کد خبر: واکسن-فایزر-با-تهدید-ترامپ-تائید-شد-64-شر
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
واکسن فایزر با تهدید ترامپ تائید شد/ 64 شرکت در حال ساخت واکسن کرونا هستند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، ثمانه اکوان  کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تولید واکسن در هر کجای دنیا زمان‌بر است. در خصوص بیماری‌های غیر اورژانسی چندین سال ساخت واکسن زمان می‌برد. واکسن کرونا در حال حاضر به صورت اورژانسی تولید شده است. در نتیجه خیلی از مراحل تأیید واکسن را دریافت نکرده است. در مرحله اول باید بر روی حیوانات کوچک آزمایشگاهی تست انجام شود. مرحله دوم آزمایش انسانی باید انجام شود. تست انسانی چندین مرحله دارد. در فازهای بعدی تست روی افراد متفاوت با تفاوت سنی، جنسی و نژادی بیشتری انجام می‌شود. در فاز آخر 4 هزار تا 50 هزار نفر را مورد آزمایش قرار می‌دهند. در حال حاضر بعضی از مراحل با هم ادغام شده‌اند. اولین واکسن کشف شده، یک واکسن روسی بود که فاز دو سه را هم زمان انجام داد.

اکوان اظهار داشت: در کنار واکسن روسی، واکسن‌های فایزر، مدرنا معرفی شده است. این کشورها واکسن را بر روی مردم آزمایش می‌کنند تا تأثیر این واکسن را در مناطق و نژادهای مختلف مشاهده کنند. واکسن کرونا بر نژادهای مختلف افریقای جنوبی پاسخگو نبود. در خصوص تأیید واکسن فایزر هم شاهد بودیم که ترامپ مرکز کنترل بیماری‌های امریکا را تهدید کرده بود. ترامپ گفته بود یا واکسن تأیید می‌شود، یا همه باید استعفا دهید.

وی افزود: عربستان و کانادا هم قصد استفاده از واکسن فایزر را داشت و به صورت کامل این واکسن را تأیید کردند. در انگلیس هم واکسنی با نام استرازنکا تولید شده است. این واکسن با فرآیند خاص تولید شد و در مرحله تست توسط امریکا، انگلیس و برزیل دو فوتی داشت. در انگلیس روند تولید این واکسن متوقف شد اما در امریکا روند تولید ادامه پیدا کرد و در نهایت واکسن  استرازنکا از سوی انگلیس و برزیل نیز تأیید شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: سرزمین‌های اشغالی پیشروترین منطقه‌ای است که از واکسن کرونا استفاده می‌کند. به واسطه مسائل سیاسی در این منطقه واکسن کرونا تأیید شده است. نتانیاهو به واسطه تجمع معترضین نسبت به شیوع کرونا واکسن‌های مختلف را تأیید کرد. واقعیت این است که نمی‌توانیم به همه واکسن‌ها اعتماد کنیم. واکسن‌های جدیدی از سوی 64 شرکت مختلف در راه است. از سوی ایران، کوبا، چین واکسن در حال تولید است. واکسن چینی بر روی 50 هزار نفر آزمایش شده است. در خصوص واکسن نیازمند صبر و حوصله هستیم. خیلی از کشورها مثل ایران،روسیه و چین اعلام کردند که اجازه آزمایش واکسن‌ها را در کشورشان نمی‌دهند. برخی از کشورها به خاطر ارتباط سیاسی در خصوص واکسن نیز با هم کار می‌کنند. در این مرحله به روابط بین‌الملل ورود می‌کنند.

اکوان تأکید کرد: به صورت رسمی اعلام شده است که کشورها باید تزریق سریع واکسن را متوقف کنند. این موضع به چند دلیل مطرح شده است. یکی از مسائل بحث آلرژیک است. در امریکا 50 میلیون نفر آلرژی  دارند. این افراد در زمان تزریق باید در فاصله 5 دقیقه‌ای مراکز بهداشتی حاضر باشند تا در صورت بروز مشکل به بیمارستان منتقل شوند. به واسطه تزریق واکسن فایزر 10 فرد که آلرژی داشتند، بعد از تزریق واکسن فوت کردند. فایزر منجر به فوت یک پزشک هم شد. یک دلیل توقف تزریق واکسن هم به خاطر مشکل در تولید است. شرکت‌ها توان تولید فاز دوم واکسن را ندارند. درصورتی‌که فاز دوم تا 4 هفته تزریق نشود، واکسن فاز اول بی‌اثر می‌شود.

اکوان در پایان گفت: در خصوص پیشرفت‌های ایران رسانه‌های دیدگاه منفی از خود نشان می‌دهند. در زمانی که ایران موشک به فضا فرستاد، جو تحقیرآمیزی را به راه انداختند. در خصوص واکسن ایرانی رسانه‌ها واکنش‌های متفاوتی داشتند. رسانه‌ها تلاش می‌کنند پیشرفت‌های ایران را تحقیر کنند اما برای آن‌ها جالب بود که ایران در شرایط تحریمی و در اوج محدودیت‌های اقتصادی و فناوری توانسته واکسن تولید کند. همکاری مردم ایر…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha