کد خبر: ویروس-کرونا-و-اثرات-آن-بر-سلامت-قلب-و-عر
۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
ویروس کرونا و اثرات آن بر سلامت قلب و عروق
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از MedicalNewsToday، ویروس کرونایی به نام SARS-CoV-2  باعث COVID-19(ویروس کرونا) می شود. بیماری نامطلوبی که برای اثرات آن بر ریه ها و مجاری هوای معروف است. با این حال، محققان توضیح می دهند عفونتهای حاد تنفسی محرک‌های خوبی برای بیماریهای قلبی عروقی هستند.  دانشمندان نشان داده اند كه آنفلوانزا، ویروس سینكسیال تنفسی و ذات الریه باكتریایی می توانند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند. حتی می‌توانند شدت آن را افزایش دهند. نویسندگان توضیح می دهند در اکثر بیماریهای آنفلوانزا، بیشتر بیماران بخاطر مشکلات قلبی فوت می‌کنند.  درک ما از COVID-19 هنوز در حال تحول است. نویسندگان از تحقیقات اولیه راجع به شیوع ویروس کرونای مشابه استفاده می‌کنند. از جمله مطالعاتی که در مورد سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) انجام شده است.

سارس و سلامت قلب و عروق

ویروس سارس-اثرات ویروس کرونا بر قلب دانشمندان معتقدند درست همانند SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد سارس می‌شود نیز از خفاش‌ها نشأت می‌گیرد.  در سال 2003، هشت‌هزار و نود‌وشش نفر در 29 کشور به سارس مبتلا شدند. همانطور که محققان توضیح می دهند، کمبود شواهد در مورد تأثیر سارس بر سلامت قلب و عروق دشوار می کند. بزرگترین مطالعه ای که محققان تشریح کرده اند، فقط شامل 121 نفر مبتلا به سارس بود. محققان در 2006 نتیجه گرفتند در بیماران مبتلا به سارس، عوارض قلبی و عروقی، از جمله فشار خون و ضربان قلب بالا شایع بوده  هستند.  همانطور که محققان  توضیح می دهند، بیشتر شواهد عوارض قلبی عروقی مرتبط با SARS  در سطح تئوری و ایده است. یا از مطالعات در مقیاس کوچک به‌دست آمده است.

MERS و سلامت قلب و عروق در مقایسه با ویروس کرونا

ویروس مِرس-اثرات ویروس کرونا بر قلب مِرس(MERS) از دیگر بیماری‌های ناشی از ویروس کرونا نیز به خفاش‌ها بازمی‌گردد. این بیماری همه گیر در ژوئن 2012 در عربستان سعودی آغاز شد. براساس اعلام (WHO)، تا سال 2019، تقریباً 2500 مورد تایید شده و بیش از 850 تلفات جانی در 27 کشور وجود داشته است.  یافتن شواهد از عوامل قلبی و عروقیِ ناشی از MERS به نظر می رسد حتی از SARS هم دشوارتر باشد. با این حال، یک تجزیه و تحلیل از 637 نفر با تشخیص MERS بینشی ارائه داد. محققان دریافتند که بیماریهای قلبی در 30٪ افرادی که در این آزمایش شرکت کرده اند وجود داشته است. البته این لزوماً به این معنی نیست که MERS باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می شود. بلکه ممکن است نشانگر این باشد که افراد دارای این شرایط موجود احتمال بروز علائم MERS را داشته یا کمتر توانایی مقابله با عفونت را دارند.

در مورد (ویروس کرونا)COVID-19 چطور؟

ویروس کرونا-اثرات ویروس کرونا بر قلب به نظر می رسد افرادی که از نظر قلبی و عروقی ضعیف هستند، علائم وخیم تری از (ویروس کرونا)COVID-19 را تجربه می کنند. در یک مطالعه شامل  چهل‌وچهار نفر مبتلا به COVID-19 در چین، 4.2٪ مبتلایان بیماری قلبی عروقی نیز داشتند. با این حال، این افراد 22.7 درصد از کل موارد منجر به فوت را تشکیل می دهند، که منجر به تلفات جانی 10.5 درصد موارد شده است. در این زمینه، میزان تلفات‌جانی و تعداد افراد مبتلا به COVID-19 در این گروه خاص را توصیف می کند. میزان مرگ و میر  برای مبتلایان به دیابت 7.7٪ و برای افرادی که دارای بیماری تنفسی مزمن هستند، 6.3٪ بود. یک مطالعه کوچکتر نیز در چین شامل 99 نفر مبتلا به COVID-19 بود. محققان دریافتند که 40٪ از این افراد بیماری قلبی عروقی یا مغزی دارند. در یک مطالعه کوچک دیگر در 150 بیمار مبتلا به COVID-19، سلامت قلب و عروق بر میزان مرگ و میر تأثیر گذاشته است. این یافته ها نشان داد که هیچ یک از 82 نفری که زنده مانده اند دارای بیماری قلبی عروقی نبودند. اما 13 از 68 نفری که فوت کردند دارای بیماری قلبی عروقی بودند. مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha