کد خبر: پرستار-سلامت-جامعه-باید-نهادینه-شود
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۴۳
پرستار سلامت جامعه باید نهادینه شود
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر مریم حضرتی در شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که با حضور رییس و هیات رییسه دانشگاه، رییس دانشکده پرستاری، مدیر پرستاری و هیات مدیره نظام پرستاری لرستان برگزار شد، پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران ضمن تقدیر از خدمات پرستاران در طول یکسال مدیریت و مقابله با بیماری کووید-19، در پاسخ به موضوعات مطرح شده در این جلسه، گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری که 14 سال بر زمین مانده بودو اجرای آن به دلایل مختلف میسر نشد به دنبال تاکید مقام معظم رهبری مجددا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و جلسات آن به صورت مستمر برگزار می شود.
وی استاندارد سازی خدمات پرستاری و تدوین بسته های خدمتی پرستاری را به عنوان یکی زیر ساخت های اجرای این قانون دانست و افزود: پس از انجام مطالعات و بررسی های بسیار در خصوص تعیین بسته های خدمتی و تعیین ضریب K برای هر بسته؛  527 خدمت پرستاری تدوین و پس از بازنگری استاندارهای خدمات پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری در سایت ملی استاندارد به ثبت رسید و به دلیل اینکه آخرین به روزرسانی این بسته ها مربوط به سال 90 بود بازنگری بسته ها در معاونت پرستاری مجددا صورت پذیرفت.
معاون پرستاری با اشاره به وجود یک هزار مرکز مراقبت پرستاری در منزل در سطح کشور، گفت: بیش از نیمی از این مراکز فعال هستند و در یکسال گذشته به بیش از 60 هزار بیمار کرونایی ارائه خدمت داشته اند. از این رو پوشش بیمه ای خدمات پرستاری و مراقبت در منزل برای ارائه خدمات بهتر و ارزانتر به صورت جدی در دستور کار است.
وی در خصوص جذب نیروی پرستار، گفت: در سال 98 و 99 بیش از 24 هزار پرستار جذب شد که این موضوع در تاریخ پرستاری بی نظیر است. اما در این مدت هم توسعه تخت های بیمارستانی را داشتیم که خود این موضوع نیاز به نیرو دارد. لذا هنوز با استاندارد نیروی پرستاری فاصله داریم.
دکتر حضرتی در خصوص حمایت درمانی پرسنل درگیر کرونا، گفت: در برخی دانشگاهها این موضوع به اشکال مختلف و به صورت جسته و گریخته انجام می شود. بنابراین در معاونت پرستاری به دنبال تدوین دستور العملی یکسان برای این موضوع هستیم و از دانشگاه ها هم می خواهیم که پیشنهادات خود را در این خصوص به ما اعلام کنند تا کار پخته تری انجام شود.
وی در خصوص طرح یکسان سازی پوشش پرستاری، گفت: این موضوع در معاونت پرستاری دنیال می شود و نتایجی هم حاصل شده اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد که در سال آینده این کار انشالله انجام و ابلاغ می شود.
معاون پرستاری در خصوص نیروهای 89 روزه ،اظهارداشت: اساسا عنوان نیروی 89 روزه را نه قبول داریم و نه قانونی است.
وی به نقش پرستاران در سلامت جامعه تاکید کرد و گفت: پرستاری سلامت جامعه باید جدی تر گرفته شود چرا که توسعه این موضوع باعث رشد بهداشت سلامت مردم و کاهش بیماری های غیرواگیر می شود.
وی در خصوص درخواست دانشکده پرستاری لرستان برای تربیت نیروهای PHD ، گفت: دانشکده لرستان این ظرفیت را دارد. لذا زیر ساخت هامورد نظر را تامین کنید و این موضوع را با هیات بورد پرستاری برای بررسی مطرح می کنم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha