کد خبر: وزیر-بهداشت-عشق؛-موتور-محرکه-خلق-حماسه
۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از دو اثر هنری فاخر مجموعه مستند 10 قسمتی "شنا با دست های بسته" و عکس صحنه پردازی شده "فرصتِ بحران" که با حمایت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تهیه و تولید شده، اظهار داشت: این دو اثر فاخر، نفیس و ماندگار هنری در حمایت از جانفشانان عرصه سلامت کشور توسط دو هنرمند ایرانی یعنی عابدین مهدوی و سید احسان باقری خلق شد.
وی افزود: اگر بخواهم حاصل این دوره وزارت بهداشت با همکارانی که در کنار من بودند را هنرمندانه و شاعرانه بگویم، مصداق این شعر است که "جز لبان تشنه، پای سوخته/ حاصل این ظهر تابستان نبود/ غیر داغ سینه و اندوه دل/ سهم ما از این غذابستان نبود".
وزیر بهداشت تصریح کرد: روزهای به شدت سختی گذشت و اینها را هر روز می نویسم و اگر روزی فراغی یافتم و از این کسوت رهایی، به دلیل انسی که با قلم دارم، این روزهای سخت، بی نظیر و جانگدازی که بر همه ما گذشت را خواهم نگاشت.
دکتر نمکی یادآور شد: آنچه که از ایثارگری، خدمات و تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت خلق شد، حماسه‌ای بزرگ و حاصل یک عشق بود. ترید ندارم موتور محرکه این حماسه جاویدان، عشق بود و همواره به همکارانم گفتم که عشق را باید با نگاه عاشق نگاشت. عاشقانه‌ها را باید با دل‌های عاشق نوشت، به تصویر کشید و بیان کرد و دل عاشق جز دل هنرمند نیست. اصلا هنر زاییده عشق است.
وی خاطرنشان کرد: هنر، زاییده عشق و بیان عاشقانه‌ها است. بعضی وقت‌ها در تعاریف می گویند هنر زبان گفتمان زیبایی‌ها است اما من همیشه می گویم زبان در هنر، زبان گفتمان عاشقانه‌ها است و هنر بدون عشق، معنی ندارد. حماسه‌های تاریخی را هم در پررنج‌ترین شرایطش، اگر با زبان عشق بیان نکنند، معنی ندارد.
دکتر نمکی ادامه داد: سرتاسر شاهنامه و نبردهایش،  لحظه به لحظه به  گونه‌ای به عاشقانه‌ها درآمیخته و وقتی که بقیه صحنه‌های پر رمز و راز تاریخ را مطالعه می کنید، به خصوص در تاریخ تشیع، حتما بارها و بارها این جمله بسیار زیبا و تاریخی حضرت زینب (س) را شنیده‌اید که وقتی پرسیدند تو در کربلا چه دیدی؟ نگفت خون، دود، آتش و تازیانه بلکه گفت به خدا جز زیبایی چیزی ندیدم چون حضرت زینب (س) با عشق به آن صحنه‌های غم انگیزِ پرسوز و التهاب نگاه می کرد.
وی گفت: از روزگار نخست این حماسه از همکارانم خواستم که جامعه هنرمند کشور را باید درگیر کنیم. شاید این حماسه در تاریخ این سرزمین و جهان تکرار ناشدنی است. این حماسه در تاریخ سرزمین ما ویژگی‌های خاص خود را داشت. در تحریم ها نه فقط در بعد تجهیزات پزشکی و دارو، بلکه خزانه و بانک مرکزی هم تهی بود یعنی از همه جهات در مضیقه بودیم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: مقدار ارزی که در سال ۹۹ به عنوان سال پربحران کرونا صرف کردیم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال آرامِ ۹۷ بود. در سال ۹۸ سیلاب‌های بهاره را تجربه کردیم و بعد از آن مشکلات آنفلوآنزای H1N1، زلزله و ... را داشتیم و همکاران ما خسته از این فشارها در اواخر بهمن ۹۸ وارد بحث کووید شدند.
دکتر نمکی گفت: ما تاریخ دفاع مقدس را نگاشتیم با شیوه‌ای که عزیزانی مثل مرتضی آوینی‌ها به صحنه آمدند. اما بارها گفته ام تفاوت های واضح با دفاع مقدس داشتیم گرچه در آنجا هم حماسه هایی خلق شد که ماندگارترین صحنه‌های عشق ورزی است اما این حماسه تفاوت نهادین و عمده با دفاع مقدس داشت؛ چرا که در روزهای اول ژنرال‌ها و سردارهای مان روی مین رفتند.
وی تاکید کرد: قبل از ورود ویروس کرونا به ایران سعی کرده بودیم تعدادی ماسک و لوازم حفاظتی برای نیروهای بهداشتی و درمانی تامین کنیم اما وقتی ماسک و گان نداشتیم و همه دنیا را رصد می کردیم به یکباره به من خبر می دادند امشب ساعت ۲ بامداد از مسیر قطر، عمان و یا فلان کشور محموله می‌رسد اما ساعت دو و نیم زنگ می زدند با شرمندگی و یاس که انگلیس‌ و آمریکا و ... آمدند و نگذاشتند و بعد از آن من دوباره شرمسار گروهی می شدم که قول داده بودم صبح تجهیزات را به شما می رسانم.
وزیر بهداشت یادآور شد: در حماسه مقابله با کرونا، سرداران ما روی مین رفتند و شهید شدند تا به سربازان و افسران رده های پایین تر بگویند نترسید چراکه صحنه‌های بسیار خوفناکی در ووهان چین ترسیم شده بود که ایجاد نگرانی می کرد و بعد از مدت اندکی این موج همدلی و تن به آتش زدن نیروهای مدافع سلامت به قدری با رشادت شکل گرفت که پشت لباس پرستاران می نوشتند "ما گر ز سر بریده می ترسیدیم در محفل عاشقان نمی رقصیدیم" و پس از آن احساس کردم موجی که باید، شکل گرفت و دیگر تابوی ترس از بیمار کووید19 و نرفتن به سمت او را با رشادت افسران ارشد شکستیم و همه جلو رفتند.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با تمام وجود فکر کردند تیر خلاص ما کروناست و محاسبات آنها هم درست بود چون کشورهایی در این عرصه، گرفتار مانده بودند که خیلی چیزها داشتند که ما نداشتیم. پول و امکانات داشتند، تحریم‌ نبودند، اما تفاوت آنها با ما این بود که ما انسان های دل به خدا بسته و عاشق و خدا را داشتیم. به عبارت دیگر "مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما/غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما."
وی گفت: حماسه ‌ای که در جمهوری اسلامی ایران خلق شد، حماسه ‌ای بی بدیل و بی نظیر بود. آمریکایی‌ها حداقل تا شش ماه قبل، ۱۱۱ میلیارد دلار فقط خرج نظام سلامت کردند غیر از پول های هزاران میلیاردی که برای معیشت مردم پرداختند و انگلیس نیز ۲۲ میلیارد پوند در این عرصه هزینه کرد. در حالی که ما از یک میلیاردی که از صندوق گرفتیم که هنوز هم مقدار قابل توجهی از آن را نگرفتیم و دوستان به دلیل اینکه ممکن است این موضوع در امر نقدینگی و اثر آن بر اقتصاد تاثیر منفی بگذارد، آنقدر قطره چکانی این پول را به ما دادند که هیچ وقت لب ما از تشنگی حتی لحظه‌ای سیراب نشد. با چنین منابع و تحریم های ظالمانه ای که همه راه ها را بر ما بسته بودند، چه افتخاراتی  کسب شد.
وزیر بهداشت با اشاره به ارائه گزارش موج چهارم کرونا در کشور توسط دکتر جان بابایی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: وقتی ویروس انگلیسی به هر کشوری اعم از انگلیس، فرانسه و ... وارد شد، همان هفته اول بیماران شان در زمین‌های چمن و خیابان ها بودند اما در جمهوری اسلامی ایران، نه تنها بیمار کووید بلکه بیمارغیرکووید هم پشت درب ای سی یو، سرگردان نشد که اگر غیر از این بود هر شب در شبکه‌های خارجی بلوا می کردند و دیدید که نشد.
دکتر نمکی تاکید کرد: یک روز نشنیدید که علیرغم تحریم‌ها، با این که با فشار زیاد و دور زدن تحریم‌ها تجهیزات مان را تهیه می‌کردیم، مشکلی که برای برخی ارزاق عمومی پیش آمد، برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیامد. شما روی صحنه‌ را می‌بینید اما در پشت صحنه خون دل هایی برای این لجستیک‌ است که آنجا دیگر دوربین کار نمی‌کند و ما هم نمی خواهیم کار کند. زیرا هم ممکن است مکانیزم هایی که به کار بردیم، لو برود و دیگر اینکه اصلا نمی خواهیم خودخواهانه ما را نشان دهید.
وی ادامه داد: بنده در کارنامه خودم احساس شرم می‌کنم و احساس می‌کنم  که به اندازه قطره‌ ای از خون شهدا و به اندازه یک ذره سوز جگرِ مادر و پدر شهدا برای نظام جمهوری اسلامی کار نکرده ام اما بدانید این روی صحنه، پشت صحنه‌های دلسوزانه ‌تری دارد. چگونه شد که از ۴ هزار و ۷۵۰ قلم دارو در اوج تحریم مردم سرگردان نشدند، یک دقیقه اتاق عملی تعطیل نشد، لحظه‌ای داروی بیهوشی برای هیچ بیماری در اتاق عمل در اوج ظالمانه‌ ترین تحریم‌ها معطل نماند و توانستیم در ۵۰ روز آنچه را به عنوان مایحتاج پزشک و پرستار بود، در داخل تولید کنیم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: وقتی گفتند که داروهای رمدسیویر فاویپیراویر و داروهای دیگر مقداری موثر است و راهش را بر ما بستند، با کمک همه عزیزان دست اندرکار چه کردیم که کمتر از دو ماه در داخل تولید شد و آن هم با یک دهم قیمتی که باید وارد می کردیم. اینها یک سری پشت صحنه‌هایی دارد که حتما برای مطالعات تاریخ مقاومت در این حوزه باید روی آن کار کنید. ناگفته‌هایی است در تاریخ شفاهی این مبارزه و حماسه که باید هنرمندانه ضبط شوند که چگونه شد این کار را مدیریت کردیم.
دکتر نمکی تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران در طول مدت پاندمی کرونا مثبت بود چون کارگر، مهندس و تولید کننده خیالش راحت بود که اگر بیمار شد، به او رسیدگی می کنند و تخت خالی وجود دارد. در بدترین شرایط حداقل ۳۰ درصد ظرفیت آی سی یو خالی داشتیم. در طول یک سال، ظرفیت تخت های آی سی یو را در کشور آن هم در اوج تحریم، دو برابرکردیم.
وی خاطرنشان کرد: ۴۶۰ دستگاه اکسیژن ساز را به بیمارستان‌ها رساندیم. بیمار کووید19 در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و در آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه، نیاز به اکسیژن دارد اما بیمارستان ها برای شرایط عادی یعنی نیاز به یک تا 5 لیتر اکسیژن در دقیقه و نه هفته و 10 برابر بیشتر، طراحی شده بود.
وزیر بهداشت بیان داشت: یک شب به من خبر دادند که در بیمارستان توحید سنندج اکسیژن کم می آوریم و ممکن است بیماران خفه شوند. از شب تا صبح با راننده کامیونی که تانکر اکسیژن به سنندج می برد، تلفنی صحبت می‌کردم تا اینکه ساعت چهار و نیم صبح گفتند اکسیژن رسید و نفس راحتی کشیدم. اگر خدای ناکرده آن شب در سنندج ۳۰ یا ۴۰ بیمار ما فوت می کرد، علاوه بر غصه و اندوه مرگ این هموطنان‌، ببینید که همان‌هایی که راه را بر ما بسته بودند، چه بلوایی ایجاد می‌کردند که اینها به قوم کرد اهل تسنن، بی توجهی کرده اند.
دکتر نمکی ادامه داد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ بیماری به دلیل بی پولی پشت درب بیمارستانها نماند. در ایران حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار بیمار تبعه افغانستان را رایگان در پیک‌های قبلی بستری و درمان کردیم و افتخار بزرگتر این بود که هیچکس نتوانست بگوید که نوع خدمت رسانی به قوم کرد، لر، بلوچ، ترکمن و یا اهل تسنن و شیعیان در جمهوری اسلامی ایران متفاوت بود.
وی اظهار داشت: در ایران یک نفر نتوانست بگوید که اکسیژن را به دلیل کمبود امکانات از یک سالمند برداشتند و به فرد جوان تری وصل کردند. پیرزن ۱۰۳ ساله را در کردستان مداوا و مرخص کردیم. این افتخارات برای جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم‌ها، کسب و ماندگار شد و شما هنرمندان، با قلم و قاب تصویر، این صحنه‌ها را مانا و ماندگار کردید و با لنز دوربین های تان اینها را به تصویر کشیدید و برای تاریخ این مملکت زنده نگه داشتید.
وزیر بهداشت گفت: فکر می کنم که این حماسه باز هم خیلی جا برای  کار دارد و خیلی از هنرمندان کشور باید به این عرصه بیایند و از روز اول هم گفتم که عاشقانه ها را باید عشاق یعنی اهالی هنر به تصویر بکشند و خیلی از این صحنه های حماسه را باید زنده کنیم و به تصویر بکشیم.
دکتر نمکی یادآور شد: همواره از اصحاب رسانه که در کنار ما بوده اند و با عشق، پشت دوربین ها هستند تشکر می کنم. در مورد واکسن هم توصیه می کنم حتما برای این کار عظیم هنرمندانه هم باب تازه‌ ای را باز کنند. واقعا کار واکسن و حماسه واکسن سازی کووید19 که دنیا هم از آن حیرت خواهد کرد، کاری است که حتما باید دوستان هنرمند ورود کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای واکسن کاری می کنیم کارستان. این باید برای اعتلای غررو ملی، اعتلای غرور دانشمندان ایرانی و اعتماد به نفس این سرزمین، در بین کشورهای منطقه که دست شان برای واکسن بیرونی یا دانش فنی دراز است لازم است. کاری که از صفرش را بچه‌های خودمان شروع کردند و از هفته جاری اثراتش را خواهید دید، تقاضا دارم که هنرمندان در این حماسه خلق شده و به تصویر کشیدن زیبایی‌هایش به ما کمک کنند و بتوانیم در این راستا هم، قدمی برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha