بررسی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کمیسیون بهداشت/ پیشگیری نکنیم تخت کم می‌آوریم!
دکتر محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری سلامت، درباره خطرات پسماندهای بیمارستانی بویژه در دوران کرونا افزود: تمام پسماندها نه فقط پسماندهای پزشکی می توانند عاملی برای ایجاد بیماری باشند و بحثی در این مورد وجود ندارد، اما اینکه واقعاً چه کاری باید در این زمینه انجام شود، به نظر می‌رسد همه بیمارستان ها پسماندهای خود را جمع می‌کنند و اینگونه نیست که پسمان ها دور ریخته شود و به بی‌خطر کردن آنها توجهی نکنند. وی ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها دارای دستگاه اتوکلاو هستند تا بتوانند پسماندها را در آنها بسوزاند یا بی خطرسازی کنند همچنین، برخی از پسماندها از طریق خود بیمارستان‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند بلکه برخی از موسسات و سازمان های شهرداری اقدام به جمع‌آوری این پسماندها انجام می‌کنند. محسنی بندپی با اشاره به اینکه دوران دفن زباله گذشته است، ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شود به ویژه با توجه به شیوع کرونا موضوع این پسماندها هم بسیار جدی است. زباله ها به ویژه زباله های بیمارستانی را تا چه زمانی می توانیم زیر خاک دفن کنیم، دفن شدن زباله‌ها راه‌حل‌ درازمدتی نیست و باید دید که کشورهای توسعه یافته چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اند و ما هم باید به آن سمت حرکت کنیم.

کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به خستگی کادر درمان در دوران شیوع کرونا و فعالیت آنها در شیفت های ۱۲ یا ۲۴ ساعته، آیا امکان افزایش نیروهای درمانی وجود دارد؛ اظهار کرد: این کاری است که ما با حضور وزیر بهداشت و درمان در کمیسیون بهداشت مجلس پیگیری کردیم، اما دو موضوع مطرح است اول اینکه بخشی از پرداخت‌های پرسنل بیمارستانی از طریق درآمدهای بیمارستانی تامین می‌شد، الان خیلی از بیمارستان‌ها تنها پذیرش بیماران کرونایی دارند و بیماران کرونایی هم نه تنها درآمدی برای بیمارستان‌ها ندارند بلکه باعث شدند تا سایر بخش‌های درآمدزایی بیمارستان ها هم از کار بیافتد. وی توضیح داد: از طرفی پرداخت بخش عمده‌ای از بدهکاری های بیمارستان به خارج از بیمارستان و همچنین کارانه پزشکان، پرستاران، بهیاران، بهورزان و نیروهای امدادی و خدماتی بیمارستان به عهده درآمدهای بیمارستان ها گذاشته شده بود و این درآمد به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. علت این کاهش درآمد هم این است که بیماران غیرکرونایی به بیمارستان ها مراجعه نمی‌کنند و با این وضعیت ما دنبال نیرو جذب نیروی بیشتر هم هستیم! بررسی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کمیسیون بهداشت/ پیشگیری نکنیم تخت کم می‌آوریم/ نیروهای درمانی درگیر کرونا در اولویت جذب محسنی بندپی تاکید کرد: قطعا جذب نیروی بیشتر نیاز به جذب اعتبارات بیشتر را هم به دنبال خواهد داشت، نیاز به جذب نیروی بیشتر در بخش‌هایی که بیماران کرونایی بستری هستند قطعاً مشهود است چون کادر درمانی در این بخش‌ها به واسطه شرایطی که درمان این بیماران دارد واقعا خسته و فرسوده شده اند و از طرفی اینا هم باید جایگزین شود.

تامین منابع از صندوق ذخیره ارزی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارکرد: برای جایگزین‌ اینها یا باید دولت از صندوق ذخیره ارزی یا توسعه ملی پول جدایی را برای جایگزینی اینها تزریق کند یا از بخش‌هایی که بیماران آنها به طور قابل محسوسی افت کرده از کادر آن بخش برای پوشش بخش بیماران کرونایی استفاده کند. وی گفت: یکی از درخواست‌های ما از وزیر بهداشت و درمان این است کسانی که در شرایط بحرانی در کنار وزارتخان بهداشت و درمان، مردم و دولت ایستاده و از جان خود گذشتند و از بیماران کرونایی مراقبت کردند، امتیاز ویژه ای برای آنها در جذب نیروی انسانی قائل شود. وزارت بهداشت اعلام کرد قرار است سه هزار نیرو جذب کند که 90 درصد آن نیروی پرستاری خواهد بود، باید اولویت جذب آن از بین پرستاران و کارکنانی باشد که در زمان بحران در کنار مردم بودند.

سازمان‌ها و بانک‌ها ماسک رایگان بدهند

محسنی بندپی درباره بحث توزیع ماسک با قیمت دولتی در مناطق مختلف و همچنین کمبود و یا نبود آن در داروخانه‌ها و شیوه توزیع ماسک نیز توضیح داد: کاری که کشورهای توسعه یافته در این زمینه انجام دادند این است که ماسک ها را در مراکزی که ناگزیر به پذیرش جمعیتی بالای ۱۰ نفر بودند به صورت رایگان توزیع کردند. نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته بستگی به این دارد که این محل تجمع کجا باشد، به عنوان مثال اگر این جمعیت در بانک‌ها باشند باید بانک‌ها موظف به ارائه ماسک های رایگان به مشتری های شوند، اگر این محل دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت هستند آنها نیز باید موظف به این کار شوند. بررسی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کمیسیون بهداشت/ پیشگیری نکنیم تخت کم می‌آوریم/ نیروهای درمانی درگیر کرونا در اولویت جذب وی با اشاره به منابع تامین بودجه این اقدام هم اظهارکرد: این سازمان ها باید با استفاده از بودجه سرانه اعتبارات، رفاهی و سلامت خودشان یا دستگاه اجرایی یا از بودجه ای که وزارت بهداشت در اختیار این سازمان ها یا دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد، استفاده کنند.

شیب نزولی مرگ و میر

محسنی بندپی با بیان اینکه استفاده از ماسک نتایج خوبی را در جهان رقم زده افزود: براساس اطلاعاتی که دریافت کرده ام در کشورهایی که استفاده از ماسک اجباری شده مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 شیب نزولی به خود گرفته است، در کشورهایی نظیر آمریکا و ترکیه که زمان استفاده از ماسک اجباری شد به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرد. زماینکه در دو ایالت آریزونا و نیومکزیکوی آمریکا را در نمودار باهم مقایسه و دیده اند در ایالتی که ماسک ها اجباری شد شیب کاهش مرگ و میر را می‌توان دید و آن ایالاتی که پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی جدی گرفته نشده میزان مرگ و میر افزایش یافته است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: در کشور ما به دلیل اقتصاد مردم محور و داشتن اقتصاد بهتر، محدودیت ها را کاهش دادیم و باید در کنار آن آگاهی بیشتری به مردم داده شود و پروتکل های پیشگیری نظیر استفاده از ماست و شوینده ها و ضدعفونی کننده ها را در بسیاری از محل ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم. بررسی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کمیسیون بهداشت/ پیشگیری نکنیم تخت کم می‌آوریم/ نیروهای درمانی درگیر کرونا در اولویت جذب وی افزود: افراد ممکن است وقتی از خانه خارج می شوند در محیط های مختلف قرار بگیرند و با خرابی ماسک مواجه شوند و آن را دور بیندازند و چون افراد تا غروب بیرون از منزل هستند، بدون ماسک به فعالیت بپردازد، اگر کارکنان وزارت بهداشت، وزارت کشور ظرفیت بسیج نیروهای خود و حضور در بطن جامعه را داشته باشد، می‌توانند این مشکلات را به خوبی ببینند. محسنی بندپی با اشاره به بازار تهران، تصریح کرد: بازار تهران محل رفت و آمد بسیاری از شهروندان است و اگر نیروهای این وزارتخانه ها در این محیط حضور داشته باشند و به مردم تذکر یا به آنهایی که ماسک ندارند، ماسک بدهند می‌توانیم از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنیم. در غیر این صورت اگر تمام تخت‌های هتل‌ها را تحت بیمارستانی کنیم، همه اتاق های ویژه هتل ها را تبدیل به تخت ویژه و ICU کنیم، باز هم قادر نخواهیم بود بیماران مبتلا به کرونا را جمع کنیم.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha