کد خبر: هلال-احمر-برای-مقابله-با-حوادث-فصلی-آما
۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۸:۲۸
هلال احمر برای مقابله با حوادث فصلی آماده است/ ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ادامه دارد!

سیاوش غلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ درباره آمادگی هلال برای باران های پاییزی و احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه های گیلان و کمبود تجهیزات هلال در این استان افزود: همانطور که می دانید تقریبا 30 شهریور ماه شاهد بارندگی ای با حجم بالا بودیم که در تالش باعث بروز سیل و آسیب به زیرساخت های شهری شد و از بین رفتن برخی از راه های روستایی و همچنین خسارت به مردم شد و امدادرسانی در این منطقه تا چند روز پیش هم ادامه داشت و الان هم ترمیم و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان گیلان هم بارش هایی را در پاییز و زمستان به شکل باران و برف داریم و احتمال زیاد بودن میزان بارش ها هم وجود دارد و براساس سوابق آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه ها و سیلاب های شهری و روستایی، امکان بروز همین اتفاقات در گیلان وجود دارد.

غلامی تصریح کرد: در همین راستا جمعیت هلال احمر استان گیلان هم آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی دارد، ما در 16 شعبه ای که در استان گیلان داریم تتجهیزات و امکانات خود را آماده کرده ایم، در شرایطی که براساس پیش بینی سازمان هواشناسی اعلام می کند و بسته به وضعیت هایی که داریم میزان آمادگی نیروها تعیین می شود.

مدیرعامل  هلال احمر استان گیلان گفت: تمامی شعب هلال احمر در سراسر استان گیلان آمادگی لازم برای مقابله با هر نوع حادثه ای را و همچنین انبارهای امدادی نیز در حد مقدورات تجهیز شده است. در هر صورت ناوگان خودرویی و لجستیک و نیروی انسانی همه پایگاه ها آماده خدمت رسانی هستند و امیدواریم که اتفاقی رخ ندهد ولی اگر رخ بدهد هم حسب وظیفه ای که به عهده ماست آمادگی لازم برای مداخله را داریم.

نیاز به حمایت مردمی داریم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آمادگی نیروها و تجهیزات هلال احمر آیا مردم نباید نگران این باشند که خطری آنها را تهدید می کند، توضیح داد: قطعا ما وظیفه خودمان را به درستی انجام خواهیم داد ولی بالاخره جمعیت هلال احمر نیاز به این دارد که همیشه امکانات به روزی داشته باشد و مساعدت هایی در همین راستا هم از سوی مسئولان و دستگاه های دولتی و هم توسط خود مردم شود. چراکه جمعیت خیریه است و بنابراین هرچقدر مردم و بویژه خیران بتوانند در این راستا کمک کنند.

غلامی اضافه کرد: امکاناتی که در استان گیلان داریم به حدی هست که بتواند کفاف حوادث را بدهد، از طرفی ما همه سعی و تلاش خود را برای مقابله با حوادث خواهیم داشت و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند، در هر صورت خود مردم هم باید توجه داشته باشند که در هنگام ورود به حادثه ای مانند سیل حتما باید در بالادست قرار بگیرند و اگر منازل آنها مسیر رودخانه قرار دارد باید از آن دور شوند.

آموزش مستمر به مردم

مدیرعامل  هلال احمر استان گیلان در پاسخ به پرسش که این در حوادثی نظیر سیل بیشترین تلفات مربوط ه افرادی است که اقدام به تصویربرداری از سیل با موبایل در فاصله نزدیک می کنند، آیا آموزشی برای مقابله با حوادث به مردم داده می شود که درزمان وقوع چه باید بکنند، گفت: در همین راستا آموزش ها جزو وظایف هلال احمر است، بویژه در ایام کرونا از طریق رسانه ها و فضای مجازی این اقدامات را انجام می دهیم.

وی افزود: این آموزش ها در سطوح مختلف انجام می شود، در مدارس نیز طرح های آموزشی به نام «دادرس» اجرا و اطلاع رسانی انجام می شود، طرحی هم دیگری برای ایجاد خانه های هلال بویژه در مناطق روستایی است که جمعیت مدت ها است آن به صورت جدی را پیگیری می کند.

غلامی تصریح کرد: هدف از ایجاد این خانه ها این است که بتوانیم حضور جمعیت هلال احمر را در بین مردم بیشتر کنیم. فلسفه خانه های هلال هم آموزش و تیم بندی خود مردم است، به جهت اینکه تاب آوری آنها افزایش یابد. با توجه به گستردگی کشور و اینکه ایران دست خوش این حوادث است بویژه استان گیلان؛ بهترین شکل این است که مردم خودشان این آمادگی را داشته باشند تا بتوانند به خودشان کمک کنند البته که در این راستا ما هم وظایف خود را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل  هلال احمر استان گیلان گفت: با دستگاه ها و نهادهای مختلفی هم که باید ارتباط داشته باشیم این ارتباط برقرار است و این آموزش ها معمولا در خانه های هلال به دهیاران و مردمی که مسئول خانه های هلال هستند، داده می شود.

حریم ها را حفظ کنید

غلامی درباره عدم رعایت حریم رودخانه ها در ساخت و سازها اضافه کرد: واقعیت این است که در برخی از مناطق این موضوع رعایت نشده است، هر جایی که انسان حریم روخانه ها را رعایت نکرده، در بستر رودخانه ساخت و ساز کرده، در طبیعت دست برده، درختان را قطع و پوشش گیاهی را از بین برده است، ما مشکلات مضاعفی در زمان بروز حوادث داریم. اینکه بگوییم دقیقا همه این موارد در همه جا رعایت شده متاسفانه اینطور نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل مستلزم این است که هم خود مردم برای حفظ جان خودشان به این موضوع توجه کنند هم اینکه نهادهای مسئول وظایف خود را در باره این نوع ساخت و سازها انجام دهند. البته ما به عنوان کسانی که در امداد و  نجات فعالیت می کنیم برای جلوگیری از افزایش تلفات رد زمان وقوع حوادث هرجایی که چنین تخلفاتی را ببینیم به مسئولان اطلاع می دهیم.

مدیرعامل هلال احمر استان گیلان گفت: در موضوع آخیزداری هم مهم است که قبل از اینکه بستر رودخانه ها را گل و لای بگیرد و منتج به ایجاد سیل و سیلاب شود، بستر رودخانه پاکساری شود. در هر صورت اگر اتفاق بیافتد ما در بحث امدادو نجات و اسکان اضطراری صرف نظر از اینکه قبل از حادثه مواردی که باید رعایت شده یا نه انجام وظیفه خواهیم کرد.

وی به مردم توصیه کرد: مردم باید به توصیه هایی که در رسانه ها درباره حوادث مختلف داده می شود، توجه کنند. از همه مهمتر اینکه در شرایط بحران و خونسردی بتوانند اقدامات موثری انجام دهند و در کنار اینکه جمعیت هلال احمر امدادرسانی می کند آنها هم بتوانند کمک های موثری برای خود و دیگران داشته باشند.

خبرنگار: سید حمیدرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha