کد خبر: چه-عواملی-باعث-بروز-آپاندیسیت-می‌شود؟
۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
چه عواملی باعث بروز آپاندیسیت می‌شود؟

دکتر وحید حمیدی متخصص جراحی عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری آپاندیس و علائم آن اظهار کرد: بیشترین علل شکم حاد جراحی آپاندیس است.

وی افزود: یک پزشک جراح بیشترین مواردی که در اورژانس مشاهده میکند، مربوط به آپاندیسیت است.

این متخصص جراحی عمومی بیان کرد: آپاندیس یک سری علائم روتین دارد؛ به این صورت که یک دردی در ناحیه معده و بالای شکم ایجاد می شود و این درد به طرف ناف کشیده می‌شود، بعد از طرف ناف به سمت پایین و راست شکم می آید که این نقطه دقیقا محل آپاندیس است.

دکتر حمیدی ادامه داد: نوع تیپی درد آپاندیس این است که از طرف معده به طرف ناف و بعد به سمت آپاندیس کشیده می‌شود.

وی با اشاره به علائم رسمی این بیماری گفت: زمانی که به ناحیه آپاندیس می رسیم با فشار دادن این نقطه درد دارد و وقتی که دست را از روی شکم برمی‌داریم، درد بیشتر می شود. آپاندیس یا زایده ای کوچک در واقع یک جسم است در ابتدای روده ی بزرگ که به آن سکوم گفته می شود.

این متخصص جراحی عمومی بیان داشت: سکوم محل اتصال روده بزرگ و کوچک به یکدیگر است که در طرف راست بدن آپاندیس وجود دارد. آپاندیس به معنی زایده و اضافی است.

دکتر حمیدی افزود: این زایده بیماری خاص خود را دارد و به علل مختلف می‌تواند مریض دچار آپاندیسیت شود که ما مجبور به برداشتن آن هستیم.

علل ایجاد آپاندیس

وی با اشاره به علل ایجاد آپاندیس تصریح کرد: آپاندیس به هر علتی می تواند به وجود آید. آپاندیس در واقع یک لوله ی باریک است که یک سوراخ دارد و به طرف روده بزرگ باز است، هر عاملی که سوراخی که آپاندیس به صورت روده بزرگ باز می شود را ببندند، آپاندیسیت ایجاد می شود.

این متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه هر علل داخلی و خارجی مختلفی می تواند آپاندیسیت را ایجاد کند، گفت: به طور مثال اگر هسته‌ی مواد غذایی باعث بسته شدن سوارخ شود، آپاندیسیت ایجاد می شود. هر عاملی که باعث شود سوراخ اصلی که ترشحات آپاندیس به طرف سکوم دارد، بسته شود، آپاندیسیت ایجاد می شود.

شایع‌ترین علت آپاندیس

دکتر حمیدی تاکید کرد: کاهش اشتها، تهوع، استفراغ و تورم در شکم می تواند از علل آپاندیس باشند اما شایع‌ترین علت بی اشتهایی، حالت تهوع و بعد خود استفراغ است. در ایران زیاد مشاهده می شود که فرد آپاندیسیت دارد اما بی اشتها هم نیست و بعد از باز کردن شکم متوجه می شویم که بیمار دچار یک آپاندیس چرکی شده است.

خبرنگار: سید حمیدرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha