کد خبر: همه-چیز-درباره-واریانت-جهش-یافته-برزیل
۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۴۱

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که سویه برزیلی که برای اولین بار در ژاپن در چهار مسافری که از برزیل و از منطقه آمازون وارد آن کشور شده بودند، شناسایی شد، گفت: سه روز بعد، محققان در مانائوس تأیید کردند گونه جدید ویروس را در یک بیمار محلی که برای بار دوم به کرونا مبتلا شده بود، مشاهده کرده اند.

وی با اشاره به رصد پایش مداوم ژنوم ویروس کرونا در ایران از پایش مستمر اطلاعات سایر واریانت های گزارش شده در دنیا و کسب اطلاع از مجاری مختلف از جمله نمایندگی ها و سفارتخانه های ایران و گزارش متناوب آن توسط دفتر همکاری های بین الملل وزارت بهداشت خبر داد و گفت: اطلاعات واصله به وزارت بهداشت حاکیست برزیل اولین مورد قطعی کووید ۱۹ را ۲۶ فوریه ۲۰۲۰ در یک شهروند سائو پائولویی که از ایتالیا وارد شده بود، شناسایی کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در ماه مارس گذشته، تعداد مبتلایان به ۴.۵۷۹ نفر و میزان مرگ روزانه به ۱۵۹ مورد رسید، گفت: در ماه ژوئن تعداد بیماران از یک میلیون نفر عبور کرد و در پایان آن ۵۸.۳۱۴ مورد مرگ به ثبت رسید. از این تاریخ به بعد، هر ماه حدود یک میلیون نفر به تعداد مبتلایان کرونا در برزیل افزوده شده و در نتیجه، برزیل سال ۲۰۲۰ را با لااقل ۷.۶۸ میلیون نفر مبتلای قطعی شناسایی شده و ۱۹۵.۷۴۲ نفر فوتی ناشی از کرونا به پایان رساند.

مهمترین علل بالا بودن تعداد ابتلا و فوتی های ناشی از کووید 19 در برزیل

دکتر جهانپور تصریح کرد: براساس بسیاری از تحلیل ها، جدای از کمبود و ضعف برخی زیرساخت ها، یکی از مهمترین علل بالا بودن تعداد ابتلا و فوتی های ناشی از کووید ۱۹ در برزیل، نابرابری های اجتماعی و منطقه ای است که دسترسی به کالاها و خدمات ضروری مانند غذا، مسکن، خدمات بهداشتی اولیه، آموزش، حمل و نقل و غیره را برای اقشار، مشکل ساخته و خطرات همه گیری را برای گروه های آسیب پذیر افزایش می دهد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: این مشکلات برای کسانی که دارای شرایط زندگی و کار پرخطرتری هستند و نیز برای افرادی که به دلیل جنسیت، نژاد و قومیت در معرض تبعیض قرار می گیرند، بیشتر است. این وضعیت البته در ایالات متحده به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا و برخی کشورهای توسعه یافته نیز به شدت مطرح است، چنانچه آقای فائوچی تصریح کرده که آمریکا ضعیف ترین کارنامه در مواجهه با این بیماری را داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع همه گیری در برزیل، برخی ایالات و شهرها به دلیل حجم مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ شاهد سقوط سیستم بیمارستانی بودند، گفت: با کاهش موارد مرگ و میر در اواسط سال ۲۰۲۰، برخی از محققان اعلام کردند که این شهر به مصونیت جمعی رسیده است اما طولی نکشید که این فرضیه با موج دوم بیماری در اوایل سال ۲۰۲۱ زیر سوال رفت و در نیمه دوم ژانویه، زمانی که ۳۱ بیمار بر اساس داده های دادستانی عمومی در اثر کمبود اکسیژن جان خود را از دست دادند، وضعیت به طور قابل توجهی بدتر شد.

سویه برزیلی قادر به فرار از آنتی بادی ها است

دکتر جهانپور توضیح داد: در این برهه محققان نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام P.1 را کشف کردند که علاوه بر جهش جدید، انواع جهش های گونه انگلیسی و آفریقای جنوبی را نیز به طور همزمان با خود داشت، اگرچه ریشه این جهش سوم متفاوت بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سویه برزیلی برای اولین بار در ژاپن در چهار مسافری که از برزیل (آمازون) وارد آن کشور شده بودند، شناسایی و در ۱۰ ژانویه به مردم اطلاع داده شد، عنوان کرد: بنابر اطلاعات ناظرین ایرانی در برزیل، سه روز بعد، محققان در مانائوس تأیید کردند گونه جدید ویروس را در یک بیمار محلی، که برای بار دوم به کرونا مبتلا شده بود، مشاهده کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، این سویه دارای ۱۳ جهش است که سه مورد از آنها همان جهش هایی است که در سویه آفریقای جنوبی نیز یافت می شود و می توانند بر انتقال پذیری از میزبان و پاسخ ایمنی بدن تأثیر بگذارند.

دکتر جهانپور افزود: از آنجا که سویه برزیلی قادر به فرار از آنتی بادی ها است، ویروس شناسان هشدار می دهند که این نوع به راحتی می تواند به افرادی که قبلاً کووید ۱۹ داشته اند، حمله کرده و ریسک عفونت های مجدد را افزایش دهد.

برزیل سومین کشور از نظر تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تا کنون ابتلای مجدد به کرونا در برزیل و ۹ کشور دیگر مانند ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، کره جنوبی و ژاپن تأیید شده است به همین دلیل، نگرانی از  گسترش P.1 در سراسر برزیل و و شیوع آن در سایر قاره ها و کشورها و بدتر شدن شرایط همه گیری وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از جهش های ویروس کرونای P.1 جهش N501Y است که در نوع آفریقای جنوبی نیز دیده شده و باعث افزایش قابلیت انتقال می شود، اظهار کرد: جهش دیگر  E484K نام دارد که در نسخه P.2 و در سویه آفریقای جنوبی هم وجود دارد. نوع P.2  در ریودو ژانیرو ظهور کرده و تاکنون لااقل در برزیل به سائوپائولو، ریو گرانجی دو سول، پارانا، باهیا، پارائیبا، آلاگواس و آمازوناس و در خارج از برزیل به انگلستان، کانادا، آرژانتین، نروژ، ایرلند و سنگاپور و برخی کشورهای دیگر گسترش یافته است.

دکتر جهانپور بیان کرد: دانشمندان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اروپا (ECDC) تایید می کنند که سه جهش ویروس کرونای کشف شده در انگلستان، برزیل و آفریقای جنوبی قابل انتقال بوده و قبلاً ناقلانی در چندین کشور اروپایی شناسایی شده اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جهش E484K که در P.1 و P.2 وجود دارد، محل توجه دانشمندان است، زیرا از نظر تئوری، به ویروس کرونا اجازه می دهد از آنتی بادی ها فرار کند و به همین دلیل قادر است از اثر بخشی واکسن ها بکاهد، گفت: یک مطالعه جدید توسط دانشمندان آفریقای جنوبی، نشان می دهد جهش های مشترک ویروس کرونا در برزیل و آفریقای جنوبی ممکن است توسط آنتی بادی های تولید شده در بدن کسانی که قبلاً به SARS-CoV-2 آلوده شده اند، خنثی نشود.

وی ادامه داد: به گفته مدیر آزمایشگاه کریسپ در دانشکده پزشکی نلسون ماندلای دانشگاه کوازولو - ناتال آفریقای جنوبی، این امر احتمال ابتلای دوباره افراد مبتلا، به این گونه ها را فراهم می کند؛ برخی نیز اعلام کرده اند نوع برزیلی ممکن است غالبتر شود، زیرا قابل انتقال است، اگر این (نسخه) توانایی گسترش موثرتری داشته باشد، احتمالاً بیشتر و بیشتر مسلط خواهد شد، اما کماکان باید منتظر ماند و دید.

دکتر جهانپور عنوان کرد: تا 13 ژانویه 2021، نوع جدید کووید ۱۹ معروف به P.1 در ۹۱ درصد از توالی ۲۵۰ ژنوم ویروس در ایالت آمازوناس شناسایی شده است. بر اساس این داده ها، نوع جدید بیشترین شیوع را در این ایالت دارد و چه بسا قبلاً به سایر ایالت های برزیل نیز سرایت کرده باشد اما هنوز تعداد کمی از توالی در این کشور مشخص شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه کمبود مراکز تخصصی و مشکلات بدست آوردن نهاده ها از موانع گسترش پایش ژنومی در برزیل محسوب می شوند، اظهار کرد: به همین دلیل است که نوع جهش یافته ویروس برزیلی قبل از شناسایی در ایالت های این کشور در پنج کشور خارجی (ژاپن، انگلستان، ایالات متحده، ایتالیا و آلمان) کشف شد و البته احتمال این نقصان در زمان و مکان های دیگر دنیا برای سایر واریانت های احتمالی در آینده نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: اعتقاد بر این است که جهش بین نوامبر و دسامبر سال گذشته در برزیل ظاهر شده و ویروس حامل آن در واقع می تواند خسارت بیشتری نسبت به سایرین ایجاد کند. سازمان WHO در گزارشی که در پایان ژانویه منتشر کرد، با اشاره به نگرانی در مورد سرعت گرفتن گسترش کرونا در برزیل، به لزوم مطالعات بیشتر در مورد این جهش ویروس اشاره کرده است.

 جهانپور مطرح کرد: اگرچه برزیل سومین کشور از نظر تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در دنیا است اما تعداد ژنوم های ثبت شده توسط این کشور تنها ۰.۶ درصد از ۴۲۴ هزار توالی ژنوم منتشر شده را شامل می شود؛ برای مقایسه، انگلستان که ماه گذشته نوع جدیدی را در جنوب شرقی قلمرو خود البته با تاخیر گزارش کرد، در حال حاضر بیش از ۱۵۰.۰۰۰ ژنوم ارائه داده است.

 نابرابری منطقه ای هم در تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس، مشهود است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نابرابری منطقه ای هم در تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس در برزیل مشهود است، افزود: بخشی از ایالت ها زیرساخت های خاص برای تعیین توالی ژنتیکی ویروس را ندارند و برای تجزیه و تحلیل نمونه ها به همکاری مراکز عالی وابسته هستند. بیش از ۶۰ درصد از موارد مربوط به جنوب شرقی برزیل است و کل غرب میانه فقط ۲۵ نمونه در بانک ژنوم دارد و البته این مشکل در اغلب کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه مشهود است و خاص برزیل نیست و به عبارتی با نوعی نابرابری جهانی در توزیع امکانات و توالی یابی رو به رو هستیم و بخشی از این نابرابری علاوه بر دلایل اقتصادی، علل سیاسی و حتی امنیتی دارد و نقش تحریم ها و مانع تراشی برخی دول و شرکت های بزرگ وابسته به آنها در این نابرابری نقش دارد و جهان هنوز با مسؤولیت مشترک و اقدام مشترک در مقابله با این ویروس در حلقه های مختلف زنجیره کنترل، فاصله بسیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha