کد خبر: هیچ-داروی-شیمیایی-و-گیاهی-برای-کرونا-وج
۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از تینا نادری روابط عمومی «در انتهای الوند»، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره خبری که در مورد داروی گیاهی ضد کرونا آمده و همچنین واکسن آن به سوالات مجری پاسخ داد.

 

 سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت:چیزی به اسم داروی گیاهی ضد کرونا وجود ندارد اما داروهایی با منشا گیاهی هستند که می‌تواند کمکی به علائم بیمار مبتلابه کرونا باشند و برخی از آن علائم را کاهش دهند.

آزمایش‌هایی که پیش ‌از این  بر روی داروهایی با منشا گیاهی انجام‌شده، نشان داده که این داروها می‌توانند تأثیر نسبی داشته باشند و برخی از آن‌ها بر همین اساس هم مجوز تولید گرفتند.

وی افزود: این مجوزها شش‌ماهه است و تنها چهار دارو مجوز موقت دریافت کرده‌اند و تعدادی هم در دست بررسی هستند.ولی هیچ داروی شیمیایی و گیاهی قطعی برای کرونا وجود ندارد و همچنان مهم‌ترین راه مقابله با آن همان پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

 دکتر کیانوش جهانپور تصریح کرد:به‌موازات گسترش ویروس کووید 19 در دنیا، بیش از 17 شرکت دانش‌بنیان و پژوهشی در ایران نیز شروع به مطالعه بر روی واکسن این بیماری کردند که حتی برخی توانستند بعد از تولید آزمایشگاهی، بر روی حیوانات نیز مطالعه کنند و البته این محققین بعد از مطالعه پیش بالینی، در آستانه ورود به مطالعات انسانی قرار می‌گیرند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به دریافت مجوز اخلاق واکسن ایرانی خاطر نشان کرد: یکی از شرکت دانش‌بنیان هفته گذشته مجوز اخلاق را نیز دریافت کرد. کد اخلاق مجوزی است که اجازه می‌دهد واکسن یا هر داروی دیگر که دو مرحله آزمایشگاهی و حیوانی را طی کرده بتواند در جمعیت محدود بر روی انسان آزمایش شود و ضوابط آن را کمیته اخلاق بررسی می‌کند و اگر مستندات کفایت کند کد اخلاق صادر می‌شود. البته آزمایش بالینی نیز مراحل مختلفی دارد که همه آن‌ها باید انجام و بررسی کارشناسی شوند.

در مرحله انسانی بحث بی‌خطری و ایمنی‌زایی و اثربخشی هم هم‌زمان باید موردبررسی قرار بگیرد و پس از بررسی چندباره نتایج وقتی‌که اثربخشی آن محرز شود، واکسن مجوز تولید و تجویز را دریافت می‌کند.

برنامه در انتهای الوند به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی از حدود ساعت ۷:۲۰ صبح از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha