کد خبر: واکسن-آنفلوانزا-در-برابر-کرونا-ایمنی-ا
۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،دکتر سید محمد جزایری رئیس شبکه تحقیقاتی بیماری های ویروسی کشور و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به همزمانی شروع اپیدمی کرونا با اوج اپیدمی آنفلونزا در دی و بهمن و گسترش آن تا اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: این همزمانی موجب شد تا کادر پزشکی سراسر جهان در تشخیص افتراقی این دو بیماری با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: بر همین اساس نگرانی در سطح جامعه پزشکی و مردم ایجاد شده و در واقع ترس عمومی جامعه را فرا گرفته است.

این متخصص ویروس شناسی بالینی با تاکید بر این که تزریق واکسن آنفلوانزا نه در شرایط بحرانی کرونا توصیه نمی شود، و نه پیش از آن در سالهای قبل هم برای عموم مردم توصیه نمیشد؛ادامه داد : واکسن آنفلوانزا به هیچ عنوان ایمنی صد در صد ایجاد نمی کند ؛ضمنا این ایمنی پایدار نبوده و آنتی بادی های ایجاد شده بعد از تزریق واکسن، در بهترین حالت فقط 9 ماه و به طور متوسط حدود 6 ماه در بدن باقی میمانند.

جزایری با تاکید بر این که در هیچ کدام از دستورالعمل های جهانی توصیه ای مبنی بر استفاده عموم مردم از واکسن آنفلوانزا مشاهده نمی شود؛ تصریح کرد: انواعی از آنفلوانزا که خطرناک بوده و حال بیمار را به سمت عفونتهای شدید می برد، H1N1 و H3N2  است که حداکثر ایمنی واکسن برای H1N1 60 درصد و H3N2  حتی از این میزان هم کمتر است.

رئیس شبکه تحقیقاتی بیماری های ویروسی کشور در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند؛ گفت: کادر درمانی و پرسنل بیمارستان ها؛ مادران باردار؛ افراد بالای 65 سال ؛ بیمارانی که بدخیمی های پیشرفته داشته و طول عمر در آنها محدود شده است و بیماران مزمن کلیوی و ریوی و افرادی که در سن میان سالی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را بطور گسترده برای بیماری خود استفاده مینمایند، همه این موارد می توانند محیط را برای تاخت و تاز ویروس آنفلوانزا مهیا کنند. این افراد به عنوان گروههای پرخطر محسوب شده و طبق دستورالعملهای جهانی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

به هیچ عنوان واکسن آنفلوانزا در برابر کرونا ایمنی ایجاد نمی کند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تصوراتی که از تزریق واکسن آنفلوانزا در بین مردم وجود دارد؛ بیان کرد: به هیچ عنوان واکسن آنفلوانزا در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد نمی کند زیرا این  دو ویروس از دو خانواده کاملا متفاوت هستند و چطور ممکن است یک واکسن که در بین خانواده یک ویروس ایمنی صد در صد نمی دهد از بدن انسان در برابر گروه دیگری از ویروس ها محافظت کند.

جزایری با بیان این که میزان سرایت آنفلوانزا بسیار پایین تر از کووید 19 است، خاطرنشان کرد: اگر مردم جهان در مورد آنفلوانزا مانند کرونا آگاهی داشته و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند؛ شاهد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از آنفلوانزا نبودیم چرا که سالانه بین 650 تا 700 هزار مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا گزارش می شود که بیشتر آن در بین گروههای پرخطر است.

این متخصص ویروس شناسی بالینی تاکید کرد: اگر مردم نسبت به رعایت اصول کنترل عفونت مانند شستن دستها ؛ ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و عدم تردد های غیرضروری در سطح جامعه تلاش کنند؛ به تبع آن گسترش آنفلوانزا نیز کمتر بوده و نگرانی ناشی از ابتلا به کرونا و آنفلوانزا بطور همزمان وجود نخواهد داشت.

وی اذعان کرد : این احتمال وجود دارد بدلیل رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شاهد کاهش موارد ابتلا به آنفلوانزا درپاییز و زمستان باشیم که البته صرفا یک پیش بینی بوده و ممکن است به وقوع نپیوندد.

جزایری بروز مقاومت واکسن در برابر ویروس آنفلوانزا را محتمل دانست و گفت: ویروس آنفلوانزا جهش زیادی داشته که ناشی از پاسخ ایمنی میزبان و مقاومت در برابر واکسن و دارو است و بین 15 تا 35 درصد مقاومت در برابر واکسن از کشورهای مختلف غربی در مورد کادر بهداشتی- درمانی در مقالات علمی  گزارش شده است .

رئیس شبکه تحقیقاتی بیماری های ویروسی کشور با اشاره به بازار سیاه برای فروش واکسن آنفلوانزا و سودجویی از مردم تصریح کرد:چند  کشور و کمپانی در دنیا بطور سنتی سازنده واکسن بوده و خط تولید محدودی دارند. به هیچ وجه این خط تولید در حد پوشش واکسن برای عموم مردم یک کشور ؛ برای یک عفونت حاد و فصلی  اختصاص داده نمی شود.همچنین برای مردم هیچ کشوری در دنیا، تزریق عمومی واکسن آنفولانزا توصیه نشده است. این تصور اشتباهی است که در ذهن مردم کشور ما از چند سال گذشته هم وجود داشته و شاهد ورود این واکسن به بازار سیاه بوده ایم .در شرایط کرونایی نیز طبیعی است که مردم بیشتر نگرانی داشته باشند که به عقیده همه صاحب نظران علمی، این نگرانی بی مورد است.

جزایری خاطرنشان کرد: در دنیا تعداد معدودی شرکتهای تولید واکسن وجود دارند که برخی از آنها مورد تایید وزارت بهداشت است؛ لذا با توجه به این مهم که اساس خط تولید واکسن در دنیا محدود بوده و تزریق آن برای همه اقشار جامعه ضروری نیست ؛ مردم برای تهیه واکسن نباید به مراکز غیرمعتبر مراجعه کنند. گذشته از این معلوم نیست در مورد واکسنهای موجود در بازار سیاه ،طی مراحل ورود به کشور و انتقال آنها ، زنجیره سرد رعایت شده باشد که این موضوع به بی اثر شدن آنها در بدن بیمار پس از تزریق منجر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha