کد خبر: وزارت-بهداشت-مسوولیت-توزیع-متادون-در-د
۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
به گزارش گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر حمید جمعه پور افزود: پیشنهاد مصوبه توزیع متادون توسط داروخانه‌ها از جانب وزارت بهداشت بوده و از توقف این طرح تا زمان تعیین و اصلاح این مصوبه خبر داد. رییس انجمن پزشکان عمومی‌ایران ضمن بیان آماری از وضعیت اعتیاد در کشور، عملکرد بیش از ۷۰۰۰ پزشک شاغل در مراکز درمان اعتیاد را با توجه به اهداف تعیین‌شده، بسیار موفق دانست و بر حمایت کامل انجمن پزشکان عمومی‌از درمانگران فعال در این حوزه تاکید کرد. دکتر عباس کامیابی در ادامه ضمن انتقاد از تعلل وزارت بهداشت در هولوگرام دار کردن داروی متادون خواستار مبارزه جدی با نشت و توزیع غیر قانونی این دارو شد.

امکان متقاضی شدن افراد عادی برای تهیه داروی متادون

علی فرهودیان، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران درباره تفاوت تجویز و عرضه داروی یک بیمار دچار معضل اعتیاد و یک بیمار  قلبی گفت: در ویژگی‌های خاص این داروها، کاربرد طبی آن‌ها و مقررات بین‌المللی برآمده از تجربیات علمی‌و مدیریتی در توزیع و عرضه آن‌ها نهفته است. وی ادامه داد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و معاهدات مربوطه و مقررات نهادهای متولی و ناظر بر این حوزه مثلاً در کشورهای توسعه‌یافته، داروهایی که به‌طور بالقوه اعتیادآورند، از حیث امکان و شدت سوءمصرف و کاربردهای طبی‌شان، به پنج گروه تقسیم می‌شوند که هرکدام از این داروها حد مجازی از تجویز و دریافت از داروخانه‌ها از سوی بیماران رادارند و اینکه در کجا و به چه شکلی قابل‌دسترسی هستند و هر نسخه‌شان چند بار قابل‌تجدید هست و تا چه حدی می‌شود تجویز کرد، تابع ضوابط خاص خودش است. دکتر فرهودیان ادامه داد: با حضور داروی متادون در داروخانه‌ها ، طبیعتاً افراد عادی مراجعه‌کننده به داروخانه‌ها ممکن است متقاضی دارو شوند و دارو در دسترس تر و شیوع مصرف بالاتر می‌رود و به دلیل ماهیت داروها ، امکان وابستگی و اعتیاد افزایش می‌یابد و این‌طور نیست که ادعا شود بیمار، با دو بار مصرف می‌تواند ترک کند، برعکس  بیمار با ادامه مصرف، به سمت اعتیاد پیشرفت می‌کند. این استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران درباره اینکه آیا انتقال محل توزیع داروهای مخدر از مراکز درمان سوءمصرف مواد به داروخانه‌ها در سلامت کل جامعه تأثیرگذار خواهد بود یا عواقب احتمالی این برنامه فقط دامن‌گیر معتادین می‌شود گفت: تأثیر این اتفاق هم بر روی معتادین خواهد بود و هم جمعیت عمومی‌کشور. دسترسی و درمان با متادون برای معتادان در صورت وقوع این اتفاق، ابعاد ناشناخته‌ای دارد.

جلوگیری از انتشار ویروس ایدز دستاورد مراکز اعتیاد

دکتر مجتبی غالبی رئیس کانون صنفی درمانگران اعتیاد کشور ضمن گلایه از مسببان طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: چنین برنامه‌ای علاوه بر مخاطرات عمومی‌برای همه جامعه اسلامی،باعث تهدید اشتغال ۴۰هزار نیروی تحصیل کرده و متخصص شاغل در مراکز، خواهد شد و این اقدام وزارت بهداشت را مصداق ضرب المثل"نمک خوردن و نمکدان،شکستن"دانست.

برنامه ریزی برای ارتقای مراکز درمان اعتیاد

دکتر آذرخش مکری استاد دانشگاه تهران و معاون آموزش مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران با اعلام این‌که وجود بیش از ۷ هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور که شامل یک پزشک، یک روانشناس، یک مددکار و یک پرستار شاغل است می‌تواند کارکردهای مفید دیگری در زمینه درمان سایر عادت‌های آسیب‌رسان و معضلات اجتماعی داشته باشد، خواستار برنامه‌ریزی برای ارتقای این مراکز شد. علیرضا نوروزی نیز درباره عرضه متادون در داروخانه‌ها گفت: تاکنون داروها از طریق مراکز درمان اعتیاد برای بیماران عرضه می‌شد اما پیرامون مصوبه‌ای که مطرح شده است روش جایگزینی درنظر گرفته شده که تجویز دارو در مراکز انجام و عرضه آن با ارائه نسخه به داروخانه تحویل داده شود. وی افزود: اکنون موضوع جایگزین که تغییر چندانی در شکل ارائه خدمات نمی‌دهد مطرح شده و آن این است مراکزی که داروها را از دانشگاه علوم پزشکی می‌گرفتند از داروخانه‌ها بگیرند اما عرضه دارو همچنان بر عهده مراکز باشد. دکتر نوروزی گفت: این‌مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند و خطرات جدی را در حوزه درمان اعتیاد در کشور به وجود می‌آورد زیرا در این صورت دسترسی به درمان برای مراجعان سخت‌تر می‌شود و باید به دو محل مراجعه کنند بنابراین وقت و هزینه بیشتری به دلیل رفت و آمد صرف می‌کنند و نگرانی‌هایی برای محرمانه ماندن دارند. این متخصص روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه قطعا این تصمیم به ضرر سلامت عمومی‌و بیماران است گفت: علاوه براین موضوع در سیستم درمانی کشور ظرفیت‌هایی را از طریق مراکز درمان ایجاد کردیم و پرسنلی را شکل دادیم تا امکاناتی برای نگهداری و توزیع دارو پیش بینی شود. اگر قرا باشد دارو از طریق داروخانه عرضه شود استانداردهای متفاوتی می‌خواهد که ایجاد آن هزینه بر است‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha