کد خبر: هنوز-به-هیچ-داروی-انتخابی-برای-درمان-کر
۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
هنوز به هیچ داروی انتخابی برای درمان کرونا نرسیده‌ایم!

دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به داروهای مصرفی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: داروهای مصرفی همان رمدسیویر و دگزامتازون و ... است و هنوز هیچ داروی جدیدی برای درمان صد درصدی بیماران نداریم.

وی با بیان اینکه هنوز به هیچ درمان انتخابی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا ویروس نرسیده ایم، افزود: هر دارویی که به مریض های بستری شده در بیمارستان ها داده می شود همگی برای ادامه حیات آنها بسیار ضروری هستند.

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: اکسیژن یکی از ضروری ترین روش درمانی است که باید در اختیار بیمار قرار گیرد. اگر بیمار به مراحل پیشرفته بیماری رسیده باشد به حدی که ریه زیاد درگیر شده باشد، یکی از درمان ها، تجویز داروهای ضدالتهابی برای از بین بردن مرحله التهابی بیماری است.

داروی ضد التهاب و ضد انعقادی

دکتر محرز بیان داشت: داروی ضد التهاب و ضد انعقادی جزو اصلی ترین داروهایی هستند که برای بیماران مبتلا به کرونا تجویر می شود.

وی تاکید کرد: هنوز دارویی که به صورت قطعی بگوییم برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مفید بوده، انتخاب نشده است.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: داروی رمدسیویر به عنوان داروی ضدویروسی در مرحله ای که مریض در بیمارستان بستری می شود، دیگر اثری برای درمان بیماری ندارد. این دارو در مراحل اولیه که ویروس دخالت دارد، ممکن است اثرگذار باشد.

دکتر محرز تاکید کرد: هنوز در دنیا هیچ داروی انتخابی برای درمان کووید پیدا نشده است.

درمان ربطی به سیستم بدنی بیمار ندارد

وی در پاسخ به این سوال که علت بهبود برخی از بیماران مبتلا به کرونا با داروهای مختلف چیست، گفت: درمان شدن یا نشدن افراد ربطی به سیستم بدن بیمار ندارد. انواع داروها به بیمار داده می شود و زمانی که یک بیماری به دارو جواب می دهد آن را مفید می دانیم در حالی که وقتی بیماری بدحال باشد هم به او کورتون زده می شود و هم اکسیژن به او وصل می شود به همین دلیل نمی توانیم متوجه شویم که بیمار به کدام دارو واکنش نشان داده است.

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مریض ها به علت بدی حال عمومی داروهای مختلفی دریافت می کنند به همین دلیل دقیقا نمی‌توان گفت که بهبودی مربوط به کدام داروی خاص بوده است.

دکتر محرز ادامه داد: مطالعه کردن در مورد این بیماران بسیار سخت است به خصوص زمانی که بدحال هستند و بستری می شوند اصلا نمی توان در مورد اینکه چه دارویی می تواند برای بهبودی حال آنها موثر باشد، قضاوت کرد.

وی گفت: زمانی می توانیم بگوییم این داروی خاص برای بیمار موثر بوده که فقط از یک دارو برای درمان بیمار استفاده شده باشد. با توجه به شرایط کنونی ما نمی توانیم فقط از یک دارو برای درمان بیماران استفاده کنیم.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha