به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، بهزاد رحیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو  با انتقاد از گرانی لاستیک در بازار، گفت: از آنجایی که مواد اولیه موردنیاز تولید تایر مانند رزین وارداتی است، رشد نرخ ارز بر قیمت تمام شده لاستیک اثرگذار بوده و موجب گرانی و در نتیجه کمبود این کالا در بازار می‌شود.

ناتوانی دولت در ساماندهی بازار تایر

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جولان دلالان و سوداگران در بازار تایر و احتکار لاستیک، افزود: ناتوانی دولت در ساماندهی بازار موجب شده که بازار لاستیک به عرصه‌ای برای سوداگران و مأمنی برای سرمایه‌های سرگردان مردم تبدیل شود.

وابستگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی صنعت تایر به واردات مواد اولیه

وی اضافه کرد: وابستگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی صنعت تایر به واردات مواد اولیه و وجود مشکلات متعدد مانند انتقال پول به خارج از کشور، نوسانات ارزی، کمبود نقدینگی و... موجب شده تولیدکنندگان داخلی نتوانند نیاز بازار را تامین کنند، بنابراین کاهش عرضه در بازار به واسطه این موانع، گرانی تایر و نابسامانی بازار لاستیک را رقم زده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تداوم نابسامانی بازار لاستیک موجب تحمیل بار مضاعف به خانواده‌ها می‌شود زیرا تایر کالایی مصرفی بوده و پس از دوره‌ای مشخص باید تعویض شود، ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان از افزایش ظرفیت تولید، مشروط بر تامین مواد اولیه و ارز استقبال می‌کنند بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تدابیر لازم برای تحقق این مهم را پیش‌بینی و اجرایی کند.

ورود کمیسیون صنایع و معادن به موضوع نابسامانی بازار تایر

به گفته رحیمی هرچند دولت با اجرای برخی سیاست‌ها مانند ثبت‌نام برای دریافت یک حلقه لاستیک دولتی، به دنبال ساماندهی حوزه لاستیک است اما تفاوت قیمتی که ناشی از اجرای این سیاست است، منجر به ایجاد بازار سیاه و گرانی شده و تاثیری در ساماندهی بازار ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن به موضوع نابسامانی بازار تایر ورود می‌کند زیرا تامین این کالا بر قیمت برخی محصولات دیگر مانند خودرو و... نیز اثرگذار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha