کد خبر: هیچ-کس-شروع-آتش‌سوزی-را-به-پرسنل-اطلاع
۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
هیچ کس شروع آتش‌سوزی را به پرسنل اطلاع نداد!
 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،  شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ خبری از انفجار یک کلینیک در شمال تهران، تیتر اول رسانه‌های کشور شد. کلینیک پنج طبقه سینا اطهر مرکز پزشکی تخصصی فعال در حوزه تصویربرداری و ام‌آر آی بود که در حوزه دندانپزشکی نیز فعالیت داشت‌. در اثر انفجاری که راس ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه در زیرزمین این مرکز رخ داد ۱۹ نفر از کادر درمان و مراجعین جان باختند و ۱۴ تن مصدوم شدند. در گزارش اولیه علت حادثه اتصال سیم برق و انفجار کپسول‌های اکسیژن اعلام شد. محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران در گفت‌و گویی که ۱۱ تیرماه با باشگاه خبرنگاران جوان داشت اعلام کرد که این ساختمان در سه نوبت طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ با موضوع ایمنی اخطار دریافت کرده که اخطار سال ۹۷ از بازرسی اماکن بود. همچنین مالک ساختمان در سال ۹۸ اقدام‌هایی را در جهت ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آن‌ها نصب سیستم اطفای حریق بود که فعال نبود.

فاطمه اعلایی؛ تکنسین بیهوشی یکی از اعضای کادر درمان این کلینیک بود که فوت کرد. او در زمان حادثه در طبقه چهارم که اتاق عمل مجموعه بود، حضور داشت.

اصغر علایی پدر فاطمه اعلایی در گفت و گویی که با خبرگزاری سلامت داشت ضمن گلایه از عملکرد مسئولین کلینیک در اطلاع‌رسانی اولیه به پرسنل و مراجعین، گفت: این کلینیک کوتاهی زیادی در حق این بچه‌ها کرد. آتش‌سوزی راس ساعت ۲۰:۳۵ دقیقه آغاز شد، یک نفر در این کلینیک نبود تا ابعاد این آتش‌سوزی را در مجموعه اطلاع‌رسانی کند تا پرسنل و مراجعین مجموعه را تخلیه کنند. من از آتش‌نشانی شکایت کرده‌ام و پیگیر شکایت هستم. دخترم ۲۱:۰۱دقیقه با من تماس گرفت و گفت: «من در طبقه چهارم ساختمان گیر کرده‌ام، من را نجات بده» از دخترم عکس هم در رسانه‌ها موجود است.

او ادامه داد: من ۲۱:۰۵ دقیقه در محل بودم از مامورین آتش‌نشانی خواهش کردم یک ماسک به من بدهند که خودم بروم طبقه چهارم و دخترم را نجات بدهم. گفتند موج انفجار درها را قفل کرده است. درحالی که ما وقتی به طبقه چهارم رفتیم دیدیم دری وجود ندارد که قفل باشد. آتش‌سوزی از زیرزمین آغاز شد که لباس، دارو و کپسول اکسیژن در محوطه‌ای غیرمجاز جمع کرده بودند. چطور این کلینیک از سال ۸۹ درحال کار است اما سیستم اعلام و اطفای حریق و پله‌های اضطراری ندارد، نه حتی کسی بود که این بحران‌ را مدیریت کند.

پدر فاطمه اعلایی افزود: اگر یک نفر در کلینیک بود که در ابتدای امر آتش‌سوزی را به کل طبقات اطلاع می‌داد، این بچه‌ها الان زنده بودند. براساس چیزی که به ما گفتند، آتش‌سوزی از کابل‌های کولرگازی در زیرزمین آغاز شد. ۲۰:۳۵ آتش‌سوزی شروع شد و ۲۰:۴۳ دقیقه آتش‌نشانی آمد.

کلینیک سینااطهر

او ضمن گلایه از عملکرد آتش‌نشانی، توضیح داد: آتش‌نشانی هم کوتاهی کرد. اگر یک گروه کارشناس داشتند باید سریع تعداد نفرات را آنالیز می‌کرد و اول سراغ تخلیه ساختمان می‌رفت. ۲۰:۵۰ انفجار انجام شد. آتش‌نشانی اعلام کرد یک دقیقه بعد از انفجار تمام افراد جان باختند. من سند دارم که دخترم ۲۱:۰۱ دقیقه با ۱۱۵، ۱۱۰ و ۱۲۵ تماس گرفته است و ساعت ۲۱:۰۸ دقیقه با مادرش و من تماس گرفت و خداحافظی کرد. دخترم براثر گازگرفتگی بیهوش شد در لحظه فوت نکرده بود. آتش‌نشانی ۲۲:۲۰ دقیقه به طبقه چهارم رفت. جرثقیل تا طبقه چهارم نمی‌رسید. نیرو زیاد بود اما ابزار کافی نداشتند.

اعلایی عنوان کرد: هیچ ارگان و سازمانی با ما همدردی نکرد. دست‌فروشی که از دیوار بالا رفت با پسر من بود. چرا مامورین همان دقایق ابتدایی این کار را نکردند؟! چطور افراد گیرافتاده در طبقه سوم نجات پیدا کردند اما طبقه چهارم نه؟ بعد از خاموش کردن آتش به آن طبقه رفتند که دیر بود. از مسئولین کلینیک هم کسی در محل نبود که در مواقع اضطراری تصمیم بگیرد و تعداد نفرات حاضر در ساختمان را به مامورین آتش‌نشانی اطلاع بدهد. زمانی که من به محل حادثه رسیدم آتش‌نشانی نمی‌دانست کسی در طبقه چهارم است من به آن‌ها اطلاع دادم! مسئول بخش ساعت ۱۵ رفته بود.

پدر فاطمه اعلایی عنوان کرد: دخترم ۴ ماه بود که در این کلینیک کار می‌کرد. اولین شکایت من از مسئولین کلینیک است. بعد از وزارت بهداشت، آتش‌نشانی و شهرداری شکایت دارم. وزارت بهداشت اگر مجوز این مجموعه را تایید نمی‌کرد، کار نمی‌کردند. دختر من که علم به ایمنی آن ساختمان ندارد. چرا بعد از چند بار اخطار مجموعه پلمپ نشد؟!

اصغر اعلایی پدر پرستاری فوت شده در کلینیک سینا اطهر تهران از مراجع قضایی درخواست کرد که سریع‌تر به پرونده آتش‌سوزی این کلینیک درمانی رسیدگی کنند.

گفت و گو: پرستو خلعتبری

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha