کد خبر: پخش-گاندو-و-حاشیه-های-تازه
۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
پخش گاندو و حاشیه های تازه/ مجید فلاح شجاعی

آنچه همیشه در سال های گذشته در تلویزیون مرسوم بود، پخش سریال های طنز در ایام نوروزاست. اما در عید امسال اتفاق نادری افتاد، سریال «گاندو ۲» خیلی ناگهانی به جای سریال طنز «بوتیمار» در کنداکتور پخش شبکه سه قرار گرفت، خیلی زود حاشیه‌هایی شبیه به فصل یک سریال ایجاد کرده است.

در قسمت پنجم این سریال یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای «صابونچی» نام داشت؛ این نام در سریال گاندو ۲ به اسامی دو تیم مذاکره کننده هسته ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد و با انتقادات زیادی رو به رو شد!

حاشیه های زیادی بعد از پخش سریال گاندو2 ایجاد شد. محمد جواد ظریف، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور،محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش،محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی،سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و... از جمله کسانی بودند که رد و تایید سریال گاندو در شبکه های اجتماعی مطلب نوشتند.

درفصل اول سریال «گاندو» هم حاشیه‌های این چنین کم نداشت. آنجا هم اهانت به وزارت خارجه و شخص وزیر باعث شد ظریف نامه‌ای درباره این سریال خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و درخواست کناره گیری خودش از وزارت خارجه را مطرح کند!

حتی محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای در توئیتی از دلگیر شدن سردار سلیمانی از سریال گاندو خبر داده بود. او در این باره نوشت: «حالا که نهادهای نظام از جمله سپاه، از ظریف حمایت کرده‌اند، این خبر ناگفته را بگویم که ۲-۳ هفته پیش سرلشکر سلیمانی دلگیری‌اش را از سریال گاندو  بیان کرده بود. باید منتظر واکنش گاندوسازان ماند.»

با همه حاشیه هایی که پخش قسمت اول گاندو داشت، گروه سازنده خیلی سریع ساخت فصل دوم این سریال را آغاز و در بهترین فرصت ممکن به پخش شبکه سوم رساندند.

یکی از نکاتی که گروه های سیاسی در حمله به رقبای خود فراموش کرده اند این است که، وقتی پشت صحنه فعالیت های اقتصادی، سیاسی  یک جریان سیاسی در قالب فیلم و یا سریال چه به درست یا نادرست افشا می شود، مردم اعتقاد و ایمان شان به نظام را از دست می دهند!

خیلی عجیب است، بدون اینکه قوه قضایی در باره موضوعی ورد و بررسی نکرده و چیزی ثابت و به صورت عمومی مطرح نشده، چگونه صدا و سیما هزینه چند صد میلیاردی می کند تا یک جریان سیاسی در تیم مذاکره کننده برجام را نا کار آمد و حتی جاسوس جلوه دهد؟

واقعا در صدا و سیما چه خبر است؟ در هجمه ای که صدا و سیما به دولت دارد چه کسی خوشحال می شود؟ بدون تردید دشمنان  در بوق و کرنا خواهند کرد که ببینید در ایران چه خبر است...

کاش به جای تضعیف همدیگر، هزینه های چندین میلیاردی صدا و سیما صرف آثاری می شد که خستگی را از تن مردم می تکاند، بخشی از درد های مردم را التیام می داد، به جوانان ما یاد می داد چگونه زندگی کنند، احترام و مهربانی را در جامعه نشر می داد و...

متاسفانه یکی از خروجی های پخش چنین سریال هایی در بین مردم این است که تصور می کنند همه مسئولین جاسوس، غیر قابل اعتماد، دست نشانده دشمن و... هستند. گاندو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چه رهآوردی برای نظام خواهد داشت؟

حتی با ساخت و تولید سریال هم می توانیم برای آبادانی و سربلندی ایران بکوشیم، جهت گیریهای سیاسی گاندو چگونه بود؟

پخش قسمت پایانی سریال گاندو در روز 13 فروردین با مشکل مواجه شد و ناگهان وسط پخش سریال، گاندو قطع شد و با وقفه ای بیش از 20 دقیقه ای روی آنتن آمد! اتفاقی که در پخش برنامه های تلویزیون سابقه ندارد! با توجه به پایان بندی گاندو 2 بدون شک باید منتظر گاندو 3 هم باشیم . جالب اینکه هنگام پخش گاندو 3 دولت هم در راس امور کشور نیست و بدون شک حملات بیشتری را به دولت کنونی شاهد خواهیم بود!

**نون خ توقع ها را بر آورده نکرد!

با توجه به پخش دو فصل قبلی سریال نون خ مردم انتظار داشتند در سری سوم این سریال با نون خ بهتری رو به رو شوند. اما این اتفاق نیفتاد و فصل سوم سریال باید و شاید انتظارات را بر آورده نکرد.

قصه های طرح شده در سریال مانند فصل پشین ساختار محکمی نداشتند و متاسفانه خیلی دم دستی و فاقد ساختار و انسجام درامتیک بودند. کاش نون خ  قصه اصلی اش را بر پایه مشکلات و بد شانسی های فریبرز برای رسیدن به شیرین بنا می نهاد و چند داستانک به قصه اصلی اضافه می کرد.

اما با سریالی که پخش شد، برای مخاطب معلوم نشد قصه اصلی ازدواج نورالدین با نازنین است یا کشف معدن طلا از سوی رقبای نورالدین و یا ازدواج شیرین و فریبرز.

سعید آقا خانی در فصل سوم نون خ دیگر حرف های بزرگی نزد و  مانند دو فصل قبل از زبان مردم کمتر حرف زد.

البته آقا خانی را باید همچنان کارگردان مسلط به کار دانست و مشکلات نون خ سه بیشتر روی فیلمنامه است که غنای فصل های قبل را با خود نداشت.

نون خ همچنان می تواند فصل های بعدی را هم داشته باشد ولی بدون شک باید روی فیلمنامه آن بیشتر کار کرد. یکی از شخصیت هایی که در روند قصه نقش خاصی نداشت و بیشتر شاهد لودگی و شوخی های بی مزه او بودیم، سیروس با بازی علی صادقی بود.

جایگاه سیروس در قصه کجا بود و حتی اگر او را در روند داستان حذف می کردیم چه اتفاقی برای سریال می افتاد؟ وقتی بازیگر این همه در قصه حضور دارد باید از تیپ تبدیل به یک شخصیت تاثیر گذار شود. اما در باره سیروس باید و شاید شاهد چنین اتفاقی نبودیم و او همان در هیئت تیپ باقی ماند.

از نکات برجسته نون خ، موسیقی غنی کردی بود که در جای جای سریال به خوبی خود نمایی می کرد و از ارکان مهم سریال محسوب می شد. بازیهای خوب و یکدست بازیگران سریال به خصوص نورالدین با بازی سعید آقا خانی، کیوان با بازی سیروس میمت، فریبرز با بازی سید علی صالحی و ...

با اینکه سعید آقا خانی خودش مقابل دوربین بازی داشت، اما از عهده هدایت بازیگران به خوبی بر آمد.

بدون شک شبکه اول سیما از تیم سازنده نون خ خواهد خواست که فصل چهارم این سریال را کلید بزند. امیدوار باشیم در فصل بعد با سریال بهتری رو به رو شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha