کد خبر: واکسن-کرونا-چه-مدت-در-بدن-شما-باقی-می‌م
۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، در حالی که حجم عظیمی از اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس است، تشخیص حقیقت از دروغ یا حتی توطئه به طور فزاینده‌ای دشوار است. یک افسانه رایج در مورد واکسن‌هایی که در ماه‌های اخیر ظاهر شده است، این اتهام است که آن‌ها برای مدت طولانی در بدن فعال می‌مانند، ادعایی که در برخی افراد تردید واکسن را افزایش داده است. با این حال، واکسن‌ها طی چند روز یا چند هفته از بدن شما پاک می‌شوند. این واکنش ایمنی در برابر ویروس سارس-کوو-۲ است که به نظر می‌رسد برای مدت طولانی ادامه دارد. این به دلیل باقی ماندن واکسن‌ها در بدن نیست، واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می‌کنند و به او می‌آموزند که در صورت مواجهه با ویروس کرونا چگونه واکنش نشان دهد. دکتر تام فریدن، متخصص عفونی در آمریکا می‌گوید واکسن‌های کووید دفاع طبیعی بدن شما را در مورد نحوه تشخیص و کشتن ویروس نشان می‌دهد، سپس ناپدید می‌شوند. آن‌ها با شما نمی‌مانند، DNA شما را تغییر نمی‌دهند و عوارض جانبی جدی ناشی از واکسیناسیون فوق‌العاده نادر است.

واکسن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

همه واکسن‌ها، صرف نظر از تکنولوژی، یک هدف اساسی دارند معرفی سیستم ایمنی بدن به یک عامل عفونی، بدون خطری که از بیماری ناشی می‌شود. واکسن باید مسیری مشابه را که ویروس برای ایجاد پاسخ ایمنی کافی طی کرده است، دنبال کند. ویروس‌ها وارد سلول‌های ما می‌شوند و از آن‌ها برای تکثیر خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین واکسن‌ها نیز باید در سلول‌هایی که پروتئین تولید می‌شود، که از اجزای خود ویروس تقلید می‌کند، تحویل داده شوند. همه واکسن‌های کووید این کار را با انتقال اطلاعات به سلول‌های ماهیچه‌ای ما، معمولا در قسمت بالای بازو انجام می‌دهند. آن‌ها این کار را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند، مانند استفاده از mRNA، مانند فایزر و مدرنا. صرف نظر از تکنولوژی، اثر مشابه است. سلول‌های ما از الگوی ژنتیکی موجود در واکسن برای تولید پروتئین سنبله ویروس کرونا استفاده می‌کنند که بخشی از ویروس است که به سلول‌های ما کمک می‌کند. پروتئین سنبله به سطح سلول منتقل و در آنجا توسط سلول‌های ایمنی مجاور تشخیص داده می‌شود. همچنین سلول‌های ایمنی تخصصی دیگری در این نزدیکی وجود دارد که پروتئین‌های سنبله را می‌گیرند و از آن‌ها برای اطلاع بیشتر سلول‌های ایمنی استفاده کرده و آن‌ها را به طور خاص در برابر کووید هدف قرار می‌دهند. این سلول‌های ایمنی شامل سلول‌های B هستند که آنتی بادی تولید می‌کنند و سلول‌های T که سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برند. سپس آن‌ها به سلول‌های حافظه طولانی مدت تبدیل می‌شوند که منتظر می‌مانند و برای دفعه بعد که پروتئین موجی را مشاهده می‌کند، نظارت می‌کنند. اگر در معرض ویروس قرار داشته باشید، این سلول‌های حافظه B و T پاسخ ایمنی سریع‌تر و بزرگتری را ممکن می‌سازند و ویروس را قبل از ایجاد بیماری از بین می‌برند.

پس واکسن چه می‌شود؟

هنگامی که آن‌ها واکنش ایمنی را آغاز کردند، خود واکسن‌ها به سرعت تجزیه و از بدن پاک می‌شوند. واکسن‌های mRNA شامل یک پوسته چربی است که گروهی از ذرات mRNA را در بر می‌گیرد. هنگامی که این ماده وارد سلول می‌شود، پوسته به چربی‌های بی‌خطر تجزیه شده و mRNA توسط سلول‌ها برای تولید پروتئین‌های سنبله استفاده می‌شود. هنگامی که از mRNA برای تولید پروتئین استفاده می‌شود، همراه با بقیه mRNA‌های تولید شده توسط عملکرد طبیعی سلول، تجزیه و از سلول خارج می‌شود. در حقیقت، mRNA بسیار شکننده است و ماندگارترین آن تنها می‌تواند برای چند روز زنده بماند. به همین دلیل است که واکسن‌های فایزر و مدرنا باید با دقت در دمای بسیار پایین نگهداری شوند. واکسن‌های ناقل (آسترازنکا و جانسون اند جانسون) از یک آدنوویروس به عنوان یک ناقل برای ارائه یک الگوی ژنتیکی برای پروتئین سنبله به سلول ها استفاده می‌کنند که در انسان بی‌ضرر است، . ویروس ناقل تمام اجزای عفونی خود را حذف کرده است، بنابراین قادر به تکثیر یا ایجاد بیماری نیست. سپس یک الگوی ژنتیکی برای پروتئین سنبله در بردار وارد می‌شود؛ هنگامی که واکسن تزریق می‌شود، ویروس ناقل به سلول‌های شما متصل شده و اجزای ژنتیکی آن را وارد می‌کند، قبل از اینکه پوسته خراب شده یا برداشته شود. ماشین ویروسی الگوی ژنتیکی را به اتاق کنترل سلول یعنی هسته می‌رساند، جایی که از فعالیت معمول ساخت پروتئین ما استفاده می‌کند. واکسن هیچ تغییری در DNA ما ایجاد نمی‌کند. به طور معمول، این باعث می‌شود سلول شروع به تولید نسخه‌های بیشتری از ویروس کند، اما از آنجا که این همه حذف شد، تنها چیزی که تولید می‌شود، پروتئین سنبله است؛ دوباره، پس از ایجاد مقدار زیادی از سنبله، الگو‌های ژنتیکی در عرض چند روز یا چند هفته تجزیه می‌شوند. واکسن‌های کووید دفاع طبیعی بدن شما را در مورد نحوه تشخیص و کشتن ویروس نشان می‌دهد، سپس ناپدید می‌شوند. آن‌ها با شما نمی‌مانند، DNA شما را تغییر نمی‌دهند و عوارض جانبی جدی ناشی از واکسیناسیون فوق العاده نادر است.

در مورد پروتئین سنبله چطور؟

اگر خود واکسن‌ها به سرعت حذف می‌شوند، پس چگونه همه پروتئین‌های سنبله نتیجه تولید می‌شوند؟ آن‌ها توسط سیستم ایمنی خارجی شناخته می‌شوند و از بین می‌روند به سلول‌ها آموزش می‌دهند تا ویروس کرونا را تشخیص دهند. پروتئین‌های سنبله پس از چند هفته به طور کامل از بدن پاک می‌شوند. در این زمان، به نظر نمی‌رسد که آن‌ها محل واکسیناسیون را ترک کنند (اغلب قسمت بالای بازو). اما آنتی بادی‌هایی که به طور خاص پروتئین سنبله تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند، ماه‌ها پس از واکسیناسیون در بدن باقی می‌مانند. واکسن‌ها همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کنند تا سلول‌های ایمنی حافظه را تولید کند. این بدان معناست که حتی هنگامی که سطح آنتی بادی کاهش می‌یابد، سیستم ایمنی شما آماده است تا در صورت مواجهه با ویروس، آنتی بادی‌ها و سایر سلول‌های ایمنی بیشتری را برای مقابله با ویروس تولید کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha