کد خبر: وزارت-بهداشت-مطلقا-موافق-هیچ-مسافرتی-ن
۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۳۳
وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیست
به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در بیستمین آیین پویش ره سلامت که در قالب آن پروژه های مرکز قلب شهید رجایی تهران با اعتباری بالغ بر 52 میلیارد تومان افتتاح شد، اظهار داشت: ما فکر می کنیم که عید امسال همانند عید سال گذشته که ایستادیم و گفتیم که از 25 اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشتی و درمانی داشته باشیم، باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم. پارسال ویروس ووهان با قدرت سرایت، ابتلا و کشندگی در کشور بود اما ویروس جهش یافته، قدرت بسیار زیادی دارد.
وی افزود: در خوزستان داریم می بینیم که برای فردی که با ویروس جهش یافته مراجعه می کند، اصلا فرصت اینتوبه شدن نداریم و در عرض 48 ساعت با ریه پر روبرو می شود و به ما فرصت نمی دهد. اما متاسفانه ما با چنین ویروس سهمگینی می خواهیم که کوپن مسافرت هم بدهیم. می دانیم که مردم خسته اند، حوصله شان سر رفته و صنعت گردشگری در کشور و دنیا، آسیب جدی دیده است اما ناچاریم برای حفظ سلامت مردم، روی برخی از پروتکل ها بایستیم و به همین دلیل، یکی از دغدغه های ما و همکاران مان، تعطیلات نوروزی است.
وزیر بهداشت ادامه داد: پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. نسبت به جاده های پر ازدحام، ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت های آلوده از اقصی نقاط کشور و انتقال یک ویروس جهش یافته سرکش، اصطراب داریم اما بعضی وقت ها به ما می گویند برای این،  پروتکل هایی را تعریف کنید. ما می گوییم که نباید آب آلوده را خورد اما اگر اصرار می کنید، حداقل بجوشانید و بخورید. ما در چنین انتخابی گرفتاریم.
دکتر نمکی اظهار داشت: امیدوارم که این ایام عید آینده هم بدون دغدغه کادر بهداشت و درمان بگذرد البته ما خودمان خیلی خوش بین نیستیم. با آنچه در خوزستان می بینیم و دیشب با روسای دانشگاه های هرمزگان، لرستان و چند دانشگاه علوم پزشکی کشور صحبت می کردم، افق،  متاسفانه اگر بی توجهی کنیم، تاریک تر از این است که برخی می بینند.
وی عنوان کرد: تقاضای من از همه دست اندکاران این است که به مجموعه بهداشت و درمان کشور که اینقدر تحت فشار است، بیش از پیش توجه کنند، اینها سرمایه های اجتماعی هستند. در این ایام سروقامتانی را از دست دادیم که جای آنها را هیچ کس نمی تواند پر کند. ژنرال هایی را از دست دادیم که به هیچ عنوان دیگر نمی توانیم فقدان آنها را با هیچ پدیده ای جبران کنیم. شرمسار خانواده های آنها هستیم که خیلی از آنها به دلیل بعضی بی قیدی ها و بی توجهی ها، جان باختند.
وزیر بهداشت یادآور شد: در مورد برخورد با پروتکل شکنی، اعتراض داریم. شرمنده همکارانم هستم. جوابی ندارم به این عزیزان بدهم. وقتی خبرنگار صدا و سیما به بازار می رود و فردی بالا ایستاده و می گوید نه خودم ماسک می زنم و نه به مشتری هایم تجویز می کنم. چه کسی باید با اینها برخورد کند؟ وقتی سه مرد در کنار مردم و با مردم راه می روند و خبرنگار از آنها می پرسد که چرا ماسک نزده ای، با خنده می گوید اصلا به ماسک اعتقاد ندارم. فکر می کند که به او می گویند در مورد انجیل، تورات و قرآن نظرت را بگو. ماسک یک پدیده اجتماعی است که اصلا ربطی به اعتقادات ندارد بلکه یک پروتکل است. اما این فرد می خندد و مسخره می کند و با تمسخر می گوید ممکن است ویروس از گوش هم وارد شود. حالا من چه جوابی دارم که به کادر بهداشت و درمان بدهم؟
دکتر نمکی گفت: منع تردد شبانه از ساعت 21 به عنوان یک پروتکل، مصوب شد اما بروید ساعت 9 و 10 شب در خیابان ببینید که اصلا دیگر خبری نیست و ممکن است چند دوربین، اینها را ثبت کند. یکی از دل نگرانی های ما و همکاران مان در نظام سلامت، بی توجهی ها است و امیدوارم که عزیزان بیش از پیش مجموعه ارزشمند این سرمایه اجتماعی(کادر بهداشت و درمان) را دریابند.
وی خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم از وضعیتی که وجود دارد، دل نگرانی هایی داریم. از اصحاب رسانه که از روز نخست در کنار ما بودند و در انتقال پیام ها به مردم سخت کوشانه تلاش کردند و بعضی اوقات هم درگیر شدند، تشکر می کنم. خبرنگارانی داشتیم که وقتی پروتکل شکنی را در جامعه می دیدند، برخورد می کردند و مورد حتی ضرب و شتم هم قرار می گرفتند اما ایستادند، مقاومت کردند و در این راه در کنار ما بودند.
دکتر نمکی افزود: از همه عزیزان و مردم شریفی که در طول یکسال گذشته صبوری کردند، کسب و کارشان تعطیل شد، در خانه ماندند و افسردگی و مدیریت بچه ها در فضاهای آپارتمانی محقر و تنگ و تاریک، نفرستادن بچه ها به مدرسه، گرانی و اقتصاد سخت را تحمل کردند، تشکر می کنم. دکه داری که نه ما قدرت حمایت از او را داریم و نه خودش درآمد دارد و همه زندگی اش وابسته به دکه ای است که اگر بست، باید زندگی اش را تعطیل کند، صبوری کردند، ایستادند و مقاومت کردند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حمایت های بی بدیلی از خیلی جاها و همکاری های بین بخشی خیلی خوبی را دیدیم و نارفیقی و عدم رعایت هایی را هم دیدیم. هر وقت به مراکز درمانی می آیم، اول در کنار احساس غروری که می کنم و به عزیزان برازنده ای که در کشور داریم، دلخوشم، واقعا جان نثارترین کادر بهداشت و درمان دنیا را داریم، به وجود این عزیزان بزرگوار افتخار می کنم.
دکتر نمکی ادامه داد: وقتی می خواستیم واکسیناسیون را آغاز کنیم خیلی از مدافعان سلامت می گفتند که ما دلمان نمی آید وقتی دیکران و طبقات دیگر هنوز واکسن نزده اند، شما می خواهید به کادر بهداشتی و درمانی، واکسن تزریق کنید. بارها از همکاران خودم شنیده ام. این همه ایثار، گذشت و بزرگواری را هیچ کجا ندیده ام.
وی تصریح کرد: بنده احساس یخ فروشی را دارم که در شعر حکیم سنایی است که می گوید در تابستان گرم نیشابور، یک فرد نحیف و ضعیف، یک قالب یخ بر دوش داشت و در کوچه و بازار می گشت تا آن را بفروشد اما یخ در حال آب شدن بود و یخ فروش وقتی می دیدید که یخ در حال کوچک شدن است به مردم التماس می کرد که بخرید من محتاج پول آن هستم اما نمی خریدند. گریه و رنج این بخ فروش را خودم احساس می کنم که کادر بهداشت و درمان در بی توجهی ها، هر روز نحیف تر، ضعیف تر و گرفتارتر می شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شب گذشته با دکتر فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صحبت می کردم اما او می گفت نگرانم که اگر سیر بیماری خوزستان ما را گرفتار کند، چه باید کنم و تا 3 بامداد رفته ام جلوی اتوبوس ها را بگیرم و با مردم صحبت کنم که بیمار آلوده ای وارد نشود. هر روز می بینم که موهای روسای دانشگاه ها و بیمارستانها و پرسنل این مراکز، سفیدتر، چهره ها پرچروک تر، خسته تر و گرفتارتر می شوند و شاید یکی از بزرگترین دلایل آن این باشد که عده ای اندک، به مصالح ملی و مشکلات ما، بی توجهی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha