کد خبر: پاپ-فرانسیس-در-یک-رویداد-تاریخی-از-عراق
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۳۶
پاپ فرانسیس در یک رویداد تاریخی از عراق بازدید می‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از BBC، پاپ فرانسیس در اولین سفر خود به عراق خواستار پایان دادن به خشونت و افراط گرایی شده است. پاپ در حال انجام اولین سفر بین‌المللی خود از زمان شیوع ویروس کرونا است. کووید-19 و نگرانی‌های امنیتی این دیدار وی را به خطرناک‌ترین سفری که او تاکنون انجام داده تبدیل کرده است، اما پاپ 84 ساله اصرار داشت که به وظیفه خود مقید است. وی همچنین گفت: جامعه رو به کاهش مسیحیان عراق باید نقش برجسته‌تری به عنوان شهروندان با حقوق، آزادی‌ها و مسئولیت‌های کامل داشته باشد. وی امیدوار است که بتواند گفتگوی بین مذهبی را تقویت کند و همچین می‌خواهد با بزرگترین روحانی مسلمان شیعه در عراق دیدار کند و مراسم مقدس را در یک استادیوم در اربیل در شمال برگزار کند. حدود 10 هزار نفر از پرسنل نیروهای امنیتی عراق برای محافظت از پاپ مستقر شده‌اند، در حالی که ساعت ممنوعیت رفت و آمد شبانه روزی نیز برای محدود کردن گسترش Covid اعمال می‌شود. نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی، با فرش قرمز، عراقی‌ها با لباس ملی و ترانه‌های گروه کر عمدتا بدون ماسک، در فرودگاه از او استقبال کرد. هنگام عزیمت کاروان پاپ که به شدت تحت کنترل موتورسیکلت‌های پلیس بود، صدها نفر در جاده فرودگاه صف کشیده بودند. اما دیده شد که پاپ دارای لنگ زدنی آشکار است و این نشان می‌دهد که بیماری سیاتیک همچنان او را آزار می‌دهد.

میراث غنی مسیحی در عراق

پاپ فرانسیس پس از استقبال از رئیس جمهور عراق توسط برهم صالح، در یک سخنرانی گفت که از آمدن به عراق بسیار خوشحال است و آن را مهد تمدن توصیف کرد. او گفتک باشد که درگیری مسلحانه تمام شود. ممکن است اقدامات خشونت آمیز و افراط گرایی جناح‌ها پایان یابد. عراق از عواقب فاجعه بار جنگ‌ها، آفت تروریسم و درگیری‌های فرقه‌ای که اغلب در بنیادگرایی ناتوان از پذیرش همزیستی مسالمت آمیز گروه‌های مختلف قومی و مذهبی است، رنج برده است. او به مسیحیان این کشور روی آورد، که به گفته او باید نقش بیشتری در زندگی عمومی داشته باشند. وی گفت که حضور دیرینه مسیحیان در این سرزمین و مشارکت آن‌ها در زندگی ملت، میراث غنی است که آن‌ها آرزو دارند همچنان در خدمت همه قرار گیرند. وی گفت كه تنوع عراق یک منبع گرانبها است كه می‌توان از آن استفاده كرد و نه از آن به عنوان مانعی یاد کرد. پاپ فرانسیس بعداً برای برگزاری مراسم تشییع جنازه در کلیسای سوریکی کاتولیک برای مراسم بانوی نجات ما در بغداد شرکت کرد. سفر پاپ فرانسیس غنی از نمادین مختلف است اما همچنین سرشار از خطر است، نه تنها نگرانی‎های امنیتی کشوری که درگیری‎های بین مذهبی و فرقه‌ای را دارد باعث نگرانی است، بلکه عراق در بالاترین سطح آلودگی از زمان ابتلا به بیماری همه گیر است.

خطر بسیار زیاد ابتلا به کروناویروس وجود دارد...

این خطر وجود دارد که اهمیت این سفر تحت الشعاع کوید-19 قرار گیرد، به ویژه اینکه توده‌ای از مردم در روز یکشنبه در اربیل، که انتظار می‌رود حداکثر 10 هزار نفر در آن حضور داشته باشند، می‌تواند به یک عامل اصلی گسترش ویروس تبدیل شود. بازدید پاپ از عراق اما پاپ فرانسیس سرکش است و در هواپیما از رم گفت که از اینکه در یک سفر ویژه حضور دارد بسیار خوشحال است. او به وضوح احساس می‎کند که این سرزمین بسیار مهم در مسیحیت، مدت طولانی منتظر یک سفر توسط پاپ است، زیرا جامعه مسیحی رو به کاهش است و در وحشت به سر می‌برد و این که باید احساس جسارت کند تا در رم بماند و دیگر فرصتی برای از دست دادن وجود ندارد باید پیام صلح و امید را به عراق برساند. یکی از قدیمی‌ترین جوامع مسیحی جهان طی دو دهه گذشته شاهد کاهش شدید تعداد خود از 1.4 میلیون نفر به حدود 250 هزار نفر، یعنی کمتر از 1 درصد جمعیت بوده است. بسیاری از افراد برای فرار از خشونتی که از زمان حمله به رهبری آمریکا در سال 2003 و سرنگونی صدام، گریبانگیر این کشور شده است، به خارج از کشور فرار کرده‌اند. ده‌ها هزار نفر نیز هنگامی که شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) بر شمال عراق در سال 2014 غلبه کردند، کلیساهای تاریخی آن‌ها را تخریب کردند، اموال آن‌ها را تصرف کردند و به آن‌ها حق پرداخت مالیات، تبدیل دی، ترک کشور و یا مرگ را دادند، کشور را ترک کردند.

برنامه پاپ در عراق چیست؟

به دلیل نگرانی‌های امنیتی و افزایش شدید عفونت‌های Covid-19، پاپ به صورت محدود در معرض دید مردم خواهد بود. بازدید پاپ از عراق پاپ خودش دو دوز از واکسن BioNTech / Pfizer دریافت کرده است و اطرافیان وی نیز واکسینه خواهند شد، اما این نگرانی وجود دارد که این سفر با توجه به جمعیت زیادی که انتظار می‌رود در آن شرکت کنند، به یک رویداد گسترش وسیع کروناویروس تبدیل شود. روز شنبه، او به سمت جنوب به شهر مقدس شیعه نجف پرواز می‌کند و در آنجا از آیت الله العظمی علی سیستانی 90 ساله، مرجع معنوی میلیون‌ها شیعه در عراق و کشورهای دیگر دیدار خواهد کرد. روز بعد او برای قربانیان جنگ با داعش که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی شد، در میدان چرچ دعا می‌خواند. پاپ همچنین از نزدیکی قره قوش، جایی که مسیحیان پس از شکست داعش در سال 2017 به آنجا بازگشته‌اند، بازدید خواهد کرد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha