نشانه های فیزیکی استرس است.

نشانه عاطفی: افسردگی، خشم و عصبانیت، بَدبینی، احساس درماندگی، نبود تمرکز، کاهش اعتماد به نفس، عواطف خارج از کنترل، احساس گناه، شرم و بی تفاوتی از نشانه های عاطفی استرس است.

نشانه رفتاری: تمایل به اعتیاد، کاهش خلاقیت، تغییر الگوی خواب، ضعف در مدیریت زمان، کاهش علاقه به جنس مخالف، قضاوت ضعیف، ناتوانی در ابراز احساسات و واکنش بیش از اندازه از نشانه های رفتاری استرس است.

با رعایت و به کارگیری روش های مقابله با استرس و فشارهای روانی، می توانیم علاوه بر حل یا کاهش مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم.

 راهکارهای پیشگیری و مدیریت استرس و فشارهای روانی

       به خداوند توکل کرده و شاد زندگی کنیم.

       همواره ورزش و قدم زدن به ویژه در پارک و طبیعت را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.

       پس از یک روز پُرتنش و فشار زیاد روانی، دوش بگیریم.

       مصرف قهوه، چای، نوشابه های گازدار و غذاهای چرب را محدود کنیم.

میوه هایی نظیر پرتقال، توت فرنگی، سیب و کیوی بخوریم؛ در وعده های غذایی خود از سبزی هایی مانند نخودسبز، هویچ، کرفس، کلم، جوانه و غلات مصرف کنیم؛ حبوبات، لبنیات مانند شیر، ماست و دوغ و همچنین تخم مرغ و ماهی بیشتر مصرف کنیم.

       در زمان مناسب به موسیقی های آرامش بخش و ملایم گوش دهیم.

       اگر تحت فشار روانی بسیاری هستیم، در برابر گریه مقاومت نکنیم.

       کارهای خود را برنامه ریزی و اولویت بندی کنیم تا از سردرگمی رهایی یابیم.

       معاشرت با افراد پُراسترس را  محدود کرده و بیشتر با افراد شاد معاشرت کنیم.

       در مفابل خواست های نا به جای دیگران، قاطعانه «نه» بگوییم.

       در مورد مشکلات و نگرانی های خود با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنیم./ا.کشاورزی

«لیلا قربانی» کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha