کد خبر: واکسن-و-سلامت-را-سیاسی-نکنید
۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی ، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: روز اول هم اعلام کردم که بنده وزیر بهداشت همه مردم ایران هستم و همکارانم هم خدمتگزار همه اقوام، اقشار و دیدگاه های مردم این سرزمین هستند. ما برای اصولگراها، اصلاح طلب ها، معتدل ها، بدون خط ها، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، کلیمی، مسیحی و حتی زندانیان محکوم به اعدام خودمان را مکلف به خدمت و حمایت از سلامت مردم می دانیم.

وی یادآور شد: تقاضا دارم مواردی که ما دنبال می کنیم را سیاسی نکنند. واکسن هم یکی از آن پدیده ها است. اگر کسانی برای برخی از صندلی ها چه در نظام های صنفی و بالاتر از آن، خواب هایی را دیده اند، امیدواریم که اگر مردم ایران روزی اینها را به غلامی پذیرفتند، بر این صندلی مبارک باشد و بنشینند اما خواهشم این است که امروز مسائل واکسن و سلامت را سیاسی نکنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از همان روزهای نخست، کمیته ملی واکسن را تشکیل دادیم و بزرگترین هدف مان این بود که بتوانیم واکسن ایرانی را بسازیم. مطمئن بودیم که در روزهای سخت با تقاضای بالای واکسن برای مردم جهان، ظرفیت واکسن سازهای دنیا به اندازه پوشش واکسیناسیون 10 درصد از مردم جهان هم نیست به همین دلیل از روز اول با تکیه بر دانش داخلی، سعی کردیم شرکت های ایرانی را دور هم جمع کنیم، به آنها جرات و جسارت تولید بدهیم و خوشبختانه این حرکت با قدرت شروع شد.

دکتر نمکی افزود: اولین گروه واکسن سازی در ایران، اجازه فاز بالینی را گرفتند و به خوبی هم پیش می روند. بنده هر روز نتایج کار آنها را بررسی می کنم. در اوایل هفته آینده مجموعه رازی که اجازه تست بالینی گرفته، کارش را شروع می کند و مجموعه دیگری در دست پیگیری است. مجموعه ای که در پاستور داریم با انتقال تکنولوژی به خوبی کار را دنبال می کند و فاز سوم بالینی این واکسن در کشور آغاز خواهد شد.

وی گفت: از شرکت هایی که می خواهیم به دلیل نیاز داخلی واکسن وارد کنیم، علاوه بر کوواکس که این مژده را بدهم که مجموعه استرازنیکا پریشب اعلام کرد که 4.2 میلیون دوز واکسن در فوریه در قالب کوواکس، شروع به تحویل می کند. در کنار آن از شرکت اسپوتنیک روسیه قرار بود واکسن وارد کنیم که خیلی آمدند و حرف هایی زدند اما دیروز مقاله ای از کارایی این واکسن در مجله معتبر لنست چاپ شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست ما این بود که واکسنی که می خواهیم وارد کنیم حتما باید در چند کشور موجه در دنیا ثبت و مصرف شده و فاز بالینی آن در سه فاز در بیرون از مرزها گذرانده باشد. واکسن اسپوتنیک در برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزیّ بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می شود و هم ثبت شده است.

دکتر نمکی افزود: کمپانی دیگری یعنی ساینوفارم در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و خیلی از کشورهای دیگر ثبت شده و مصرف می شود و دو کمپانی هندی نیز در کشورهای مختلف دنیا ثبت شده اند. امیدواریم که در بهمن ماه، با پیگیری های مستمر رییس جمهور و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل واکسن ها، واکسن را از منابع مختلف و مطمئن وارد کشور کنیم و تزریق را به گروه های آسیب پذیر با رعایت اولویت و عدالت شروع کنیم.

وی گفت: خوشبختانه مردم عزیز ایران، وزیر و وزارت بهداشت را قبول دارند. گروه های مرجع در این مملکت، مردم هستند. مردم عزیزی که همه جا به ما مرحمت کردند، هر کجا تقاضا کردیم مغازه ای ببندند، بستند و رعایت پروتکل ها را کرده اند و همواره همراه ما بوده اند. اخیرا گفتم هر واکسنی که مردم فکر می کنند مردد هستند، اول به خودمان و خانواده های مان خواهیم زد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مردم ایران زمین بدانند ما خدمتگزاران شان آمده ایم برای فدا شدن، زحمت کشیدن و فدا کردن همه دارایی هایمان به پای مردم ایران و لیاقت مردم فراتر از آن است که بگوییم حتی جان ما کمترین ارزش را در برابر آنها دارند. مردم مطمئن باشند که از مطمئن ترین و صحیح ترین منابع معتبر جهانی، واکسن را وارد می کنیم و واکسن ملی هم در بهار آینده با موفقیت تقدیم مردم خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه بازهم جهان در التهاب بیماری کووید19 گرفتار است و متاسفانه در 24 ساعت گذشته آمریکا با سه هزار و 632 مورد مرگ، انگلیس با هزار و 449 مورد مرگ، برزیل با هزار و 240 مرگ، آلمان با 990 مرگ، اسپانیا با 724 مرگ، مکزیک با 564 مرگ، آفریقای جنوبی با 547 مرگ، روسیه با 539 مرگ، ایتالیا با 439 مرگ و فرانسه با 485 مرگ شبانه روز تلخی را گذراندند.

دکتر نمکی ادامه داد: گرچه با لطف خدا و تلاش بی وقفه همکاران مان، مرگ و میر بیماران کووید19 در ایران چندین هفته است که دو رقمی شده اما متاسفانه در شبانه روز گذشته 79 نفر از بیماران در کشور بر اثر این بیماری جان باختند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران گرچه در شرایط بسیار سختی است اما بازهم در این عرصه در قالب طرح شهید سلیمانی افتخار آفرینی کرده است و منحنی مرگ و میر بیماران در کشور رو به کاهش است و خوشبختانه توانسته ایم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم اما آنچه باعث نگرانی بنده و همکارانم می شود این است که با کاهش رعایت پروتکل و عدم پایبندی به موازین و مقرراتی که برای فاصله گذاری اعلام کرده ایم، خیز ملایمی را در میزان بیماران سرپایی در برخی استانها مشاهده می کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بر اساس گزارش هایی که دریافت می کنم در تهران آغاز یک خیز ملایم را در تعداد بیماران سرپایی می بینیم و مطمئنا بعد از آن در بیماران بستری نیز شاهد خیز می شویم  و خدای ناکرده ممکن است در هفته های بعد شاهد افزایش مرگ و میر در مراکز درمانی باشیم. باز هم تاکید می کنیم که پایبندی به اصول و رعایت پروتکل ها نباید فراموش شود.

دکتر نمکی گفت: نقشه آتشین روزها و ماه های قبل امروز به نقشه ای بسیار فرح بخش تر نسبت به روزهای گذشته تبدیل شده و این برای مردم و عزیزان مضطرب ما در نظام سلامت، امیدوار کننده است. امیدوارم که با رعایت پروتکل ها اضطراب جامعه بهداشتی و درمانی کشور را کاهش دهیم. رعایت پروتکل ها در کشور هنوز هم کمتر از میزان قابل قبولی است که انتظار داریم.

وی یادآور شد: غیر از ویروس جهش یافته در کشور خوشبختانه غیر از مواردی که پیش تر گزارش کرده بودیم، مورد جدیدی نداریم. همه همت ما باز کردن چشمان مان در مرزها و گذرگاه های کشور است تا ورودی ها را چک کنیم و اگر مورد جدیدی بود، بلافاصله رصد و پیگیری کنیم. خوشبختانه نه در خیز استانهای داخلی و نه در ورودی به کشور، هنوز جهش های جدید ویروس را شناسایی نکرده ایم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اقدامات سختگیرانه تری در مورد ترددها و گشتن خانه به خانه و پیدا کردن خوشه های آلودگی و شعله های کوچ بیماری را آغاز کرده ایم تا اگر خدای ناکرده، شعله ای از بیماری در منطقه ای وجود داشت بتوانیم زودتر تشخیص دهیم و از پیوستن این شعله ها و دامنگیر شدن بیماری جلوگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha