کد خبر: وظایف-شورای-قیمت‌گذاری-محصولات-اساسی
۵ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۵

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح ماده یک آن موافقت کردند.

ماده 1 به این شرح اصلاح شد: تبصره‏ (1) ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 21 / 6 / 1368 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‏شود:

تبصره 1- به ­منظور نیل به خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی موضوع این قانون، «شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» که از این پس در این قانون به اختصار شورا نامیده می­شود با وظایف و ترکیب زیر تشکیل می‏شود.

الف) وظایف :تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهای زیر:

1-1- هزینه‏ های واقعی تولید و سود متعارف؛

1-2-  تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی

2-2- تعیین نحوه خرید توسط بخش غیردولتی و سهمیه خرید حداقل به قیمت تضمینی تعیین شده نحوه حمل و نقل و سایر موارد مرتبط در بخش‌های دولتی و غیردولتی

1-4- هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه‏‌های حمل و نقل، تعرفه ‏های وارداتی، هزینه‏ های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‏ های مترتب بر واردات محصول مشابه؛ تعیین نحوه‏ خرید توسط بخش‏های دولتی و خصوصی؛ تعیین نوع و میزان انواع ابزارهای حمایتی از جمله تسهیلات، کمک‏های بلاعوض، یارانه سود و کارمزد تسهیلات،یارانه انواع نهاده‏ ها و عوامل تولید؛ تعیین سیاست‏های اجرایی صادرات و واردات محصولات اساسی کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه الحاق شد.

ب) ترکیب شورا:وزیر جهادکشاورزی؛(رئیس شورا برابر با ماده 14 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی)وزیر امور اقتصادی و دارایی؛رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور؛رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی؛رئیس اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی؛رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی؛سه نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی؛دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست (بعنوان ناظر بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی).

تبصره‏ (2) قانون به شرح زیر اصلاح شد:

جلسات شورا با دعوت وزیر جهادکشاورزی تشکیل می شود و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می­ یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر می‌باشد و مصوبات شورا پس از تائید وزیر جهاد کشاورزی لازم الاجراست. برای تعیین قیمت تضمینی، جلسات شورا حداقل سه ماه قبل از شروع سال زراعی تشکیل و قیمت‏ها حداکثر تا آخر تیرماه همان سال تعیین می‏ شود. قیمتهای مصوب و سایر مصوبات شورا حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ تصویب توسط رئیس شورا برای اجرا ابلاغ و از طریق رسانه‏ ها اعلان می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha