کد خبر: واکسن-پاستور-فاز-یک-و-دو-را-با-موفقیت-طی
۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۰۰
یه گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه بیست و هشتمین آیین پویش ره سلامت در استانداری گیلان، اظهار داشت: دیشب آخرین گزارشاتی که دریافت کردم در مورد واکسن مشترک انستیتو پاستور و انستیتو فینلای کوبا بود که این واکسن فاز 1 و 2 را با موفقیت سپری کرده و بخش عمده ای از اجرای فاز سه که آخرین فاز کارآزمایی بالینی است را طی کرده است.
وی افزود: قرار ما بر این بود که اگر فاز یک و دو مطالعه انسانی واکسن های داخلی، موفقیت آمیز باشد و عوارض خاصی نداشتیم همانند کاری که روس ها، هندی ها و چینی ها کردند و فاز سه را با واکسیناسیون عمومی در کشورهایی مانند امارات و ترکیه شروع کردند و ما قبول نکردیم، اجازه این کار را در داخل کشور بدهیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا به شکل واکسیناسیون عمومی در کوبا در حال اجرا است اما ما گفتیم که باید مدتی از فاز سه مطالعات بالینی گذشته باشد. بنده نه در مسند وزیر بهداشت بلکه به عنوان یک معلم بیش از 30 ساله ایمونولوژی کشور که واکسن را به خوبی می شناسد و سیستم ایمنی را سالها تدریس کرده و از عوارض واکسن به خوبی آگاه است باید بگویم که خوشبختانه دیشب تا نیمه های شب این گزارش ارسال تیم علمی را مطالعه می کردم، هم واکسن پاستور و برکت فاز های یک و دو مطالعات بالینی را به خوبی گذرانده و قسمت عمده ای از فاز سه را طی کرده اند.
دکتر نمکی گفت: بعد از این سفر در نشستی که با کمیته علمی واکسن خواهم داشت این واکسن ها را به مجموعه واکسن های مصرفی وارد خواهیم کرد البته با شیوه های علمی و با درخواست داوطلبانه مردم برای تزریق که خوشبختانه به اندازه کافی، درخواست تزریق واکسن های ایرانی را در بین مردم داریم.
وی ادامه داد: واکسن های پاستور و برکت از بی ضررترین، با کیفیت ترین و مطمئن ترین واکسن های موجود در کشور هستند که به مجموعه واکسن های ما اضافه خواهد شد و این مژده را به مردم می دهم که طبق قولی که داده بودیم، عمل کردیم و با یاری خدا این دو واکسن را در روزهای آینده به عنوان واکسن های قابل اعتماد و قابل تزریق از بعد علمی و عملی خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha