کد خبر: وزیر-کشور-بر-استمرار-کمک-های-مومنانه-در
۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۶
وزیر کشور بر استمرار کمک های مومنانه در ماه محرم تاکید کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه یکصد و سی و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور ، با اشاره به اینکه اولین دستورکار جلسه امروز ارائه گزارش سازمان بهزیستی درخصوص مشاوره در امر طلاق و ازدواج بود، اظهار کرد: سازمان بهزیستی گزارش مفصلی از همه زحمات و تلاشهایی که در مراکز مشاوره ای در سراسر کشور انجام شده و جزء مصوبات جلسات پیشین شورای اجتماعی بود، ارائه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف گذاری در تاسیس مراکز مشاوره، مشاوره قبل و حین ازدواج بوده است، تصریح کرد: این مراکز توانستند ۱۵ تا ۲۰ درصد به اهداف نزدیک شوند و در مجموع، حدود ۱۴درصد موفق بودند.

وزیر کشور اضافه کرد: در این زمینه، نظرات دستگاههای مختلف ارائه و مقرر شد که امیدواریم با هماهنگی ها و پیگیری های مستمر در رفع ایرادات و اشکالات و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت مردمی در این حوزه به ویژه اتصال مراکز مشاوره سراسر کشور به این شبکه عظیم، بتوانیم از امر خانواده صیانت بیشتری داشته باشیم و ان شاءا... مانع طلاق در جامعه باشیم و ثبات و پایداری خانواده ها بیشتر شود.

دکتر رحمانی فضلی افزود: در این خصوص مقرر شد که یک استان را به صورت نمونه و پایلوت تعیین شود و همه دستگاههای مسئول و متولی با روشها و شیوه های ابتکاری ای که در سراسر کشور داشته اند، در این استان عمل کنند تا الگوی مناسبی که در این استان به نتیجه رسیده و مطرح خواهد شد، به استانهای دیگر تسری یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه در جلسه امروز شورای اجتماعی به بحث کودکان کار خیابانی نیز پرداخته شد، عنوان کرد: این سومین جلسه ای است که موضوع کودکان کار خیابانی در شورای اجتماعی مطرح می شود. آیین نامه و دستورالعملی از قبل در دولت بوده و همه دستگاهها در این خصوص اظهارنظر کرده بودند. این آیین نامه امروز در جلسه تصویب شد و مقرر شد که به دولت ارسال شود تا بتوانیم ضعفها و چالشهایی که در عمل با آن مواجه بودیم و در برخی از مواقع، مانع موفقیت مسئولان در این امر می شد، را برطرف کنیم.

دکتر رحمانی فضلی افزود: در همین راستا یکی از سمن های موفق در خصوص کودکان کار  که توانستند با تاسیس مراکزی در استان تهران در امر مهارت آموزی و آموزش این کودکان و همچنین اجتماعی سازی و تقویت روابط  آنها به خوبی عمل کنند، گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند که مقرر شد هم این مراکز مورد تقویت و حمایت قرار گیرد و همچنین بتوانیم الگوهای این چنینی را در سراسر کشور گسترش دهیم.

وزیر کشور در همین راستا با اشاره به اینکه عمده کودکان کار خیابانی به مهاجران افغانستانی مربوط می شود، تصریح کرد: پیشتر در این خصوص با مسئولان دولت افغانستان و سفیر افغانستان در ایران و اخیرا با وزیر خارجه گفتگوی مفصلی داشتیم که در این زمینه همکاری و حمایت لازم را انجام دهند و مانع از ورود کودکان کار به کشورمان شوند. همچنین درصورت لزوم در عودت این افراد با اولویت و رعایت شرایط لازم صورت پذیرد که این افراد با خانواده های خود بتوانند به کشورشان بازگردند یا نظارتهای مستمری از طرف افغانستان در این خصوص انجام گیرد.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری اظهار کرد: مقرر شد که دستگاههای عضو شورا که نقش مهمی در فرهنگ سازی و اجتماعی سازی موضوعات دارند، همه ظرفیت خود را به کار بگیرند تا امسال، محرم متفاوتی داشته باشیم و ضمن اینکه پروتکلهای بهداشتی را مردم عزیز رعایت می کنند و از سلامتی شان صیانت می شود، بتوانیم مراسم را به نحو احسن برگزار کنیم.

وی اشاره کرد: با فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین مراجع و علما و مداحان و خطبا و همه کسانی که در امر محرم موثر هستند، کار ما در انجام این امر با این توصیه ها و پیشنهادات راحت تر خواهد بود. با این حال بازهم به همکاری همه مردم نیاز داریم که واقعا رعایت کنند تا بعد از پایان محرم و عزاداری ها، عزادار عزیزان خود به خاطر شیوع کرونا نباشند.

دکتر رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم توجه به کمکهای مومنانه است، خاطرنشان کرد: ماه رمضان امسال با نهضتی که ایجاد شد و حمایت های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم خیر عزیز توانستیم کمکهای مومنانه را به دست مردم برسانیم. به صورت طبیعی در ماه محرم و بخصوص در دهه اول محرم کمکهای مومنانه، نذری ها، وقف ها و اطعام ها به صورت گسترده و موثر انجام می شود؛ اما تقاضا داریم که این کمک های مؤمنانه استمرار پیدا کند و مردمی که واقعا محتاج و نیازمند هستند بتوانند از کمک مردم برخوردار باشند تا این مشکل را در مدت کوتاه تا زمانی که شاهد تولید واکسن و داروهای موثر برای درمان این بیماری باشیم، بتوانیم با همکاری و همدلی همدیگر حل کنیم. همچنین تعاون، مشارکت، همدلی و همکاری را در جامعه افزون تر کنیم.

وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که همه دستگاههای اجتماعی عضو شورای اجتماعی در این مسیر اقدامات لازم را انجام دهند و مردم عزیز نیز همکاری جدی و موثر داشته باشند.

در پایان این جلسه شورا، محمد حسن داودی مدیر موسسه صبح رویش که به عنوان سازمان مردم نهاد موفق در حوزه آموزش کودکان کار خیابانی به یکصد و سی و سومین نشست شورای اجتماعی کشور دعوت شده بود، نیز در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه به بیان دغدغه های گروههای مردمی و مخصوصا گروه هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی و کودکان کار فعال هستند، پرداختم.

وی افزود: حضور کودکان کار در معابر و مشکلات آنها از سوی بسیاری از سازمان های مردم نهاد دنبال می شود و طرح دغدغه های این گروه ها در صحن شورای اجتماعی کشور بسیار مفید خواهد بود.

مدیرمدرسه صبح رویش اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی بود که در زمینه توانمند سازی کودکان کار، نکات مهمی در زمینه ریشه های بروز کودکان کار و پیشگیری از مسائل این چنینی و همچنین مشکلات و موانع پیرامون فعالیت گروه های مردمی این حوزه توضیحاتی ارائه شد.

وی افزود: بهبود روندهای ثبت موسسات و سازمان های مردم نهاد و افزایش نقش گروهها و تشکل های مردمی در تصمیم گیری ها در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله نکاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

گفتنی است، طرح های موسسه صبح رویش در حال حاضر برای ۱۰۵۱ کودک کار  و در معرض آسیب تهران درجهت توانمندسازی این کودکان اجرا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha