کد خبر: ورزش-غلظت-اندورفین‌ها‌-در-مغز-را-بالا
۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۴
ورزش غلظت اندورفین‌ها‌ در مغز را بالا می‌برد!

متین السادات نصری روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اثرهای سلامت بخش ورزش در زندگی مردم، اظهار داشت: اگر از اشخاصی که نگران سلامت جسمی خود هستند دلیل ورزش کردن را بپرسید احتمالا دلایل گوناگونی مانند کنترل وزن، رهایی از فشارهای عصبی، داشتن بدنی خوب و سالم ،تقویت روحیه و هزاران دلیل دیگر را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که سه جنبه‌ی مفید روانی اجتماعی ورزش به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

این روانشناس با بیان اینکه در مرحله اول ورزش شدید و منظم با احساس فشار عصبی و اضطراب کمتر همراه است، گفت: جنبه دوم اشخاصی که در برنامه‌های تناسب اندام و ورزش شرکت می‌کنند بر این عقیده‌اند که کارایی آنان در محل کار و نگرششان بهتر می‌شود و به طور مثال اشتباهات کمتری دارند.

نصری اضافه کرد: جنبه سوم شرکت منظم در فعالیت‌های بدنی باعث افزایش اعتماد به نفس به خصوص در کودکان می‌شود. افرادی که فعالیت بدنی دارند با کنترل وزن خود می‌توانند ظاهر بهتری داشته باشند و فعالیت‌های جسمی و ورزش را با توفیق انجام دهند.

وی تصریح کرد: رعایت سه جنبه مهم ورزش کردن باعث می‌شود فرد خود را در وضعیت بهتری تصور کند و از بسیاری فواید اجتماعی  که نتیجه سالم بودن بدن و اندام است، برخوردار شود.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: از میان بسیاری اثرهای فیزیولوژیک که فعالیت بدنی پدید می‌آورد یک اثر توجه را به گونه‌ای شگفت انگیز جلب می‌کند و به نظر می‌رسد ورزش جدی تولید اندورفین‌ها را که موادی شبیه مورفین هستند در بدن افزایش می‌دهد.

نصری ادامه داد: بررسی‌های مختلف نشان داده‌اند که پس از ورزش غلظت اندورفین در خون بالا می‌رود. همچنین برخی پژوهشگران ادعا می‌کنند که حالت نشاطی که بسیاری از اشخاص پس از انجام دادن ورزش‌های ایروبیک بسیار شدید در خود احساس می‌کنند به خاطر این نوع ورزش است.

وی اضافه کرد: با ورزش ایروبیک غلظت اندورفین‌ها در مغز به حد بالایی  می‌رسد و ممکن است غلظت‌های بالای اندورفین موجب کاهش فشار عصبی و دردی شود که بسیاری افراد در حین فعالیت بدنی شدید یا پس از آن احساس می‌کنند.

این روانشناس تاکید کرد: نتایج مربوط به اثرهای سلامت بخش ورزش کاملا روشن است ورزش شدید با برنامه‌ای معین از نظر روانشناختی و جسمی مفید است.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha