واکسن ایرانی خردادماه به تولید انبوه می‌رسد/هنوز مشخص نیست واکسن کرونا چقدر ایمنی می‌دهد

دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین اطلاعات در مورد واکسن "کوو ایران برکت" که توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید شده است، اظهار کرد: فاز ۲ مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا چند روز گذشته آغاز شده است.

وی افزود: این واکسن هم اکنون در حال تزریق است و قرار است به 400 نفر تزریق شود. اگر جواب این مرحله هم مثبت باشد وارد فاز 3 مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا خواهیم رفت.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان داشت: حدود 23 هزار نفر در تعدادی از شهرهای ایران واکسن کرونا تزریق شده است.

محرز در پاسخ به این سوال که مدت زمان ایمنی بدن بعد از تزریق این واکسن مشخص است یا خیر، گفت: در دنیا هنوز معلوم نیست که چقدر زمان می برد، آمریکا و اسرائیل که زودتر از دیگر کشورها واکسن را شروع کرده اند هم هنوز نمی دانند که چه زمانی بدن به ایمنی می رسد. هنوز 2 تا 3 ماه از تزریق ها بیشتر زمان نگذشته و باید زمان بیشتری سپری شود تا اطلاعاتی در مورد ایمنی بدن به دست آید.

وی ادامه داد: هنوز نمی دانیم این واکسن هم مانند دیگر واکسن ها عمل می کند؛ اگر این واکسن هم مانند آنفولانزا یک ساله باشد جای امیدواری است اما هنوز مشخص نیست که تزریق واکسن 6 ماهه است یا یک ساله، باید زمان سپری شود تا این موضوع مشخص شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سوال که تولید انبوه واکسن ایرانی از چه زمانی آغاز می شود، افزود: اگر همه مراحل به خوبی پیش رود تا اواخر خردادماه واکسن به تولید انبوه می رسد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha