کد خبر: چاقی-شکمی-خطر-ابتلا-به-بیماری-قلبی-را-اف
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۱۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محسن نعمتی با اشاره به اینکه "چاقی" مهم ترین عامل خطر برای بروز بیماری های قلبی، پرفشاری خون، دیابت و برخی سرطان ها است خاطر نشان کرد: چاقی نوعی از سوءتغذیه است؛ به گونه ای که اکثر افراد مبتلا به چاقی، کمبودهای جدی مواد مغذی دارند.

 وی با بیان اینکه  بیشترین کمکی که به افراد چاق می توان کرد این است که او را مسخره و سرزنش نکنند، عنوان کرد: افراد چاقی که به طور مستمر تحت سرزنش اطرافیان یا تبعیض شغلی و تحصیلی قرار می گیرند، دچار صدمات جدی عاطفی و روانی شده و انگیزه های خود را برای درمان چاقی از دست می دهند.

دکتر نعمتی با بیان اینکه احتمال سرایت بیماری کرونا از افراد مبتلا به چاقی، نسبت به سایر افراد بالاتر است ادامه داد: بیمار مبتلا به چاقی با خطر بالاتری برای بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و بروز عوارض به دنبال بیماری کرونا مواجه هستند.

دکتر نعمتی با اشاره به اینکه چاقی های شکمی با خطر بالاتری از بیماری های قلبی و دیابت همراه هستند، افزود: علل ابتلا به چاقی بسیار متعدد هستند و تنها پرخوری و بی تحرکی علت بیماری چاقی نمی باشد بلکه زمینه ژنتیکی می تواند 40 تا 70 درصد در بروز چاقی موثر باشد.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به چاقی، افراد بی اراده ای نیستند، بلکه شرایط ژنتیکی و محیطی، موجب افزایش خطر ابتلای آنها به بیماری چاقی شده است، ادامه داد: خواب ناکافی و دیر خوابیدن شبانه، یکی از عوامل خطر جدی بروز چاقی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شیوع اضافه وزنی و چاقی در افراد 18 تا 60 سال در استان خراسان رضوی، 50 درصد می باشد؛ یعنی از هر 10 نفر، 5 نفر اضافه وزنی یا چاقی دارند، گفت: این میزان در کودکان بالای 5 سال و نوجوانان در استان خراسان رضوی، در حدود 20 درصد است؛ یعنی از هر 10 کودک و نوجوان، 2 نفر اضافه وزنی یا چاقی دارند.

 وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا 5 سال آینده، 75 درصد بالغین و 50 درصد کودکان در دنیا به اضافه وزنی و چاقی مبتلا شوند، گفت: چاقی کودکان، مانند بمب ساعتی است که در ده سال آینده به مرز انفجار خواهد رسید و این در حالی است بسیاری از والدین، از چاقی فرزند خود آگاه نیستند یا آن را انکار می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha