کد خبر: واکاوی-عملکرد-گمرک-در-مبارزه-با-قاچاق-ک
۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
واکاوی عملکرد گمرک در مبارزه با قاچاق کالا/ مناطق آزاد از گمرک گرفته شده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، علی خضریان در توضیح نشست امروز سه‌شنبه 24 فروردین ماه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، گفت: با توجه به اهمیت مسایل اقتصادی و پشتیبانی از تولید و رفع موانع موضوع بررسی طرز کار گمرک در دستور کار کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفت. در این خصوص سوالاتی توسط کمیته تخصصی گمرک پیرامون گمرک هوشمند و تاثیر آن در پیشگیری از جرایم، مبارزه با فساد، جلوگیری از رسوب کالا، وضع نابه‌سامان حفاظت گمرک در جلوگیری از تخلفات و قاچاق و ورود کالا با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در این جلسه بر نقش مدیریت وزارت اقتصاد و دارایی برای حمایت از تولید و مقابله و مبارزه با قاچاق کالا تاکید شد و در سه مبحث اقتدار گمرک، صادرات و ترانزیت سوالات دیگری مطرح شد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد از یک سو مناطق آزاد از گمرک گرفته شده و همچنین مرزهای زمینی را بر خلاف قانون پنجره واحد مرزی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده است. وزیر اقتصاد نیز این مسئله را پذیرفت و گفت که این اقدام خلاف قانون را پیگیری می‌کند تا اقتدار گمرک به آنها برگردد.

خضریان تصریح کرد: در ادامه به مسئله قاچاق کالا اشاره شد؛ قاچاق کالا سمت صادرات رفته و با توجه به تغییر نرخ ارز و ضربه‌ای که کشور در این زمنه می‌بیند، به نظر گمرک به اندازه‌ای که در حوزه واردات نظارت خود را تقویت کرده در حوزه صادرات نظارت جدی ندارد لذا تاکید شد که در این خصوص گزارشی به کمیسیون ارسال شود البته به نظر می‌رسد که گمرک هم در این زمینه کم کاری های داشته است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به طرح موضوع ترانزیت در این جلسه، گفت: متاسفانه بررسی‌های کمیسیون اصل نود مجلس نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته حداقل حدود یک و نیم برابر کاهش در سطح ترانزیت صورت گرفته در حالی که بررسی ‌های حاکی از این است با همین امکانات جاده‌ای و حمل و نقل، ترانزیت حداقل باید دو برابر می‌شد.

وی افزود: اصل ترانزیت در اختیار وزارت و راه و شهرسازی است و بخشی مرتبط به گمرک است، تشریفات گمرکی برای ترانزیت به موضوع دست و پا گیر تبدیل شده و امنیت کشور را در حوزه ترانزیت جاده‌ای می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و آسیب بزند.

خضریان با یادآوری اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه امروز، گفت: بنا بر اظهارات آقای دژپسند یکی از اقداماتی که در حوزه گمرک انجام گرفته، راه اندازی سامانه جامع تجارت است، همچنین در مورد مناطق آزاد به خلاء حضور گمرک اشاره کرد و گفت که گمرک نمی‌تواند در این حوزه وسیع نقش آفرینی کند. این موضوع برای ما قابل پذیرش نیست زیرا مناطق آزاد گسترده است و به پنجره ای برای قاچاق تبدیل می‍‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر اقتصاد همچنین گزارشی از اقداماتی که در این وزارتخانه برای تامین منابع مالی و بودجه کشور صورت گرفته ارایه کرد و در بحث گمرک همچنین گفت که طی دو سال گذشته گام‌های موثری در زمینه هوشمندسازی، مبارزه با قاچاق و جلوگیری از رسوب کالا برداشته شده است.

میراشرفی رئیس کل گمرک کشور نیز در ادامه یادآور شد: مبارزه با قاچاق کالا از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه بوده است، قبل و بعد از ورود گمرک به موضوع کنترل واردات یا صادرات کالاها دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی از جمله مرزبانی، سازمان بنادر و پلیس امنیت اقتصادی نظرات خود را اعلام می‌کنند و به رصد کالای وارد یا صادر شده می‌پردازند بنابراین اگر در مورد قاچاق کالا صحبت می‌شود باید توجه داشت که گمرک تنها متولی در این خصوص نیست.

وی افزود: مرزبانی علاوه بر گمرک بر صادرات کالا نظارت دارد لذا گمرک علاوه بر نظارت بر واردات بر صادرات نیز نظارت جدی می‌کند. در حوزه ترانزیت هم با اینکه بخشی از مسئولیت بر عهده گمرک است اقدامات خوبی به صورت مشترک با برخی کشورهای همسایه انجام داده‌ایم و در ارتباط با رسوب کالا از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم تا شاهد رسوب کالا به خصوص در مورد خودرو در گمرکات نباشیم. در زمینه هوشمند سازی نیز برای اولین بار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی پلمپ‌های سنتی به پلمپ‌های هوشمند و الکترونیکی تبدیل شدند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: با توجه به موضوعات مطرح مقرر شد تا وزارت اقتصاد و دارایی و گمرک گزارش کاملی از اقدامات انجام گرفته و خلاءهای موجود به کمیسیون جهت بررسی‌های کارشناسی ارایه کند. کمیسیون اصل نود در جلسات دیگر با حضور از سایر متولیان و مسئولان اجرایی رسیدگی به موضوعات مذکور را ادامه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha