پرداخت سه بدهی خارجی باشگاه استقلال طی روزهای آینده/ تلاش مجلس برای ایجاد ثبات مدیریت در باشگاه

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ نشست کمیته تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس  عصر دیروز (دوشنبه، 21 مهرماه) با حضور جمعی از نمایندگان، معاونان وزیر ورزش، پیشکسوتان و کانون هواداران باشگاه استقلال به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات این باشگاه برگزار شد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست با بیان اینکه این نشست بر اساس خواسته هواداران مختلف باشگاه استقلال برگزار شد، گفت: برخی هواداران پیام فرستادند و تماس گرفتند و همچنین شاهد حضور برخی از آنها جلوی مجلس بودیم و این نشست فارغ از ایام کاری مجلس برگزار شد.

نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال

مجلس تنها از یک باشگاه حمایت نمی‌کند

وی ادامه داد: امیدواریم جلسه امروز منتج به نتیجه شده و بهبود فضای باشگاه را به عنوان باشگاه مردمی شاخص به همراه داشته باشد البته این به این معنا نیست که مجلس تنها از یک باشگاه حمایت می‌کند و فراکسیون بنا برخواسته هواداران و مطالبات ما در مورد باشگاه‌ها به این موضوع ورود کرده است.

نمایندگان کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزشی علاقه‌ای به تیم، گروه و رنگ خاصی ندارند

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از نمایندگان کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزشی علاقه‌ای به تیم، گروه و رنگ خاصی ندارند، تصریح کرد: ما بر اساس قانون اساسی از حقوق ملت دفاع می‌کنیم و نمی‌خواهیم به صورت جزئی به مباحث ورود کنیم اما مشکلات باشگاه استقلال به مرحله‌ای رسیده که کمتر سابقه داشته است و به یاد نمی آوریم تاکنون تجمعی در حوزه ورزش جلوی مجلس داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، افزود: در مورد وضعیت فعلی باشگاه استقلال که اورژانسی بوده سوالات زیادی وجود دارد اینکه چرا ظرف مدت یک سال 3 سرمربی و 12 تغییر هیأت مدیره‌ای در سنوات اخیر در باشگاه صورت گرفته و همچنین شفاف سازی در مورد موضوع بکارگیری آقای سعادتمند و برکناری ایشان از مطالبات هواداران است، وزارت ورزش مجمع عمومی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است و مطالبه عمومی وجود دارد که مدیرعامل و مدیر ورزشی برای باشگاه مشخص شود که تعلق خاطر به حوزه ورزش داشته باشد و همچنین این فضا به وجود آمده که وزارت ورزش میان دو باشگاه تبعیض قائل می‌شود.

نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال

قانونی در مورد ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی نداریم

وی با تأکید بر اینکه قانونی در مورد ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی نداریم، تصریح کرد: این موضوع در قالب آیین‌نامه داخلی سازمان لیگ است و دلایل آنها این است که کشور دچار بحران ارزی است و قراردادهای خارجی ضرر و زیان برای کشور به همراه داشته، 4 قرارداد مربی خارجی را بررسی کردیم اما متأسفانه متن آنها با هم متفاوت بود، مجلس ابزار نظارتی دارد و سوال از وزیر را می‌توانیم مطرح کنیم اما این نشست را برای حل مشکل برگزار کردیم. هواداران استقلال می‌گویند جلوی وزارت ورزش رفتیم اما گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های ما وجود نداشت.

محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس در این نشست خطاب به مسئولان وزارت ورزش یادآور شد: هواداران و پیشکسوتان استقلال در مورد وضعیت باشگاه دغدغه دارند و یکی از دغدغه‌ها احتمال بسته شدن پنجره نقل و انتقالات است، در این رابطه وزارت ورزش چه راهکارهایی دارد، موضوع دیگر بحث مکانیزمی است که باید برای انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل تعریف شود و اگر نتوانستیم در این نشست به نتیجه برسیم از ما انتظار دارند وزیر را برای پاسخگویی به صحن علنی دعوت کنیم و حتی در معرض استیضاح قرار دهیم.

نباید از ظرفیت ورزش غفلت کرد/ شرایط پرسپولیس هم مطلوب نیست

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: ورزش و فوتبال تنها دلخوشی 80 درصد جامعه با وجود مشکلات اقتصادی، معیشتی و تحریم وکرونا است و با یک پیروزی مشکلات خود را فراموش در خیابان ها خوشحالی می کنند بنابراین نباید از ظرفیت ورزش غفلت کنیم؛ همانطوری که به وزارت ورزش نقدهایی وارد است به افرادی که در دو باشگاه مردمی دنبال منافع هستند هم نقد داریم؛ مکانزیم انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد نه اشخاص؛ بر اساس چه شاخص هایی هیات مدیره و مدیرعامل در باشگاه ها انتخاب می شود البته پرسپولیس هم شرایط و وضعیت خوبی ندارد و انتظار می رود مشکل باشگاه استقلال سریع تر حل شود.

نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال

 واقعیت های جامعه باید باید دیده شود

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت خطاب به مسئولان وزارت ورزش با بیان اینکه واقعیت های جامعه باید باید دیده شود، گفت: فوتبال رشته ورزشی اول کشور است و باید برای رفع مشکلات حوزه ورزش تلاش کرد؛ من به باشگاه خاصی تعلق ندارم حیف است که وضعیت ورزش ما به این روز بیافتد؛ چرا راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت باشگاه ها ارائه نشده و هنوز لایحه نظام باشگاه داری را ارائه نکردید.

سید هادی طباطبایی پیشکسوت باشگاه استقلال از نمایندگان برای برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: هر چند خیلی دیر به موضوع ورود شد اما امیدواریم به نتیجه مثبت برسیم، متأسفانه طی سال‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد و به تمامی باشگاه‌ها تسری یافت. وزارت ورزش می توانست نوع مدیریت و ظرفیت را به خوبی تعیین کند اما آن را محدود به شرایط خاصی کرد و متأسفانه در سایر رشته‌های ورزشی هم همین شرایط را داریم و کاش مجلس زودتر به این مباحث ورود می‌کرد.

وی با بیان اینکه شور و نشاط در جامعه وجود ندارد و نیاز است به مقوله ورزش بهای بیشتری داده شود، افزود: استقلال و پرسپولیس وابسته به منطقه و شهر خاصی نیستند، خواسته‌های هواداران از عهده ما خارج است و متأسفانه پرافتخارترین باشگاه ایران را با به کارگیری افراد غیرمتخصص کم ارزش و کوچک کردند.

طباطبایی یادآور شد: مدیر بودن اصول و قواعدی دارد اما مدیریت در فوتبال و ادبیات آن متفاوت است. متأسفانه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دلیل ورود مدیران غیرمتخصص بدهکارترین باشگاه‌های کشور هستند، برخی مدیران هیچ آگاهی نسبت به فوتبال ندارند و به هیچ وجه ادبیات فوتبال را بلد نیستند، متأسفانه سیستم پوپولیستی در چند سال اخیر رونق گرفته و هواداران استقلال به شدت ناراحت هستند و نیاز است مشکلات باشگاه رفع شود؛ در این رابطه می‌طلبد شفاف‌سازی شود که مصارف و درآمدهای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کجا هزینه می‌شود، مشخص است که مدیران به فکر باشگاه استقلال نیستند و علایق وزیر ورزش وارد کار شده است، پنجره نقل و انتقالات باشگاه بسته شده و بزرگترین پدیده اجتماعی دنیا یعنی فوتبال در ایران دارد به تهدید تبدیل می شود البته شأن وزارت ورزش تنزل پیدا کرده و مشکل ما مشکل مدیریتی است، از نمایندگان تشکر می‌کنیم که به موضوع ورود کردند، نمایندگان در قبال مردم مسئول هستند و باید بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را جدی بگیرند البته بر نحوه خصوصی‌سازی باید نظارت شود.

وی ادامه داد: باشگاه های استقلال و پرسپولیس نیاز به درآمد دولتی دارند و اگر اجازه دهند می توانند درآمدزایی کنند.

نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال

کارشناس مرکز پژوهش‌ها در ادامه با بیان اینکه در حوزه ورزش، قانونگذاری و نظارت ، اقدامات خوب و ارزنده‌ای توسط مجلس صورت گرفته است، یادآور شد: مطابق قوانین بودجه سنواتی باشگاه استقلال به عنوان شرکت دولتی تعریف شد و شرکت‌های دولتی تابع قوانین و مقررات خاصی هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه که در باشگاه انجام می‌شود با قوانین حاکم بر شرکت‌ها در تضاد است و ماهیت حقوقی باشگاه استقلال به عنوان شرکت دولتی بوده و مطابق اصل 85 قانون اساسی اساسنامه این باشگاه باید به تصویب هیأت وزیران می‌رسید و ما باید به مشکلات زیربنایی توجه کنیم.

وی افزود: مهمترین مسئله این است که اساسنامه باشگاه خلاف قانون اساسی به تصویب هیأت وزیران نرسیده و برخلاف اصل 85 قانون اساسی به تصویب مجمع عمومی رسیده است و اختیارات و ارکان آن خلاف مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی، ماده 139 و 140 قانون تجارت است. باشگاه استقلال به عنوان شرکت تابعه وزارت ورزش تعریف شده اما فاقد واحد حسابرسی داخلی و دارای مشکلات عدیده است البته باشگاه پرسپولیس هم دچار مشکلات زیادی است، بر اساس قانون باشگاه استقلال و پرسپولیس باید از طریق فرابورس واگذار می‌شدند اما تاکنون اقدامی انجام نشده، مانع حقوقی در مورد حق پخش تلویزیون نداریم و وزارت ورزش باید پیگیر باشد.

وزارت ورزش سال ها است سیاست‌گذاری را معطوف به تصدی‌گری کرده است

کارشناس مرکز پژوهش‌ها با تأکید بر اینکه باشگاه استقلال واحد حقوقی مقتدر ندارد، تصریح کرد: مشکلات و چالش‌های باشگاه‌ها زیربنایی است و در حال حاضر با تلاش آقای قاضی‌زاده طرحی در کمیسیون تحت عنوان طرح جامع نظام باشگاه‌داری مطرح شده، متأسفانه در حوزه نظام حکمرانی ورزش حرفه‌ای را تعریف نکردیم، در این رابطه سطح سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری  تنظیم‌گری کجا قرار دارد، وزارت ورزش باید متولی امر تنظیم‌گری و تسهیل‌گری باشد نه تصدی‌گری اما سال‌ها است این وزارتخانه در حوزه ورزش حرفه‌ای و باشگاهی سیاست‌گذاری را معطوف به تصدی‌گری کرده و از آبان 95 تا 99، 12 مرتبه هیأت مدیره و همچنین سه مرتبه طی یک سال اخیر مدیرعامل و سرمربی عوض شد در حالی که این موضوع در نظام باشگاه‌داری دنیا بی‌سابقه بوده است. قراردادها خارج از عرف حقوقی تنظیم و با حیثیت ملی ما بازی می‌شود. در مورد نظارت بر قوانین باید سختگیرانه ورود کنیم.

امیدرضا روانخواه پیشکسوت باشگاه استقلال در ادامه گفت: همه می‌دانیم شرایط باشگاه استقلال خوب نیست و دو حالت بیشتر وجود ندارد یا منافع ما در گرو این است که شرایط باشگاه به همین شکل باقی بماند یا دانش حل کردن موضوع را نداریم که متأسفانه هر دو مورد وجود دارد و اگر مشکلات مالی حل شود و مکانیزم انتخاب مدیرعامل و هیأت مدیره شفاف‌سازی شود، فرقی نمی‌کند کدام مربی انتخاب شود، باز استقلال برای قهرمانی می‌جنگد و اگر مدیر ورزشی مناسب داشته باشیم قراردادهایی وجود ندارد که بازیکنی که ارزش واقعی آن 500 میلیون است، 3 میلیارد تومان دریافت کند.

وی مراقبت از قراردادها را مهمترین بخش اجرایی باشگاه‌ها دانست و افزود: اگر نحوه انتخاب مدیرعامل و هیأت مدیره مشخص نشود سال آینده پنجره بسته خواهد شد و چرخه ادامه خواهد داشت؛ می‌طلبد وزارت ورزش تکلیف باشگاه با هواداران را مشخص شد.

 مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در این نشست با بیان اینکه موضوعات مربوط به باشگاه‌داری در کشور نیازمند نگرش عمیق و اصولی است، گفت: یکی از مشکلات نبود قانونی برای نظام باشگاه‌داری است و این موضوع سال‌های گذشته چندین مرتبه در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است بنابراین تدوین لایحه نظام باشگاه‌داری مورد توجه قرار گرفت و در آن به ظرفیت‌های قانونی برای رفع مشکلات توجه شده است؛ کارهای نهایی لایحه انجام شده و شنبه دو هفته آینده پس از تصویب در شورای معاونان به دولت ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تصدی‌گری و باشگاه‌داری کار غلطی است که طی سال‌ها در وزارت ورزش انجام شده است، افزود: سال گذشته به صورت جدی به موضوع بوررسی شدن سرخابی‌ها ورود کردیم البته موانع جدی به دلیل نوع اداره باشگاه‌ها در سنوات گذشته در این مسیر وجود داشت که آنها را رفع کردیم و سند ملی را به نام باشگاه‌ها زدیم؛ در گذشته هیچ ملکیتی برای باشگاه ها وجود نداشت اما امروز سند تک برگ وجود دارد برند باشگاه قیمت‌گذاری شده و اگر صور‌ت‌های مالی نهایی شود باشگاه ها را بعد از حسابرسی در فرابورس وارد خواهیم کرد و امیداوریم بتوانیم طی سه ماه آینده این کار را عملیاتی کنیم.

تصدی‌گری دولت در رابطه با باشگاه‌ها اشتباه است

علی نژاد یادآور شد: تصدی‌گری دولت در رابطه با باشگاه‌ها اشتباه است البته بر اساس قانون مجلس دولت از هزینه کردن در حوزه ورزش حرفه ای منع شده و وزارت ورزش ردیف و بودجه‌ای برای حمایت از استقلال و پرسپولیس در اختیار ندارد و در این رابطه می طلبد مجلس این ممنوعیت را بردارد؛ بسیاری از بدهی‌ها به این دلیل است ما به هیچ وجه تبعیضی میان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس قائل نشدیم و کارگزاران استقلال نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، در شأن وزیر ورزش نیست که استقلالی یا پرسپولیسی باشند و اگر 70 درصد برای استقلال وقت گذاشته 30 درصد برای پرسپولیس وقت گذاشته است.

نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال
نشست رسیدگی به مسائل و مشکلات باشگاه استقلال

تلاش برای پرداخت سه بدهی خارجی باشگاه طی دو روز آینده

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای افزود: قول‌هایی گرفتیم که طی یک تا دو روز آینده منابعی را تامین کنیم تا بتوانیم دو تا سه بدهی خارجی را پرداخت کنیم تا پنجره نقل و انتقالات باز شود از سه شنبه گذشته اقدامات جدی شروع شده است و خوشبختانه رضایت طلبکاران استقلال جلب شده است البته وضعیت مدیرعامل باشگاه هم باید تعیین تکلیف شود؛ مشکلات داخلی باشگاه باعث شد قهرمان جام حذفی نشود البته استقلال موفقیت‌های زیادی را هم کسب کرده است.

وی ادامه داد: سازمان لیگ در مورد ممنوعیت ورود مربی و بازیکن خارجی تصمیم گرفته و برای این بوده که پولی به بدهی‌ها اضافه نشود تا بتوانیم بدهی‌ها را صفر کنیم.

در ادامه بهتاش فریبا پیشکسوت باشگاه استقلال خطاب به معاون وزیر ورزش یادآور شد: این مدل صحبت کردن در مورد بازیکنانی که چندین سال پولشان را نگرفته‌اند، درست نیست در حال حاضر ارزش پول کاهش یافته و باید ممنون بازیکنان باشید.

فوتبال توسط دلال‌ها اداره می‌شود

وی ادامه داد: متأسفانه فوتبال توسط دلال‌ها اداره می‌شود و جای تعجب است که چرا حراست وزارت ورزش به موضوع ورود نمی‌کند.

انتخاب‌های نادرست در عرصه مدیریت باعث مشکلات استقلال شده است

ستار همدانی دیگر پیشکسوت باشگاه استقلال با انتقاد از اینکه انتخاب‌های نادرست در عرصه مدیریت باعث مشکلات استقلال شده است، تصریح کرد: مدیران سال‌های گذشته در شأن باشگاه استقلال نبودند، وضعیت باشگاه نابسامان است و تصمیمات اشتباه این مشکلات را به وجود آورده است البته کارهای خوب دیده می‌شود اما اقدامات غیراصولی هم زیاد رخ داده است.

وی ادامه داد: اگر در مورد ورود باشگاه به فرابورس مطالعه درستی انجام نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مسائلی مانند شفاف سازی درآمدها و هزینه ها، کاهش آستانه تحمل هواداران، نبود برنامه مناسب توسط مدیران باشگاه، تبعیض میان باشگاه ها، دخالت وزارت ورزش در مسائل جزئی باشگاه، تشکیل کمیته حقوقی برای تیم ها، بی توجهی وزارت ورزش نسبت به مطالبات هواداران، انتخاب نادرست مدیران، تسریع در تعیین تکلیف لایحه نظام باشگاه داری و موضوع دلالی در حوزه فوتبال و وجود دلال مدیر و مربی توسط کانون هواداران باشگاه استقلال در این نشست مطرح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha