کد خبر: وزارت-راه-و-شهرسازی-خدمات-زیادی-در-دفاع
۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۳۷
وزارت راه و شهرسازی خدمات زیادی در دفاع مقدس انجام داده است

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری  بین شرکت باز آفرینی شهری ایران و ستاد مرکزی راهیان نور کشور با حضور مهدی عبوری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با هدف اصلی احیاء فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت، یادآوری رشادت‌های شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و تجلیل از مقام شامخ ایشان صبح امروز امضا و مبادله شد.

مهدی عبوری در بخشی از این نشست با بیان اینکه در سفری که زمستان گذشته به خوزستان داشتیم، جرقه انجام برخی اقدامات در این مناطق زده شد از اشتیاق شرکت بازآفرینی شهری ایران برای ایفای سهمی در این حرکت بزرگ خبر داد و گفت: در این معاونت وزارت راه و شهرسازی اتفاقات بزرگی در حال انجام است و ورود مجموعه شرکت بازآفرینی شهری به این موضوع دلایل مختلفی دارد.

او با اشاره به اینکه امروز شهرهایی که میزبان حضور مردم عزیز و زائران این اماکن متبرکه هستند در مشکلات بزرگی قرار دارند، افزود: شهرهای مقصد راهیان نور مانند آبادان و خرمشهر از جمله محدوده‌های هدف شرکت بازآفرینی شهری ایران هستند و بازآفرینی و بهسازی آن‌ها در دستور کار شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: تمام تلاشمان این است که طی یک اقدام جهادی برای مردم این مناطق خدماتی انجام داده و به مشکلات شهرهایی که در مسیر بازدید و حضور علاقه مندان مقصدهای راهیان نور وجود دارد، ورود نموده و کمک کنیم که اتفاقات خوبی رقم بخورد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با بیان این که از جمله اقدامات مهم دیگری که نیاز است در این مناطق صورت گیرد، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است که باید به صورت مداوم انجام شود، افزود: بخشی از آن به صورت میدانی در همان ایامی که زائران در این مناطق حضور دارند و بخشی دیگر در طول سال باید اتفاق بیافتد. وقتی کسی از هر نقطه ای از کشور به سمت این اماکن متبرکه حرکت می کند باید در مسیر سفر اسم این شهرها و راه رسیدن به آنها را ببیند، همچنین نصب تصاویر شهدای عزیز دفاع مقدس و این عملیات های پرافتخار در طول مسیر گام دیگری است که می بایست برداشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدام بعدی در زمان حضور زائران عزیز این شهدا در مناطق است که وزارت راه و شهرسازی می تواند اتفاقات بزرگی را در مسیرهای ریلی و جاده ای رقم بزند و با استفاده از امکاناتی که در دست دارد رفاه حال مردم را فراهم نماید.  یکی از اتفاقات بزرگ، سال گذشته و مصادف با هفته دفاع مقدس رقم خورد که نقش وزارت راه و شهرسازی در ایام دفاع مقدس را برای اولین بار ترسیم کردیم و در نمایشگاهی که از سوی بسیج وزارتخانه دایر گشت اقدامات این مجموعه در دوران هشت سال دفاع مقدس از احداث سنگر تا ایجاد مسیرهای دسترسی، راه آهن و جاده ای و ... در این نمایشگاه به نمایش در آمد، طی این هشت سال اتفاقات بزرگی رقم خورده و عزیزان ما در این وزارت خانه نقش آفرینی بسیار خوبی داشتند که در سال‌های قبل کسی به این ها توجهی نداشت. عبوری در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: تمام معاونت های وزارت راه و شهرسازی این دغدغه را خواهند داشت و هر کدام می توانند به فراخور دسترسی و امکاناتی که دارند گوشه ای از این کار بزرگ را بدست گرفته و به برگزاری مراسم بزرگ راهیان نور در کشور کمک کنند.

نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور در بخشی از این مراسم با بیان این که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمند زیر ساخت‌های نوین هستیم و در این راه زیرساختی محکم‌تر از زیرساخت‌های فرهنگی وجود نخواهد داشت، افزود: برای تداوم این حرکت عظیم و توسعه در مبانی و نظریات دیگر ابتدا باید زیرساخت‌های فرهنگی در کشور فراهم شود و امیدواریم با نگاه مناسب مسوولان شرکت بازآفرینی شهری ایران، کارهای زیربنایی این حوزه با همت و اخلاص بیشتری جلو رود.

او اضافه کرد: فرهنگ غنی دفاع مقدس از مهم‌ترین مبانی ارزشی نظام جمهوری اسلامی است که مردم با اراده‌های پولادین خویش و با آموزه‌های سخت و تحمل بالایی که در آن دوران داشتند، می‌توانند این کار را به آینده پیوند بزنند. هر اندازه قلب مردم ما با شهدای عزیز و درس‌ها و عبرت‌های آن دورن تلفیق شود ما موفق به انجام کارهای دیگرمان خواهیم بود.

ادیبی با بیان این که پیروزی‌های متمادی که جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف به دست آورده مرهون دفاع مقدس بوده، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری ما طعم تلخ قرار داد ترکمنچای را هنوز حس می کنیم؛ در مقابل شیرینی دفاع مقدس و رشادت هایی که طی این هشت سال اتفاق افتاد را تا قرن‌ها باید زنده نگه داریم و این تحقق پیدا نمی کند جز با اقداماتی که منجر به ماندگار کردن ارزش ها می گردد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: مجموعه راهیان‌نور یکی از شاخه‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی در کشور و جزو یکی از نادرترین اقدامات فرهنگی است که هر چه قدر از عمرش می گذرد اقبال مردم برای حضور در کاروان های راهیان نور و مناطق عملیاتی اضافه تر می گردد. برای ماندگار کردن سرزمین و نبرد مردم ایران با دشمنان می‌بایست در این چند استان اقدامات ویژه ای صورت بگیرد تا موفق به ماندگار کردن این عرصه شویم، لذا برای توسعه اقدامات مورد نیازِ یادمان های دفاع مقدس  و قدمگاه شهدای والامقام بعنوان یکی از مناطقی که مردم به آن علاقه مند هستند نیازمند همکاری با همه دستگاه های کشور و خصوصا ملت ایران هستیم.

او مجموعه وزارت راه و شهرسازی را جزو مجموعه‌هایی که در حوزه زیرساخت راهیان نور اقدامات فراوانی انجام داده دانست و افزود: در دوران دفاع مقدس مجموعه راه و شهرسازی خدمات زیادی را انجام دادند و شهدای زیادی را تقدیم نمودند.

سردار ادیبی تصریح کرد: در دور جدید اقداماتمان  جهت عمق بخشی به مفاهیم و ماندگار کردن سرزمین نبرد در تلاش هستیم که از ظرفیت های مختلف در مجموعه راهیان نور بهره ببریم.

او در پایان اظهار داشت در مجموعه وزارت راه و شهرسازی توفیقات زیادی به دست آمده که آن هم به همت کسانی است که دل در گرو این اقدام بزرگ دارند.

گفتنی است از اهداف دیگری، که ذیل این تفاهم نامه پیگیری می شود کمک به توسعه فرهنگی و بازآفرینی مناطق عملیاتی دفاع مقدس بر اساس اعلام نیازهای ستاد و ظرفیت های طرفين، بررسی و تعیین مناطق نیازمند توسعه فرهنگی و اقدامات بازآفرینی، تهیه و اجرای برنامه های مرتبط در مناطق حاوی یادمان های دفاع مقدس و تهیه و اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای مقصد راهیان نور است.

در پایان این نشست به پاس خدمات مهدی عبوری در تجلیل و پاسداشت فرهنگ جهاد و شهادت نشان  ملی خادمی شهدا از سوی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور به معاون وزیر راه و شهرسازی اهدا شد. شایان ذکر است مهدی عبوری خود از خانواده شهدا و برادر سه شهید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha