کد خبر: پلیس-هوشمند-در-تراز-انقلاب-اسلامی-ایرا
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
پلیس هوشمند در تراز انقلاب اسلامی ایران

امروزه چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی، دانش نقش اساسی را در کیفیت زندگی اجتماعی برای مردم هر کشور ایفا می کند و نحوه و نوع استفاده از دانش را میزان هوشمندی و فرهنگ سازی هوشمندانه مشخص می کند.

به سبب رشد جمعیت و ارتقاء سطح دانش و آگاهی و تکنولوژی در عرصه های مختلف در هر کشور، مردم به همراه سایر سازمان ها و ارگان ها و همپای آنان شروع به رشد و همگام و هماهنگ سازی خود با دانش و تکنولوژی زمان زیست شان می کنند؛ همانگونه که در کشور خودمان شاهد آن هستیم که تمامی سازمان ها و نهاد های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی متناسب با آخرین تکنولوژی ها و آموزش های علمی و کاربردی اطلاعات و قابلیت های مجموعه خود را بروز رسانی می کنند تا بتوانند هر چه بهتر خدمتی مضاعف را به شهروندان ارائه کنند.

پلیس ایران نیز در بستر زمان، متناسب با توسعه یافتگی کشور در ابعاد اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیکی دچار تحولات شایان توجهی شده است و خصوصا از لحاظ امکانات و تجهیزات به عنوان یکی از ارگان های تاثیر گذار و تعیین کننده امنیت درون مرزی، نیروهای مجموعه عظیم خود را منطبق بر آخرین علوم و تجهیزات بروزرسانی کرده است تا بتواند در چارچوب پلیسی هوشمند به انجام وظیفه بپردازد.

البته این هوشمندی بیش از آنکه خود را در قالب تجهیزات و امکانات بروز دهد، در قالب دانش نیروی انسانی و نحوه آموزش های آنان منطبق بر آخرین آموزش های نظامی و امنیتی و همچنین بومی سازی دانش و عملکرد یگان ها و نیروها نمود یافته است.

پلیس هوشمند و کاربردی در انجام ماموریت ها و وظایف خود با سه رویکرد در بستر تحولات اجتماعی روبه روست: اول آنکه این نیرو باید بداند که به عنوان تامین کننده امنیت یکی از وظایف ذاتی خود علاوه بر تامین امنیت شهر و کشور و مردم جامعه را، تامین امنیت حاکمیت و نظام سیاسی بداند. دوم آنکه باید هوشیارانه با سرعت هر چه تمام به حوادث و اتفاقات واکنش سریع، قاطعانه و منطبق بر قوانین و شرایط در قالب پلیس حرفه ای نشان دهد و سوم آنکه در قالب پلیس جامعه محور از مشارکت های مردمی حداکثر بهره را جسته و درصدد پیشگیری از وقوع جرم بر آید و صرفا به مقابله با وقوع جرم نپردازد.

پلیس هوشمند باید بتواند سه سطح اساسی را در کار خود مورد توجه قرار دهد که شامل ایجاد آرامش، حفظ آرامش  و افزایش آرامش است. این سه سطح خصوصا در ماموریت های محوله باید سر لوحه کار پلیس قرار گرفته و این ارگان به عنوان حافظ امنیت با استفاده از این سه سطح از بروز مشکلات و ناامنی های بیشتر برای شهروندان در زمان مواجهه با جرم و بزهکاری بکاهد.

همچنین این پلیس باید بتواند مبارزه با جرایم را به واسطه اطلاع رسانی سریع مردم و مشارکت حداکثری آنان در کمک های اطلاعاتی به پلیس، تسریع بخشد.

نیروی انتظامی باید با استفاده از متخصصان و کارشناسان خود در حوزه امنیت به شناسایی دقیق جغرافیای جرم و بزهکاری پرداخته و با بومی سازی دانش و تجربیات نیرو های خود، منطبق با فرهنگ و جمعیت و همچنین مشکلات شهرها و محلات، در صدد آن باشد تا به مشکلات در حوزه وظایف خود رسیدگی کند.

از آنجا که کارکنان ناجا در ارتباط دائمی با افراد جامعه می باشند، نیاز ضروری دارند تا از مهارت های برقراری ارتباط موثر آگاه بوده و در زمان مناسب از هر کدام از مهارت های ارتباطی که آموزش دیده اند به درستی استفاده کنند و همچنین در این ارتباطات و تعاملات معیارها و موازین شرعی و اخلاقی را کاملا رعایت کنند.

یکی از راه های ارتباط تاثیر گذار و موفق خصوصا در ماموریت ها و پس از وقوع حوادث و بحران ها، کمک های اولیه روان شناسی است. نیروهای پلیس باید با آموزش های لازم به عنوان پشتیبان شهروندان در موقعیت های تنشی( استرسی)، به وسیله گفت وگو با افراد، احساسات آنان را پایش نمایند تا بتوانند فرد را به لحاظ روانی و روحی به ثباتی نسبی و تاثیرگذار برسانند.

به طور مثال در ماموریت هایی که پلیس در آنها با افرادی که قصد آسیب رساندن به خود یا دیگری را دارند مواجه می شود لازم است تا با تغییر دادن ذهنیت فرد به کمک گفت وگو، به سمت عادی سازی شرایط برای فرد مورد نظر و اطمینان بخشیدن به او درخصوص بهبود شرایط پیش رفته به طوری که حتی موقعیت غیر عادی را عادی جلوه داده و به این طریق خطر بروز حادثه و یا وقوع بزهکاری و جرم را به حداقل رسانند که این خود یکی از تکنیک های ویژه پلیس می باشد که آموزش آن به پرسنل امری واجب است.

همچنین کمک های اولیه پزشکی و آموزش های نظامی که  از آموزش های ابتدایی و مقدماتی یگان ها و نیروهای نظامی است باید همواره ملکه ذهن افراد بوده و با تمرین و حفظ آمادگی همیشه در ذهن نیروها باشد و هر لحظه برای  برخورد های فیزیکی در کنار برخورد ها و ارتباطات روحی و روانی آماده باشند.

از طرفی دیگر نیروهای انتظامی باید نهایت هوشیاری و آمادگی را داشته و وقوع هر گونه حادثه و اعزام به ماموریت را در هر زمان و مکان دور از ذهن ندانسته و در انجام ماموریت ها تمامی حواس خود را بر روی انجام ماموریت متمرکز کرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با کم هزینه ترین روش ها به سرانجام برسد.

به طور کلی دانش اطلاعاتی و آموزش در کنار استفاده صحیح از ابراز و امکانات نقش اساسی در آماده سازی پلیس هوشمند برای خدمتگزاری به جامعه و مردم ایفا می کند. در سازمان ها و نهاد هایی مانند پلیس باید از منابع دانش و اطلاعات استفاده درست و صحیح به عمل آورد زیرا برخورد هوشمندانه با منابع دانش خود از عوامل موثر و مهم در موفقیت سازمان ها به شمار می رود. تئوری های جدید سازمانی اذعان دارند که تنها مزیت رقابت سازمان ها در قرن بیست و یکم، دانش آنها و نحوه استفاده آنها از این دانش و آگاهی است و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همواره این امر مهم را متناسب با شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، ارزشی و دینی سرلوحه کار خویش قرار داده و خواهد داد و همواره تنها و تنها خود را رقیب جدی برای عملکرد خود دانسته و هر لحظه عملکردش را با گذشته خود در رقابت قرار می دهد.

سردار حسین رحیمی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha