کد خبر: پلاسمادرمانی-روشی-بدون-عارضه-برای-بهب
۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
پلاسمادرمانی روشی بدون عارضه برای بهبود وضعیت بیماران کووید 19

حسن ابوالقاسمی سرپرست پروژه پلاسمادرمانی کرونا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به جدیدترین نتایج بدست آمده از پروژه پلاسمادرمانی در ایران، اظهار داشت: تاکنون در مورد پلاسمادرمانی مطالعاتی در در دو فاز انجام شده که فاز اول در مورد بیمارانی که حال وخیمی‌ داشتند و فاز دوم هم در مورد بیمارانی که بیماریشان بسیار شدیدتر بوده است.

وی افزود: هر دو مطالعه نشان داد که پلاسمادرمانی ‌می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای روشی بسیار موثر برای بهبود وضعیت بیماران باشد. همچنین در مطالعات مشخص شد که هرچه سریعتر آغاز کنیم ‌می‌توانیم به نتیجه مثبت‌تری دست پیدا کنیم.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان با تاکید بر اینکه پلاسمادرمانی بر اساس زمان ‌می‌تواند تاثیرگذاری بالایی در بهبود بیماران داشته باشد، گفت: ما به نکته مهمی ‌دست پیدا کردیم مبنی بر اینکه اگر پلاسمادرمانی در بیماران خیلی بد حال زود شروع شود می‌تواند باعث نجات آنها شود و هرچه دیرتر آغاز شود، اثربخشی آن کمتر خواهد بود.

ابوالقاسمی ‌ادامه داد: بر اساس تست‌هایی که در خصوص پلاسمادرمانی صورت گرفته؛ پلاسمایی که به بیماران زده شده حاوی پادتنی است که ‌می‌تواند در بهبود وضعیت آنها بسیار کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما در استان‌های مختلفی طرح پلاسمادرمانی را اجرایی کردیم، تصریح کرد: هم اکنون طرح ما به پایان رسیده و بر اساس آخرین اطلاعاتی که در دست دارم پلاسما به ایمنوگلوبولین تبدیل شده است.

سرپرست پروژه پلاسمادرمانی کرونا با بیان اینکه روی این موضوع باید به صورت کار آزمایی بالینی مطالعات و اقداماتی صورت گیرد، یادآور شد: بعد از اقدامات صورت گرفته ‌می‌توان به نتیجه ی نهایی دست پیدا کرد، بعد از نتیجه گیری نسبت به شرایط استفاده آن تصمیم گیری خواهد شد.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه تاکنون هزینه‌های تحقیقاتی بر اساس طرح انجام شده است، افزود: قرار است از این پس برای استفاده آن تعرفه مشخص شود.

وی در پایان با بیان اینکه هر روز بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام ‌می‌شود نسبت به تغییر داروهای مربوط به کووید 19 تصمیم گیری ‌می‌شود، خاطرنشان کرد: این تغییرات نسبت به موثرتر بودن دارو انجام ‌می‌شود و کمیته کشوری هم نسبت به استفاده از آنها برای بیماران تصمیم گیری ‌می‌کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha