کد خبر: پرورش-ماهي-در-قفس-در-دريا-يك-ظرفيت-وسيع
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومي سازمان شيلات ايران، دكتر خون ميرزايي با اشاره به اينكه بزرگترين سرمايه اي كه در شهرستان جاسك محور توسعه قرار دارد، نيروي انساني توانمند و با اخلاق اين منطقه است گفت: ظرفيت هاي كشاورزي اين منطقه براي وزارت كشاورزي در كل كشور بي بديل است.

وي افزود: در حوزه شيلات نيز شرق استان هرمزگان به عنوان قطب آبزي پروري ساحلي با تمر‌كز بر ميگوي پرورشي مطرح است كه خوشبختانه اهميت و مزاياي آن به خوبي براي اين منطقه شناخته شده است.

دكترخون ميرزايي با بيان اينكه سعي بر اين است كه در شرق استان  براي ظرفيت هاي پرورش ميگو سقف و محدوديتي در نظر گرفته نشود اظهار كرد: اميد است با بهره گيري از فن آوري روز دنيا و اوليت قرار دادن بوميان بتوانيم گام هاي خوبي در اين مسير برداريم.

معاون وزير جهاد كشاورزي از پرورش ماهي در قفس در دريا به عنوان يك ظرفيت وسيع در توسعه مكران ياد كرد و ابراز داشت: در شش شهرستان‌ سواحل مكران بالغ بر ۵۰ هزار تن ظرفيت توليد ماهي در قفس در دريا مطالعه شده كه آماده جذب سرمايه گذار است.

وي تصريح كرد :شيلات ايران در مسير توسعه پرورش ماهي در قفس در دريا با آموزش نيروي انساني لازم ، حمايت از سرمايه گذاران اين صنعت و انجام تكاليف سازمان شيلات ايران به طور جد حامي سرمايه گذاران اين صنعت است.

رئيس سازمان شيلات ايران با بيان اينكه هرمزگان رتبه اول صيد و صيادي كشور را دارد گفت:  با محدوديت شديد گونه هاي آبزيان در منابع ساحلي روبرو هستيم و گونه هاي آبزي  بخاطر صيد غير مجاز و عوامل انساني و محيط زيستي ديگر در مرز خطر هستند.

دكترخون ميرزايي تصريح كرد تعداد مجوزهاي موجود بر اساس مطالعات و ظرفيت هاي شناسايي شده است كه صيد و صيادي كه به صورت غير مجاز در حال انجام است افزون بر اين ظرفيت بوده و علاوه بر در مرز خطر قرار دادن ذخاير آبزيان،سفره معيشت صيادان را نيز با تهديد روبرو كرده است.

وي صدور مجوز صيد در آبهاي دور را نيز بر اساس مجوزها و كميسون هاي بين المللي مانند iotc  خواند و ‌گفت: با اين وجود در همه سندهاي توسعه ايي از شهرستان جاسك به عنوان شهرستاني با ظرفيت هاي عظيم قابل توسعه ياد شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه در رابطه با صيد ساحلي مطالعات و ظرفيت سنجي هاي جديد در دست اقدام است تا بر اساس مطالعات جديد در صورت وجود ظرفيت مجوز صيد صادر شود گفت: در شمال كشور به دليل وجود محدوديت در منابع،اقدام به خريد مجوز هاي صيد و خروج صيادان از حرفه صيادي در راستاي حفظ منابع و ذخاير آبزيان كرديم.

در حاشيه اين مراسم معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات ايران نيز با اشاره به اهيمت صيد و صيادي اصولي در راستاي حفظ منابع و ذخاير ارزشمند آبزيان براي نسل آينده گفت: از هيچ تلاشي براي جامعه صيادي و همچنين حركت در مسير صيد و صيادي اصولي و پايدار دريغ نخواهيم كرد.

سيد پرويز محبي تصريح كرد: تمامي در خواست هاي مطرح شده از سوي جامعه صيادي با دستور رئيس سازمان شيلات ايران در مسير بررسي و در صورت نبود منع قانوني حل قرار گرفت.

وي صيد غير مجاز را تهديدي جدي براي منابع آبزيان خواند و گفت: اميد است مسئولين و مردم با راهكاري هاي مناسب در حل  مشكلات حاصله از صيد غير مجاز  به صورت جد ورود نمايند.

مدير كل شيلات هرمزگان نيز با اشاره به اينكه شهرستان جاسك با حدود ۳۰۰ كيلومتر نوار ساحلي به عنوان قطب فعال صيد و صيادي استان و كشور مطرح است گفت: باتوجه به موقعيت اين شهرستان و دسترسي به آبهاي آزاد و فراملي به دنبال افزايش سهم شهرستان جاسك در صيد آب‌هاي دور هستيم.

دكتر عبدالرسول دريايي تصريح كرد در همين راستا با تلاش ها و پيگيري هاي صورت گرفته، سازمان شيلات ايران ۲۴۰ فقره مجوز جديد صيد لانگ لاين(۲۰فروند لنج و ۲۲۰ فروند قايق) به اين شهرستان اختصاص داده است.

گفتني است در اين نشست علاوه بر ديدار چهره به چهره با صيادان، اعضاي كميسيون كشاورزي، آب، محيط زيست و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي پس از شنيدن درخواست هاي مردمي در اين نشست در نشست ديگري با حضور استاندار هرمزگان و مسئولين مرتبط در جهت حل مسائل و مشكلات مطرح شده حضور مي يابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha