کد خبر: پیگیری-ساماندهی-طب-سنتی-در-کمیسیون-بهد
۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،فاطمه محمد بیگی ، با اشاره به جایگاه طب سنتی گفت: حدود 20 سال است که روند پیشرفت اکادمیک طب سنتی و ساماندهی علمی آن شروع شده و در حال حاضر تعدادی دانشکده طب سنتی و چندین متخصص در این رشته وجود دارد، همچنین حدود 100 سلامت‌کده در کشور ایجاد شده که عمدتاً وابسته با دانشکده‌های طب سنتی در  استان‌های کشور هستند.

وی عنوان کرد: امروز به سطحی از فرآوری داده‌های جدید و بروز در حوزه طب سنتی رسیدیم که مطالب و دانشی که از هزاران سال پیش در قالب طب سنتی ایرانی و اسلامی به ما رسیده، قابلیت اجرای کلینیکی در بیمارستان‌ها و آموزش برای دانشجویان علوم پزشکی و پیراپزشکی پیدا کرده و امروز به عنوان مکمل، طب جامع نگر و طب کل‌نگر در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروزه استفاده از طب مکمل و جامع نگر به دلیل پر کردن خلاءهای حوزه سلامت و درمان در بسیاری از کشورها و همچنین در سازمان جهانی بهداشتWHO  مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در سندهای سازمان بهداشت جهانی ذکر شده که کشورها درصدی از خدمات حوزه سلامت خودشان را به مکمل بدهند. کشورهای چین، کانادا، استرالیا و آمریکا در طب سنتی و مکمل در حال پیشرفت بوده و به آن در حوزه سلامت جای کار داده می‌شود.

​محمدبیگی، به تاثیر مثبت و مهم طب اظهار کرد: در کشور خودمان هم پروتکلی برای رعایت موارد حوزه تغذیه به وزارت بهداشت ارائه کردیم که به عنوان یکی از پروتکل‌های وزارت بهداشت ابلاغ شد و مشاهده کردیم که طب سنتی چه نقش خوبی در حوزه سبک زندگی، تغذیه و نحوه برخورد با بیماری‌ها و اپیدمی‌ها، ایفا می‌کند. با توجه به اینکه طب سنتی سلامت محور، بهداشت محور و پیشگیری محور است، درحوزه بیماری‌های اپیدمی بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند نقش کنترل کننده و پیشگیرانه ای ایفا کند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اینکه وزیر بهداشت پروتکل‌های استفاده ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج برای مقابله با ویروس کرونا را ابلاغ کرد، برخی از معاونت‌های وزارت بهداشت و مدیران ارشد این وزارتخانه، اهتمام جدی برای بهره‌مندی از این میراث گران بهای دانشی نداشته و برای پاسداشت آن هیچ تلاشی نکردند. متاسفانه بعضی از همکاران نه از حوزه علمی، تکنولوژیکی و دانشی بلکه به دلیل دیدگاه‌های منفی نسبت به طب سنتی، برخوردهای نا مناسبی با فعالیت های این طب می‌کنند که ناشی از  عدم آگاهی نسبت تاثیرات طب سنتی است.

این نماینده مردم در مجلس، در پایان عنوان کرد: باوجود چنین پژوهش‌ها و مستندات علمی در خصوص تاثیر طب سنتی بر بیماری کرونا، نباید شاهد برخوردهای مقابله‌ای باشیم، آنچه که چهره طب سنتی را در کشور زشت کرده نابسامانی رها شدگی این حوزه و عدم تدوین آیین نامه های اصلاحی در خصوص مباحث درمانی طب سنتی است که باعث شده برخی افراد به نام طب سنتی و با شیادی و دلالی، مردم را وارد حوزه های حاشیه طب سنتی می‌کنند. امیدوارم در کمیسیون بهداشت و درمانی بتوانیم رسالت خودمان را در خصوص ساماندهی طب سنتی انجام دهیم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha