کد خبر: چراغ-قرمز-کرونا-همچنان-روشن-مبارزه-با
۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
چراغ قرمز کرونا همچنان روشن / مبارزه با کرونا به اتمام نرسیده است
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور به یک میلیون و 518 هزار و 263 نفر و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به 58 هزار و 945 نفر رسید. براساس اعلام وزارت بهداشت 3709 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند؛ تاکنون 10 میلیون و 48 هزار و 871 آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. بر اساس آخرین تحلیل‌‌ها، در حال حاضر 9 شهر آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز، 39 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 172 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. قرمز شدن شهرهای ایران پس از آن که همه شهرها چند هفته ای در وضعیت نارنجی و زرد و آبی قرار داشت، اتفاق خوشایندی نیست چراکه نشان می دهد تلاش مسئولان حوزه بهداشت و درمان نتوانسته مردم را به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی حساس کند و نتیجه آن هم بازگشت وضعیت قرمز است که به سرعت می تواند به سایر شهرها هم سرایت کند.

کرونا انگلیسی واگیر بیشتری دارد!

در کنار انواع ویروس کرونایی در یکسال اخیر به زندگی مردم کره زمین وارد شدند، نوع خطرناکتر آن یعنی ویروس انگلیسی جدیدتر و خطرناک تر است. این ویروس که واگیر بیشتر و سرعت انتشار سریعتری هم دارد هفته هاست که در کشور انگلستان منتشر شده و مدتی هم هست که به ایران رسیده است. هر چند که مسئولان سعی دارند بگویند این ویروس انگلیسی در کنترل است اما آمارهای غیررسمی چیز دیگری می گویند. امروز بخشی از مبتلایان و بیماران بستری شده در بیمارستان ها ناقل این ویروس هستند. به هر حال این ویروس هم وارد ایران شده و با وجود اعلام هشدارهای مختلف از سوی مقامات بهداشتی و درمانی کشور برای رعایت و جدی گرفتن بیماری کرونا، همچنان شاهد افزایش آمار مبتلایان به این بیماری هستیم. هرچند که سیستم بهداشتی و درمان با تمام امکانات در مقابله با این بیماری مجهز شده اما بدون مشارکت مردم امکان مبارزه با این بیماری وجود ندارد.

کانون هایی برای توسعه بیماری

با وجود هشدارهای جدی برای خودداری مردم از حضور در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد بازهم می توان تجمعات بسیار شلوغ را در سراسر کشور دید. به عنوان مثال بازار بزرگ تهران یا بازارهای بزرگ در شهرهای دیگر همگی از جمله کانون های شیوع بیماری هستند. در این میان بی تدبیری مسئولان در توزیع برخی از اقلام مورد نیاز مردم از جمله مرغ آن هم در میادین اصلی میوه و تره بار با قیمت دولتی و به میزان محدود باعث شده تا صف های طولانی و پرحجمی برای خرید تشکیل شود که این موضوع خود باعث رشد بیماری کرونا است و متاسفانه در این محل ها کمتر به موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی توجه می شود. البته که تامین معیشت برای همه مردم یک ضرورت است اما ایجاد امکانات و تامین زیرساخت آن وظیفه حاکمیت است آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور به شدت آشفته است و مردم دچار مشکلات عدیده ای هستند. مسلم است در چنین شرایطی مردم بیش از آنکه به سلامتی خود اهمیت بدهند به دنبال تامین نیازنمندی های خود تحت هر شرایطی خواهند بود.

عید و افزایش بیماری!

خرید عید نوروز از همین حالا شروع شده و بسیاری از مردم از ترس گرانی بیشتر ترجیح می دهند که همین امروز برای خرید مایحتاج شب عید اقدام کنند و همین موضوع باعث شلوغی بازارها می شود. همانطور که اشاره شد بازارهای بزرگ در همه شهرهای کشور شاهد ازدحام جمعیت است و این موضوع به شیوع بیشتر بیماری کرونا دامن می زند. دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش موارد بستری و مراجعات سرپایی ناشی از کووید19 در بیمارستان‌های استان، گفت: «به دلیل نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز ما احتمالا شاهد افزایش حضور مردم در بازارهای رسمی و غیر رسمی خواهیم بود و این موضوع هم ممکن است منجر به افزایش موارد ابتلا شود، متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته تعداد موارد بستری تجمیعی در بیمارستان‌های تهران به نزدیک ۲۰۰۰ نفر رسیده است و در بسیاری از بیمارستان‌ها افزایش موارد سرپایی را هم شاهد بوده‌ایم که این موضوع هم نگران کننده است. همچنین میزان بستری‌های روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است.» او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بروز موج چهارم بیماری از نوع جهش یافته آن باشد، به ایسنا افزود: «قطعا نگرانی ما نسبت به نوع جهش یافته بسیار زیاد است؛ زیرا شهری هم که موارد ابتلا در آن شناسایی شده است نزدیک تهران است و به طور کلی به دلیل رفت و آمدها، ویروس می‌تواند به تقاط مختلف برسد. تنها تفاوت تهران این است که تاثیر پذیری بیماری در این شهر نسبت به شهرستان‌ها بیشتر است.» با این وضعیت به نظر می رسد باید سختگیری های بیشتری برای مقابله با این بیماری صورت بگیرد تا شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از این بیماری نباشیم وگرنه با وضعیت پیشرفت سریع بیماری و قرمز شدن شهرها باید شاهد صعود بیماری باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha