کد خبر: واکسن-آنفلوآنزا؛-بیماری-زا-یا-ایمن-کنن
۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
واکسن آنفلوآنزا؛ بیماری زا یا ایمن کننده؟/ چه کسانی باید واکسن بزنند؟

دکتر محمد سعید واثقی پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تزریق واکسن آنفولانزا برای همه افراد جامعه، اظهار داشت: نکته اولی که مردم باید به آن دقت کنند این است که واکسن آنفولانزا به هیچ عنوان ویروس کرونا را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دومین نکته مهم این است که واکسن آنفولانزا برای یک سری از افراد جامعه لازم است به همین دلیل نیاز نیست همه افراد جامعه نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

این پزشک عمومی گفت: تاکید دارم افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دچار مشکلات دیابت، بیماری‌های کلیوی و فشار خون هستند حتما باید نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

واثقی ادامه داد: همچنین افراد مسن و کسانی که عمل جراحی قلب کرده‌اند هم باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

وی به تزریق واکسن برای کودکانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، اشاره کرد و افزود: این افراد به تزریق واکسن آنفولانزا احتیاج دارند.

این پزشک عمومی اضافه کرد: افرادی که سابقه بیماری برونشیت دارند هم نیازمند به تزریق واکسن آنفولانزا هستند در غیر این صورت لازم نیست همه افراد جامعه نسبت به زدن واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

واثقی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها بدون تجویز پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا برای فرزندانشان اقدام می‌کنند، گفت: عدم اطلاعات درست و کافی باعث شده عده‌ای از خانواده‌ها هر ساله بدون نیاز بدن این واکسن را تزریق کنند. متاسفانه در کشور ما افرادی که نیازمند به تزریق این واکسن هستند تمایلی برای زدن آن ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفولانزا مانع از بیماری نمی‌شود، بیان داشت: واکسن آنفولانزا سوش‌هایی است که از چند نوع ویروس که در سال قبل شیوع داشته ساخته شده است. زمانی که از یک ویروس اطلاعات درستی نداشته باشیم تزریق واکسن برای آن هم تاثیری در بدن نخواهد داشت.

این پزشک عمومی یادآور شد: واکسن آنفولانزا همه ویروس‌ها را پوشش نمی‌دهد به همین دلیل نباید همه نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha