کد خبر: چالش-های-برنامه-متابولیک-ارثی-نوزادان
۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کمیته دانشگاهی متابولیک ارثی با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و با حضور اعضا در دانشکده داروسازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با هدف بررسی و رفع مشکلات و چالش های برنامه متابولیک ارثی برگزار شد، دکتر کبارفرد مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی به ارایه توضیحاتی درخصوص برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان پرداخت.

وی در ادامه توضیحاتی درخصوص فرایند اجرای این برنامه از جمله نمونه گیری در مراکز خدمات جامع سلامت، انجام آزمایشات مجدد و تاییدی در بیمارستان،  ارجاع نوزادان و ارائه خدمات بیمارستانی بیان کرد.

در ادامه نشست دکتر فربخش رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی ضمن بیان تاریخچه این برنامه به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد .

سپس دکتر ایمان زاده رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید، با اشاره به اعتبار بالای آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه مبتکران آگاه هدف، رضایت کادر علمی و اجرایی بیمارستان را از همکاری با این مجموعه اعلام کرد.

وی در ادامه بر آمادگی بیمارستان در راستای رفع مشکلات و چالش های موجود برای بهبود برنامه تأکید کرد.

در پایان نشست دکتر شکیبا رییس تیم بالینی بیمارستان مفید، مشکلات موجود در فرایند ارجاع بیماران و انتظارات تیم بالینی از معاونت بهداشتی و شبکه های بهداشت، معاونت درمان و معاونت غذا و دارو را بیان کرد.

برنامه بیماری متابولیک ارثی با هدف پیشگیری از ۵۳ بیماری متابولیک ارثی از بهمن سال ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دومین دانشگاه در کشور آغاز  شد. تاکنون بیش از ۷۰ هزار نوزاد غربالگری شدند و نوزادان مشکوک با انجام آزمایشات تخصصی تر از نظر ابتلا به بیماری مورد بررسی قرار گرفتند.

در این نشست رییس بیمارستان کودکان مفید، پزشکان فوق تخصص غدد و اعضای تیم بالینی بیمارستان مفید، مسئولان آزمایشگاه متابولیک ارثی مبتکران آگاه هدف، رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، کارشناس بیماری های متابولیک و مسئول واحد فناوری اطلاعات معاونت امور بهداشتی و نمایندگان معاونت درمان و غذا و دارو حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha