کد خبر: چرا-واکسن-کرونای-فایزر-به-واکنش-آلرژیک
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۹:۲۴
چرا واکسن کرونای فایزر به واکنش آلرژیک منجر می‌شود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از  العالم ، در یک زن میانسال آلاسکایی چند دقیقه پس از دریافت واکسن در بیمارستان منطقه‌ای بارلت در جونو آلاسکا، واکنش آنافیلاکتیک (وضعیت خطرناک تهدیدکننده زندگی که به علت واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود) مشاهده شد. وی با وجود اینکه هیچ سابقه آلرژی نداشت، با تزریق واکسن در ناحیه صورت و بدن دچار واکنش آلرژیک شده و همچنین افزایش ضربان قلب داشته است.

پس از آنکه استروئیدها و اپی‌نفرین نتوانستند بروز مجدد علائم وی را متوقف کنند، وی به یک بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. البته وی روز گذشته (چهارشنبه) بهبود یافت.

دکتر چائل آ فیت، از اعضای گروه مشاوره سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده که مجوز واکسن را توصیه کرده است، از محققان خواست تا بررسی کنند کدام ماده موجود در واکسن فایزر باعث واکنش‌های جانبی می‌شود.

وی اظهار کرد: «من فکر نمی‌کنم این بدان معنی باشد که ما باید توزیع واکسن را متوقف کنیم، بلکه محققان باید دریابند که چه مولفه‌ای از واکسن باعث این واکنش شده است.»

واکسن فایزر از فناوری mRNA استفاده می‌کند و به سلول‌های بدن انسان ساختن پروتئین سنبله ویروس کرونا را می‌آموزد. این واکسن همچنین حاوی نمک، ساکارز و لیپید پلی اتیلن گلیکول (PEG) است.

لیپید پلی اتیلن گلیکول، پلیمری آب‌دوست است که معمولا در داروها، مواد آرایشی یا غذایی استفاده می‌شود. همچنین یبوست‌های گاه‌به‌گاه را درمان می‌کند. عوارض جانبی آن ممکن است حالت تهوع، نفخ، اسهال و کهیر باشد.

درحالی‌که واکنش‌های آنافیلاکتیک به مواد واکسن ساخته شده نادر بوده است اما این ماده در واکسن به‌عنوان یک آلرژن پنهان در داروها و محصولات غذایی شناخته شده است و تشخیص این امر برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی دشوار است.

دکتر تاد لوین از کلینیک آلرژی چاتانوگا اظهار کرد: به نظر می‌رسد این مورد بزرگ‌ترین مشکل باشد و موارد دیگر فقط چربی‌ها، قندها و نمک‌ها هستند، مواردی که معمولا باعث واکنش‌های آنافیلاکتیک نمی‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha