کد خبر: ولولوس-روده-چه-علائمی-دارد؟
۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
ولولوس روده چه علائمی دارد؟

دکتر ستار جعفری متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره بیماری انسداد و یا چسبندگی روده اظهار داشت: انسداد روده بیماری خیلی شایعی نیست اما برخی بیماران با ابتلا به این بیماری دردهای شکمی را تجربه می کنند؛ تشخیص این بیماری و اینکه مربوط به کدام روده است باید بر اساس معاینات مشخص شود.

وی با بیان اینکه معمولا انسداد روده مربوط به روده باریک است، افزود:  انسداد در روده بزرگ کمتر دیده می شود چراکه فضا و قطر بیشتری دارد؛ اگر روده بزرگ دچار پیچ خوردگی یا ولولوس باشد ممکن است انسداد روده اتفاق بیفتد.

پیچ خوردگی یا ولولوس روده

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه پیچ خوردگی یا ولولوس روده به خاطر بلند شدن غیر طبیعی روده اتفاق میفتد، گفت: ولولوس بیشتر در زمینه یبوست های مزمن ایجاد می شود.

دکتر ستاری ادامه داد: ولولوس باعث درد زیاد شکم، انسداد کامل روده، تورم شدید شکم، عدم دفع مدفوع و گاز می شود و با توجه به اینکه تهوع و استفراغ به بیمار مجال نمی دهد، به خاطر درد شدید به پزشک مراجعه می کند؛ علت درد این بیمار بعد از رادیوگرافی، سی تی اسکن و معاینات مشخص می شود.

تومور یا کولون

وی بیان داشت: یکی دیگر از علل انسداد روده می تواند به خاطر تومور باشد؛ در داخل روده بزرگ یا کولون توده بزرگی باشد که باعث انسداد روده شود. در روده انسداد به آرامی ایجاد می شود و بیمار ماه ها علائمی مانند درد شکم دارد، دردها بستگی به محل انسداد روده دارند؛ یعنی اگر کولونی باشد که نزدیک به مقعد یا رکتوم باشد این بیمار علائم دفعی مانند اسهال یا یبوست خواهد داشت.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان اضافه کرد: این بیمار دچار کاهش قطر مدفوع و یا گاهی خونریزی در داخل مدفوع می شود؛ همچنین بیمار گاهی دچار دردهایی در پایین شکم به خصوص سمت چپ می شود. اینها علائمی هستند که مربوط به قسمت های آخر روده است.

دکتر ستاری ادامه داد: در قسمت های اول روده اگر انسداد پیدا کند به دلیل اینکه فضا زیاد و به دور از مقعد است معمولا خونریزی کمتر دیده می شود اما مریض همچنان دردهای زیادی دارد و به خاطر تومورهایی که در این قسمت وجود دارد بیمار دچار کم خونی، تنگی نفس ناشی از کم خونی و دردهای شکمی می شود. اگر تنگی در حدی باشد که مدفوع قابل عبور نباشد مریض دچار دردهای شدید روده نیز خواهد شد.

وی به مصرف داروهای بیماری انسداد روده اشاره کرد و گفت: تشخیص این بیماری معمولا به عهده پزشک است و بیماری با تصویربرداری مشخص خواهد شد. داروهای این بیماری نیز بعد از تشخیص تجویز خواهند شد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha