کد خبر: وزرای-اقتصادی-کابینه،-بحران-بعد-از-کرو
۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
وزرای اقتصادی کابینه، بحران بعد از کرونا را مدیریت کنند
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، معصومه آقاپورعلیشاهی در مورد وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بحران ویروس کرونا گفت: بخش اقتصادی کشور در شرایط کنونی که کشور با بحران کرونا مواجه است وضعیت مناسبی ندارد اما تمام ماجرا به شرایط کنونی ختم نمی‌شود ما روزهای اقتصادی بعد از بحران کرونا را هم باید در نظر بگیریم، بیکاری می تواند موجب نابسامانی شرایط اقتصادی در روزهای آینده شود. بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ با شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی منجر به  بیکاری کارگران شده است؛ باید توجه کنیم بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی نبوده و مربوط به بخش خصوصی هستند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلی نیروی انسانی در چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا خبر از سونامی بیکاری در کشور می‌دهد. به دنبال این بیکاری با آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی در کشور روبرو خواهیم بود در این بین هزینه هنگفتی که آسیب‌های اجتماعی برای کشور به همراه خواهد داشت؛ همه قطعات پازلی هستند که اگر از همین الان به فکر آن نباشیم بدون شک با بحران پس از بحران مواجه خواهیم بود.

مانع از افزایش بیکاری در جامعه شوید

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان تامین اجتماعی سه نهادی که در کاهش آسیب‌های بیکاری نقش پررنگی دارند و با پرداخت حدود ۸۰ درصد حقوق افراد شاغل می‌توانند مانع از تعدیل نیروی انسانی فعال بنگاه‌های اقتصادی شوند، با پرداخت این ۸۰درصد توسط این سه نهاد مانع از بیکاری تعداد بسیاری از افراد می‌شوند، در غیر اینصورت هم اگر این افراد بیکار شوند دولت مجبور است به این تعداد افراد حدود ۷۰ درصد حقوق بیکاری پرداخت کند، برهمین اساس با پرداخت ۱۰ درصد اضافی این تعداد از افراد شاغل باقی می‌مانند در مقابل کارفرما هم در مقابل ارائه لیست تعویق نکند، در این صورت بیکاری  منجر به آسیب جدی به  کشور نمی شود و همچنین مانع از پیش رویی آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآوری کرد: دولت می تواند در جهت مقابله با عواقب کرونا در ۶ ماهه اول سال ۹۹  برای واحدهای تولیدی که تعدیل نیروی انسانی نداشته و به تولید خود ادامه دادند شش ماه بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد در نظر بگیرد تا بتوانیم با این راهکارها وضعیت فعلی را کنترل کرده و مانع از پیشرویی بیماری کرونا در کشور باشیم، اگر نتوانیم چنین اقداماتی را انجام دهیم نه تنها شاهد جهش تولید در کشور نیستم با رکود تولید هم روبرو خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر نهادهای مربوط راهکارهای عنوان شده را عملیاتی کنند بدون شک تا حدودی از آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کاسته می‌شود؛ راهکارهای مطرح شده نیاز به قانون ندارد تدوین شده سران سه قوا و هیات دولت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha