کد خبر: واکسن-ایرانی-یا-وارداتی؛-مساله-واکسین
۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛  ایران یکی از کشورهایی است که با پیک شدید کرونا مواجه شده است؛ پیک چهارم پیک کشنده تری شده و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری را به سه رقمی کرده است. اتفاقی که پیش از سال جدید تقریبا کنترل شده دیده می شد. ولی با رهاسازی محدودیت ها از سوی مردم و باز گذاشتن راه ها حالا مردم بیشتری از سفرهای نوروزی برگشته و به دام این بیماری افتادند. از طرفی کادر درمان هم زیر بار این پیک تحت فشار است، اما این وضعیت هم باعث نشد تا مسئولان بهداشتی و درمانی کشور به سمت واکسیناسیون عمومی بروند. در حال حاضر براساس آماری که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی پیش از این اعلام کرده بود تا روز دوم فرودین تنها 350 هزار نفر واکسن دریافت کردند که این رقم در مقابل بسیاری از کشورها و همچنین جمعیتی که کشور ما دارد، هیچ است! نه وضعیت واردات واکسن و نه وضعیت تولید واکسن؛ هیچکدام وضعیت روشن و دقیقی ندارد. منابع تامین واکسن خودشان محل تردید هستند، مثلا چین که واکسن سینوفارم خود را پیش از این 90 درصد موثر در کنترل بیماری می دانست یکباره اعلام کرده که این واکسن نهایتا 50 درصد می تواند عمل کند! این اعتراف در حالی صورت گرفت که مقامات کمونیست این کشور از اظهار واقعیت ها درباره واکسن ساخته خود امتناع می کردند! یکی از دیگر از واکسن های وارداتی آسترازنکا است که همین الان در اروپا تزریق آن به دلیل علائم و عوارض خطرناکی که ایجاد کرده متوقف شده است ولی ایران دوز زیادی از این واکسن را از طریق برنامه کواکس وارد ایران کرده است تا به مردم تزریق کند! واکسنی که امتحان خودش را پس داده و موفق هم نبوده است. واکسن باهارت هند یا سوبرانای کوبا و اسپوتنیک روسیه هم از دیگر واکسن هایی است که وارد کشور شده ولی نه از تزری آنها خبری هست و نه از عوارض یا آثارشان. اینکه وزارت بهداشت در برابر اعلام نتایج این واکسن این همه بی صدا مانده و سعی می کند همه این واکسن ها را موثر در کاهش بیماری اعلام کند عجیب است! یعنی واقعا همه این واکسن ها در ایران جواب داده یا نمی خواهند در باره واقعیت ها صحبت کنند!؟

واکسن ایرانی چه شد؟

یکی از افتخارات مسئولان بهداشتی ایران تولید واکسن کرونای ایرانی است که تا کنون نتایج قابل دفاعی از آن منتشر نشده است، براساس گفته ها نزدیک به 14 شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که برخی از آنها مجوزهای لازم برای تولید را هم دریافت کرده اند. معروف ترین ها بنیاد برکت، انستیتو پاستور ایران، مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان است! همه این شرکت ها و سازمان ها و موسسات در پی ساخت واکسنی موثر برای کرونا هستند ولی تاکنون جز چند تست کوچک و اعلام اینکه همه چیز خوب بوده اطلاعات دیگری از این واکسن ها در دسترس نیست! به زیان ساده تر هر چند که مسئولان بهداشتی سعی دارند از خرید واکسن های موثر خودداری و کشور را پیشرو در ساخت وامسن بدانند و این اقدام هم به نوبه خودش قابل تقدیر است اما نکته اساسی و مهم اینکه مردم هر روز برای اینکه آقایان بتوانند بر سر آرمان هایشان بایستند می میرند! این شوخی نیست که روزانه بیش از 200 نفر جانشان را از دست می دهند و همچنان نه واردات و نه تولید واکسن مطمئن شفاف نیست! مسئولیت همه این اتفاقات به گردن کسانی است که به جای اهمیت دادن به مردم خود و آرمان هایشان را انتخاب کردند. کشوری که روی گنج خوابیده ولی پولی برای خرید واکسن مطمئن ندارد و مسئولان آنها به راحتی حرف از گذر این دوران می زنند و با خونسردی درباره پروسه های طولانی خرید یا تولید واکسن حرف می زنند، مردم هر روز جانشان را از دست خواهند داد. واکسن کروناویروس و هند

از بهار تا پاییز 1400!

در سال 99 مسئولان بهداشتی و درمانی از آغاز واکسیناسیون در پایان سال خبر داده بودند، بعد که مشکلات تامین واکسن خارجی پیش آمد این زمان به بهار 1400 و بعد از اینکه مشکلات جدی تر شد تصمیم آنها برای واکسیناسیون با واکسن ایرانی به پاییز 1400 رسید! با اینکه هنوز مشکل تامین واکسن حل نشده مسئولان بهداشتی و درمانی از صادرات واکسن به جهان هم صحبت می کنند. به نظر می رسد که تا واکسن در ایران تولید و واکسیناسیون آغاز و همه مردم واکسینه شوند سال ها خواهد گذشت و در این مدت بخش بزرگی از جهان نیازی به واکسن نداشته باشند! اظهارات بعضا سخیف و متناقض مسئولان درباره تهیه و تولید واکسن باعث سردرگمی مردم شده و مسئولان هم از همین رو از شفاف سازی درباره آن خودداری می کنند. به هر حال جان مردم بیشتر از قبل در خطر است و کندتر شدن زمان واکسیناسیون با واکسن های مطمئن می تواند وضعیت را وخیم تر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha