کد خبر: چرا-مبتلایان-به-کووید-19-را-روی-شکم-می‌خو
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰
چرا مبتلایان به کووید 19 را روی شکم می‌خوابانند؟

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در مورد اینکه به چه علت بیماران کرونایی را روی شکم می‌خوابانند، بیان کرد: بیمارانی که در مرحله ی حاد بیماری هستند و دچار کمبود اکسیژن می شوند را روی شکم می خوابانند.

پوزیشن پرون

وی با بیان اینکه به حرکت دمر خواباندن بیماران پوزیشن پرون گفته می شود، افزود: در واقع این حرکت انتقال اکسیژن به ریه را تسهیل می‌کند.

عضو کمیته کشوری کرونا اظهار کرد: این حرکت علائم حیاتی و درجه اشباع اکسیژن را بالا می‌برد و به همین دلیل بیماران را روی شکم می خوابانند.

دکتر مردانی در پاسخ به این سوال که بیماران کرونایی را چند ساعت در روز روی شکم می خوابانند، گفت: خواباندن بیمار روی شکم بستگی به این دارد که میزان اکسیژن چند بار خوب شود. زمانی که می بینند میزان اکسیژن خوب است، بیمار را به حالت معمولی بر می گردانند.

میزان درجه اکسیژن خون بیماران کرونایی

وی در مورد میزان درجه اکسیژن خون بیماران کرونایی بستری در آی سی یوها، توضیح داد: میزان درجه اکسیژن خون بستگی به مرحله بیماری دارد. در هر مرحله از بیماری این میزان متفاوت است.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: در مراحل اولیه میزان درجه اکسیژن خون معمولاً بالای ۹۳ است اما زمانی که فرم بیماری شدید می شود به زیر ۹۳ می آید و حتی در فرم های بحرانی ممکن است میزان اکسیژن به ۶۰ هم برسد.

سندروم دیسترس حاد تنفسی

دکتر مردانی در پاسخ به این سوال که چرا بیماران کرونایی دچار سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) می‌شوند، گفت: بیمارانی که فرم شدید بیماری را دارند معمولا به این سندروم دچار می شوند.

وی با بیان اینکه ۸5 درصد بیماران کرونایی فرم خفیف و متوسط دارند و ۱5 درصد از بیماران نیاز به بستری پیدا می کنند، تصریح کرد: از این 15 درصد تعدادی مبتلا به فرم شدید بیماری هستند که در بخش های تنفسی بستری می‌شوند و عده ای هم که فرم کريتيکال و بحرانی پیدا می کنند در آی سی یوها بستری می شوند؛ این افراد بیشتر دچار سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) می‌شوند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha