کد خبر: واحدهای-خون-اشعه-دیده-برای-چه-بیمارانی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
واحدهای خون اشعه دیده برای چه بیمارانی استفاده می شود؟

آذرکیوان فوق تخصص خون و سرطان کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که فرآورده‌های خونی سازمان انتقال خون چند درصد از نیازهای بیمارستان ها را برطرف می کند، گفت: 100 درصد از نیازهای بیمارستانی ما توسط مراکز اهدای خون و سازمان انتقال خون تهیه می شود که این فرآورده های خونی شامل گلبول قرمز یا خون گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما است، البته مصرف پلاسما امروزه بسیار کاهش پیدا کرده چراکه داروهای جانبی جایگزین پلاسما شده است.

وی با اشاره به اینکه فرآورده های خونی همه از اهدا کنندگان گرفته می شود، بیان داشت: پلاکت و گلبول قرمز به صورت کامل توسط سازمان انتقال خون تهیه و تحت شرایط خاصی به فرآورده های خونی تبدیل می شود. این فرآورده ها در درجه حرارت های خاص خود نگهداری و بعد از اینکه آزمایش های سلامتی خون روی آنها انجام شد رﻳﻠﻴﺰ می شود، یعنی این فرآورده های خونی پس از تایید سلامتی برای تزریق به افراد نیازمند بلامانع است.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ادامه داد: این فرآورده های خونی به واحد پخش داده می شود و بیمارستان ها هم بر اساس درخواستی که دارند این فرآورده های خونی را دریافت می کنند. نکته ای که وجود دارد این است که هم اکنون فرآورده های پلاکت سینگل دانر در سازمان انتقال خون موجود است که بیمارستان ها می توانند از آنها استفاده کنند.

آذرکیوان اظهار کرد: یعنی یک بیمار به جای دریافت 10 واحد پلاکت رندوم دونور یا 10 واحد پلاکت تکی می تواند 2 واحد پلاکت سینگل دانر دریافت کند. در سازمان انتقال خون این امکانات وجود دارد که با دستگاه آفرزیس خون از یک اهدا کننده پلاکتی فقط پلاکت دریافت شود که معادل 5 تا 6 واحد پلاکت رندوم دونور است یعنی به جای اینکه به یک فرد 12 واحد رندوم دونور زده شود 2 واحد سینگل دانر زده می شود.

وی تصریح کرد: در سازمان انتقال خون اهدا کنندگان پلاکتی داریم و می توانیم به  راحتی به جای اینکه یک فرد با 12 واحد آنتی‌ژن بیگانه مواجه شود از 2 اهدا کننده به صورت سینگل دانر خون دریافت کند. این فرآورده برای بیماران نیازمند به خصوص بیمارانی که شیمی درمانی می شوند بسیار مناسب است.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان همچنین با اشاره به واحدهای خون اشعه دیده مانند گلبول قرمز و پلاکت افزود: این واحدها هم بر حسب نیاز گیرنده برای بیمارانی که شیمی درمانی یا پیوند مغز و استخوان روی آنها صورت گرفته مناسب است. همچنین جنینی که در رحم مادر نیازمند تزریق خون باشد و یا فردی که به هر علتی نقص ایمنی دارد اگر بانک خون بیمارستان از سازمان انتقال خون درخواست خون داشته باشد برای اینکه بیمار نسبت به خون واکنشی نشان ندهد واحدهای خون اشعه دیده ارسال می شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha