کد خبر: پاشنه-آشیل-موفقیت-محدودیت-ها-در-کنترل-ا
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
پاشنه آشیل موفقیت محدودیت ها در کنترل اپیدمی/ مشارکت پایین چطور آمار را کاهش داد؟
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ براساس آنچه وزارت بهداشت به عنوان تنها مرکز رسمی اعلام آمار بیماری کرونا اعلام کرده مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۹ هزار و ۶۹۵ نفر رسیده است، همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. پیک ابتلا و فوت ناشی از بیماری کویید 19 در یک ماهه گذشته به شدت افزایش یافت و برخی این اتفاق را نتیجه عدم رعایت مردم در اجرای پروتکل های بهداشتی و درمانی دانستند. البته بخش عمده ای از رفتارهای نادرست مردم از جمله سفرهای غیرضروری، دروهمی ها و مهمانی و عروسی و ... موجب این اتفاق شدند. اما صرفا این موضوعات نیست که باعث شد تا آمار کرونا در ماه گذشته به شدت رشد کند، هر چند که مسئولان علاقه وافری برای مقصر جلوه دادن مردم در هر شرایطی دارند ولی باید به این نکته توجه داشت که مردم هم بدشان نمی آید مدتی در خانه بمانند؛ این خانه ماندن برای آنها آسیب های اقتصادی شدیدی آن هم در این اوضاع نابسمان اقتصادی و معیشتی دارد.

آماری که سایه تردید دارد!

پیروزی نسبی طرح های اعمال محدودیت شاید در ظاهر قابل قبول باشد، اما زمانیکه بدانیم در شهری مانند تهران تنها 27 درصد مردم در اجرای این محدودیت ها مشارکت کرده و 73 درصد مردم آن را نقض کرده اند چطور می توان به کاهش آمار و عوض شدن رنگ هشدار تهران اعتماد کرد!؟ دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، گفت: «از هفته گذشته تاکنون برخی محدودیت‌ها در سراسر کشور اعمال شد که علت آن کاهش میزان انتقال و سرایت ویروس کروناست، اما متاسفانه با وجود این محدودیت‌ها همچنان از فشار بر حمل و نقل عمومی کاسته نشده و شهر کماکان شلوغ و پر تردد به نظر می‌رسد.» او ادامه داد: «متاسفانه هفته گذشته در پایتخت آمار نقض محدودیت‌های کرونایی ۷۳ درصد بود که این امر بسیار نگران کننده است، زیرا اگر فردی با تست کرونای مثبت در شهر تردد داشته باشد مانند یک بمب بیولوژیک عمل کرده و افراد زیادی را به بیماری مبتلا می‌کند.» این اظهارنظر نشان می دهد که اعمال محدودیت ها بدون درنظر گرفتن نیازهای مردم اثر چندانی در کاهش شیوع اپیدمی ندارد ولی با این حال آمار فوت بیماران کرونا هر روز در سراسر کشور کاهش می یابد. کلان شهری مانند تهران با 12 میلیون جمعیت ثابت و 3 تا 4 میلیون جمعیت مسافر قطعا می تواند شاهراه شیوع ویروس کرونا باشد. با این وجود آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان از کاهش فوتی ها و افزایش مبتلایان شناسایی شده کویید 19 مثبت خبر می دهد که در سایه افزایش تست های تشحیص کرونا اتفاق افتاده است.

محدودیت های جدید

درحالیکه فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهری تهران از میزان مشارکن مردم در اجرای محدودیت ها گلایه دارد؛ قرار است از امروز (شنبه 15 آذر) محدودیت های جدیدی اعمال شود. این محدودیت ها از دو هفته ابتدایی آذر ماه خفیف تر خواهد بود و دیگر خبری از تعطیلی همه مشاغل در آن نیست. به اعتقاد برخی از جامعه‌شناسان از منظر اجتماعی لغو محدودیت‌ها، اذهان عمومی را به سمت عادی شدن وضعیت سوق می‌دهد و می‌تواند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا کاهش دهد. حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در این باره به ایرنا گفت: «در آغاز شیوع کرونا تمرکز بر این بیماری، با تعطیلی کسب‌وکارها، مراکز اقتصادی و تجاری و همچنین وحشت روانی جامعه از این ویروس پیک بیماری را شکست. با گذشت زمان به تدریج بیماری برای شهروندان عادی و وضعیت اقتصادی کشور سبب بازگشایی مراکز تجاری و اقتصادی و حضور دست ‌فروشان و کارگران روزمزد در سطح شهر بدون رعایت اصول بهداشتی شد.» حالا همان محدودیت ها با کاهش میزان سختگیری ادامه خواهد داشت و متخلفان هم جریمه می شوند. «اقتصاد» پاشنه آشیل اعمال محدودیت های کرونایی است. مردم تا زمانیکه خیالشان از بابت تامین معیشت و درآمد راحت نباشد قطعا اینگونه اعمال محدودیت ها صرفا به صورت مسکن موقتی می توانند عمل کنند. اگر قرار باشد تا سال جدید خبرهای خوبی درباره این بیماری بشنویم یا باید واکسن به نتیجه برسد یا اینکه اعمال محدودیت ها با درنظر گرفتن نیازمندی های مردم انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha