کد خبر: چه-زمانی-دندان-و-فک-کودک-را-معاینه-کنی
۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۹:۳۹

به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت)، عبدالرضا جمیلیان گفت : زمانی که می خواهیم فک ها را حرکت دهیم به بیماران توصیه اردتودنسی و زمانی که بخواهیم دندان ها را حرکت دهیم، ارتودنستی ثابت را انتخاب می کنیم.

این متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت افزود : نوع ناهنجاری است که تعیین می کند که چه دستگاهی به بیمار داده شود. ارتودنستی ثابت کمی گران تر از متحرک است است و دو شکل مختلف دارد و تفاوت این دو تنها در ظاهر است و از نظر کیفیت و طول درمان مشابه هم هستند.

جمیلیان ادامه داد : هر دو دستگاه اردتودنسی ثابت هستند که یک مدل از دستگاه ارتودنسی فلزی است؛ضمن اینکه امروزه دستگاه های سفید شفاف همرنگ دندان  نیز به بازار آمده است.

وی  افزود: در درمان اختلال عقب ماندگی فک باید دقت کرد کدام یک از گزینه های پیشنهادی برای وضعیت فک بیمار مناسب تر است.

عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران به دو دستگاه تانک پلیت و آر اپلاینس و کاربردهای آن در ارتودنسی اشاره کرد و گفت: دستگاه تانک پلیت برای اینکه فک بالا عقب است و بایستی فک را به جلو حرکت دهیم کاربرد داشته و دستگاه دوم آر اپلاینس است و زمانی کاربرد دارد که فک پایین عقب است و می خواهیم آن را به سمت جلو حرکت دهیم استفاده می شود.

جمیلیان درباره انحراف فک و درمان آن، گفت: چنانچه انحراف فک در سنین کودکی تشخیص داده شود و در همان سنین درمان شود می‌توان با ارتودنسی آن را درمان کرد، اما در صورتی که درمان در سنین بالاتر به خصوص بعد از بلوغ انجام شود نیاز به درمان ارتودنسی همراه با جراحی است.

 این متخصص ارتودنسی درباره تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان، افزود: ارتودنسی در کودکان و ارتودنسی در بزرگسالان تفاوت های عمده ای دارد که شناخت این تفاوت ها می تواند در تعیین زمان مناسب برای ارتودنسی موثر باشد.

وی ادامه داد : ارتودنسی در کودکان دارای شرایط و ویژگی های منحصر به فردی است که با ارتودنسی در بزرگسالان متفاوت است؛ به دلیل رشد دائمی و پیوسته کودکان، برخی مشکلات دندانی و فکی ممکن است در آنها ایجاد شود.

 جمیلیان افزود: این مشکلات یا منشا ژنتیکی دارند و یا در اثر عادات بد مثل مکیدن انگشت ایجاد می شوند؛ در حالت عادی، از خانواده ها درخواست می شود تا کودکان خود را در سنین 8 تا 10 سالگی برای انجام معاینات دندانی و فکی، نزد یک متخصص ارتودنسی ببرند.

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: در این سنین به دلیل رشد کافی دندان های شیری و جایگزینی آنها با دندان های دائمی، در صورتی که کودک دارای مشکلات دندانی شدید باشد و متخصص ارتودنسی تشخیص بدهد که این مشکلات می تواند در عملکرد طبیعی دندان های بیمار تاثیر بگذارد و یا باعث پوسیدگی زود هنگام دندان ها شود، از روش های درمانی ارتودنسی در کودکان استفاده می شود.

وی گفت: در سنین کودکی، به دلیل امکان رشد استخوانی در آنها بسیاری از این مشکلات در مدت کوتاه تری قابل درمان است. بسیاری از مشکلات و  بیماری های دندانی و فکی، در دوران کودکی در مراحل اولیه خود هستند و به دلیل وجود امکان رشد استخوانی و دندانی، اصلاح این ناهنجاری ها با اردتودنسی در کودکان سریع تر و راحت تر است.

جمیلیان با اشاره به اینکه از ارتودنسی در کودکان  برای پیشگیری از مشکلات احتمالی از دست دادن زود هنگام دندان های شیری نیز استفاده می شود، بیان داشت: در این حالت به دلیل افتادن زود هنگام دندان و عدم رشد دندان دائمی، یک فضای خالی در دندان ها ایجاد می شود که می تواند باعث جا به جایی و به هم ریختگی همه دندان ها شود.

این متخصص ارتودنسی تاکید کرد : علاوه بر کاربرد ارتودنسی در کودکان برای درمان ناهنجاری های دندانی و فکی، از درمان ارتودنسی برای ترک عادت هایی مثل مکیدن انگشت، رانش زبان و تنفس دهانی  نیز استفاده می شود.

وی افزود: نکته ای که باید در ارتودنسی کودکان بدان توجه داشته باشید این است که در اکثر موارد تشخیص مشکل به معنی شروع درمان نیست.

جمیلیان ادامه داد: در بسیاری از موارد به دلیل عدم رشد همه دندان های دائمی، متخصص ارتودنسی معمولا تا 14 سالگی برای انجام ارتودنسی صبر کرده و از روش های جایگزین در این سن استفاده می کند اما تشخیص زود هنگام مشکل می تواند از وخیم تر شدن آن جلوگیری نماید.

این متخصص ارتودنسی خاطرنشان کرد : برای انجام ارتودنسی در بزرگسالان، شما باید لثه های سالمی داشته باشید. حرکت فکین در ارتودنسی بزرگسالان سخت تر از حرکت فکین در کودکان است و در برخی از ناهنجاری های شدید فکی نیاز به مداخله جراحی است که به این روش ارتودنسی و جراحی ارتوسرجی یا جراحی ارتوگناتیک می گوییم.

جمیلیان  با بیان اینکه ارتودنسی در هر سن و سالی امکان پذیر است و از آن برای درمان انواع مشکلات و ناهنجاری های دندانیه  و فکی و افزایش زیبایی استفاده می شود،افزود: معمولا یک سال و نیم برای رفع مشکل فکی زمان لازم است و یک سال و نیم هم برای رفع مشکل دندانی نیاز به زمان وجود دارد ؛ حال اگر بیمار فقط مشکل دندانی داشته باشد فقط درمان یک سال و نیم طول می کشد.

وی اضافه کرد:توصیه می شود به محض اینکه متوجه هرگونه ناهنجاری فک و دندان در کودک شدید او را به نزد متخصص ارتودنسی ببرید؛حتی اگر کودک شما زیر 8 سال است، با مراجعه زود هنگام می توانید آمادگی لازم برای شروع یک درمان ارتودنسی حساب شده را کسب کنید.

جمیلیان متذکر شد:بهترین سن برای ارتودنسی از شروع 8 سالگی تا قبل از بلوغ کودک است، اما این بدان معنا نیست که افراد بالای 14 یا 18 سال نمی توانند از درمان ارتودنسی بهره ببرند.درمان ارتودنسی بزرگسالان ممکن است در مقایسه با ارتودنسی کودکان زمان بیشتری ببرد، اما در نهایت به نتیجه دلخواه می رسند.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha