کد خبر: هیچ-شهر-قرمزی-در-سطح-کشور-نداریم
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا رییسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت و گوی زنده با رسانه ها و مردم، ضمن قدردانی از مردمی که در رعایت پروتکل های بهداشتی همراهی و همکاری داشتند، درخصوص جدیدترین وضعیت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: ماحصل رعایت پروتکل ها و شیوه های بهداشتی باعث شده که در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بهتری داشته باشیم. کشور انگلیس مرز 1800 مرگ روزانه را گذراند، آلمان بالای 1000 مرگ و آمریکا نیز مرگ بالاتر از 4 هزار نفر در روز را تجربه کردند. اما در کشور ما خوشبختانه وضعیت به گونه‌ ای است که با رعایت پروتکل ‌ها وضعیت نسبتا خوبی داریم و باید اعلام کنیم امروز هیچ شهر قرمزی در سطح کشور نداریم و شهرهای قرمز استان مازندران  امروز به نارنجی تبدیل شدند و در مجموع ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم و این موضوع جای خرسندیست. اما باید این نکته را تذکر دهم که برخی از عدم رعایت پروتکل ها در هفته گذشته مشاهده و گزارش شده است. موارد متعددی از شهرهای مختلف داشتیم که گزارش هایی در این مورد داشتند. یکی از شهرها کاشان بود که قطعا تذکرات لازم را دریافت خواهند کرد و امیدواریم رعایت این پروتکل ها را به صورت سختگیرانه جبران کنند.

رشد ۴۷ درصدی ترددها

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های ما رشد ۴۷ درصدی ترددهاست. این ترددها نسبت به اول دی ماه ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این وضعیت نگران کننده است. هرگونه عدم رعایت پروتکل ها، وضعیت را به شرایط قبل بازمی گرداند. این افتخار که مردم عزیز ما درباره کنترل بیماری آفریدند، کم نظیر است. از طرفی حتما باید مراقبت کنیم؛ چراکه در غیر این صورت، کسب و کارها و همه شهرها تحت تاثیر محدودیت ها قرار گرفته و محدودیت ها مجدد تشدید می شود و تعطیلی مشاغل را در پی خواهیم داشت.

خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس در سطح دنیا نه تنها ضعیف نشده، بلکه جهش پیدا کرده و قوی تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰ کشور دنیا را درگیر کرده است. در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و ۲۳ کشور را درگیر کرده است. می‌ دانیم ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد. جوانان را بیشتر درگیر می کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان به ویروس جدید نیز بیشتر است.

هرگونه تجمعی باعث انتشار بیماری و افزایش مرگ و میر می شود

وی تصریح کرد: اگر پروتکل ها را به دقت رعایت نکنیم می تواند منجر به مشکلاتی می شود. در فصل زمستان و هوای سرد هستیم. باید قاطعانه جلوی دورهمی های خانودگی و هر نوع تجعی ایستاد و نباید بگذاریم این تجمعات رخ دهد؛ چه خانوادگی، مسافرت یا هر نوع تجمع دیگر باعث بیماری و منجر به افزایش مرگ و میرمی شود.

دکتر رییسی گفت: ما وظیفه داریم هشدارهای لازم را به مردم عزیز بدهیم؛ چراکه مسئول سلامت مردم هستیم. در مقوله سلامت هیچ معامله ‌ای نخواهیم کرد، محکم می ایستیم و هشدارها را می دهیم و اطمینان دارم که همه مردم نیز حمایت می کنند و پروتکل ها را رعایت می کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این هفته احتمالا جلسات دیگری در ستاد خواهیم داشت و درباره بازنگری پروتکل ها و محدودیت ها صحبت می کنیم، زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم. به نظر می رسد، ساده انگاری و عادی انگاری اتفاق می افتد و این موضوع خطرناک است. یادمان نرود که در تیر و مرداد چه وضعیتی پیدا کردیم و موج جدید شکل گرفت و مرگ و میر افزایش یافت.

دکتر رییسی افزود: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می دهد و ۱۰ هزار خانواده را داغدار می کند. لذا خانواده ها به هیچ وجه کوتاه نیایند و پروتکل ها را خودشان جدی بگیرند. ویروس جدید جوان ترها را درگیر می کند و باید مراقبت کنیم. امیدوارم با رعایت پروتکل ها و مسئولیت های اجتماعی این کار را انجام دهیم.

ویروس کرونا ضعیف نشده، بلکه قوی تر شده است

وی اظهار کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده، بلکه قوی تر شده است. همه باید دست به دست هم دهیم و محکم بایستیم. به هیچ وجه نمی شود با سلامت مردم شوخی کنیم.

در برخی استان ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: اکنون براساس آخرین ارزیابی ها در برخی استان ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و این موضوع می تواند زنگ خطری باشد، چراکه اگر بی توجهی کنیم، افزایش بستری ها به سمت افزایش موارد بستری و مرگ و میر منتهی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha