کد خبر: همه‌چیز-درباره-دررفتگی‌ها-و-صدادان-ف
۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۴
همه‌چیز درباره دررفتگی‌ها و صدادادن فک

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، فرزین سرکارات؛ متخصص جراحی فک و صورت و رئیس مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت درخصوص مشکل شایع درفتگی‌های فک گفت: یکی از اختلالات رایج ناحیه فک مشکلات مربوط به ناحیه TMJ یا مفصل گیجگاهی_فکی است. این اختلال ریشه‌های متعددی دارد که عدم جفت‌شدن صحیح دندان‌ها، عادت‌های غلط در رژیم غذایی، مشکلات آناتومیکی که در این ناحیه وجود دارد، صدمات و ضربه‌های وارد شده به این ناحیه را شامل می‌شود. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا ناراحتی‌ها و ناخوشی‌های مفصل گیجگاهی فکی ایجاد شوند.

 

رئیس بخش جراحی فک و صورت بیمارستان بوعلی از علائم درفتگی فک توضیح داد: اختلالات مفصل گیجگاهی فکی به صورت درد، جابجایی دیسک مفصلی، صدا دادن فک زمان باز کردن دهان، کج بازکردن دهان، محدودیت حرکات در باز کردن دهان، خود را نشان می‌دهد.

 

رئیس آکادمی بین‌المللی IAMDI با اشاره به عادات غلطی که منجر به این اختلال می‌شود، افزود: عادت‌های غلط در غذا خوردن هم می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. این رفتارها شامل استفاده زیاد از غذاهایی مثل ساندویچ که نیاز به باز کردن بیش از حد دهان دارند، می‌شود. همچنین افرادی که در زمان خمیازه کشیدن، کنترلی روی میزان بازشدن دهان‌شان ندارند، مستعد ابتلا هستند. علاوه برآن برخی از افراد به دلیل اختلالاتی که در ناحیه فک دارند، عادت‌های غلطی مانند فشار دادن زبان بین دندان‌ها را به صورت مداوم انجام می‌دهند که این کار باعث ایجاد فاصله بین دندان‌های بالا و پایین می‌شود و در نهایت جفت شدن دندان‌ها به درستی اتفاق نمی‌افتد.

مدیرگروه بخش جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی تهران درخصوص راه‌حل درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، اظهار داشت: راه حل درمان این مشکل به عاملی ارتباط دارد که باعث ایجاد آن شده است. ابتدا باید دلیل ایجاد این اختلال به درستی شناسایی شود. درمان از راه حل‌های محافظه‌کارانه آغاز می‌شود. این درمان‌ها شامل دستوراتی است که به بیمار آموزش داده می‌شود و او باید رعایت کند. این دستورات شامل کمتر بازکردن دهان، کنترل حرکات مخربی که در زمان باز و بسته کردن دهان انجام می‌شود، ، گرم نگه‌داشتن مفصل می‌شود. دیگر راه‌های درمان استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل لیزر کم‌توان و استفاده از دستگاه‌های داخل دهانی که باز و بسته شدن فک را تسهیل می‌کند، است.‌ همچنین درمان‌هایی مانند شست و شوی مفصل در مواردی که التهاب وجود دارد نیز انجام می‌شود. آخرین راه درمان هم جراحی است.

 

سرکارات در پاسخ به این سوال که بیماران در صورت مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنند، تاکید کرد: کم بازشدن دهان، احساس درد در زمان باز و بسته کردن دهان، سردردهایی که منشاء نورولوژیک ندارند، درد داخل گوش زمانی که دلیل آن مشکلات مربوط به خود گوش نباشد، صدا دادن مفصل و کج باز و بسته شدن حفره دهان علائمی هستند که بیماران در صورت مواجهه با آن باید به پزشک مراجعه کنند.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha