کد خبر: هر-گونه-تغییر-کاربری-در-شهرها-باید-در-کم
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸
هر گونه تغییر کاربری در شهرها باید در کمیسیون ماده 5 باشد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ محسن هاشمی در پایان دویست و شصت و نهمین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران و در تشریح جلسه امروز شورا گفت: ما از ساعت 7 و سی دقیقه صبح به صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) جلسه هم اندیشی با حضور شهردار و معاونانشان داشتیم که به موضوع باغات پرداختیم.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید موضوع باغات برای شورای پنجم از اهمیت خاصی برخورار است و لذا در خصوص برخی پرونده ها که از گذشته رای کمیسیون ماده 7 داشته و به دیوان عدالت هم رفته و احکامی داشتند سوء تفاهماتی ایجاد شده بود که آیا ما می توانیم به این پرونده ها ورود پیدا کنیم یا نه که در این رابطه چند جلسه هم اندیشی نیز برگزار شد که سرانجام با اجماع اعضای شورا به این نتیجه رسیدیم که می توانیم و مقرر شد این پرونده ها که بالغ بر 60 پرونده هم می شوند در صحن آورده شوند و رای گیری روی آنها صورت گیرد.

هاشمی در ادامه افزود: دستور جلسه امروز علاوه بر بررسی پرونده باغات به موضوع واگذاری 9 یا 10 ملک برای تهاتر با تامین اجتماعی و بانک شهر که از سوی شهرداری ارائه شده بود نیز اختصاص داشت که البته تعداد این املاک به 3 ملک کاهش پیدا کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که می دانید فضای استفاده از منابع بانکی برای شهرداری تهران به دلیل بدهی هایی که دارد باز نیست و بعضا اوراق مشارکتی که می خواستیم وصول کنیم به این دلیل میسر نمیشد. از طرفی هم شهرداری به بانک شهر بدهکار بوده و لذا شهرداری از بانک شهر هم نمی تواند وام بگیرد لذا با بانک شهر توافق شده بود برخی از املاک را در اختیارشان بگذاریم تا کاهش بدهی داشته باشیم تا بتوانند به ما وام بدهند.

هاشمی افزود:  تامین اجتماعی هم مصر بود برخی از بدهی گذشته را وصول کند. لذا مقرر شد تهاتری با چند ملک صورت گیرد تا فضای کار برای شهرداری باز شود.

محسن هاشمی در ادامه و در خصوص تذکر آقای سالاری نسبت به بند های الحاقی قانون بودجه سال 1400 مبنی بر اعطای مجوز به دانشگاه آزاد و وزارت نیرو برای تغییر کاربری زمین های در اختیارشان گفت: ادارات و دانشگاه ها از گذشته زمین های وسیعی داشتند و بعضا برخی فعالیت هایشان را از شهر خارج کردند و این زمین ها همچنان با کاربری های خودشان در حال استفاده است به عنوان مثال زمین های در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه، وزارت علوم برای ساخت  دانشگاه و زمین های وزارت نیرو برای ساخت منبع و نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته اما اکنون این ادارات و وزارت خانه ها دچار کمبود منابع درآمدی شدند و دست به هر ترفندی می زنند تا درآمد کسب کنند لذا در قانون بودجه هم  مسائلی آمده که اجازه می دهد این وزارتخانه ها نسبت به تغییر کاربری زمین های در اختیارشان اقدام کنند و با تغییر کاربری و بار گذاری به درآمد برسند. آقای سالاری نیز نگران بودند که در این راه  شهرداری را دور بزنند چرا که در این قانون نوشته بر اساس آیین نامه هایی که بعدا در دولت تصویب می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما باید در نظر داشت که در شهرها هر گونه تغییر کاربری حتما می بایست از طریق و تصویب  کمیسیون ماده 5 صورت گیرد و می دانید که در کمیسیون ماده 5 همه دستگاه ها حضور دارند اما در تهران ریاست این کمیسیون بر عهده شهردار تهران است، البته در خارج از تهران به عهده استانداری ها است، لذا تاکید ما این است که چنین مواردی  باید به کمیسیون ماده 5 بیاید و شهرداری اگاه شود  تا مبادا  این زمین های بزرگ بعدها به مشکل جدی برای شهر تبدیل نشود.

محسن هاشمی همچنین در خصوص عدم پاسخ شهرداری به تذکرات اعضای شورای شهر گفت: تعداد تذکرات اعضا زیاد است به طوریکه در این سه سال در حدود هزار تذکر داده شده که شهرداری این ها را با فاصله پاسخ داده اما در این یکی دو ماه اخیر مقداری کاهلی به خرج دادند و برخی تذکرات را نیز حضوری توضیح دادند ولی خواسته اعضا این است که تذکراتشان به صورت کتبی و رسمی پاسخ داده شود.

پاسخ تذکرات اعضای شورا باید جدی تر از قبل داده شود

محسن هاشمی در ادامه تذکر علی اعطا نسبت به عدم پاسخ تذکرات اعضای شورا از سوی شهرداری تهران گفت: مدتی است که پاسخ تذکرات اعضای شورای شهر از سوی شهرداری تهران داده نمی شود که این نمی تواند رویه ای مناسب باشد هر چند در گذشته هم پاسخ تذکرات خیلی خلاصه داده می شد که مورد پسند واقع نمی شد.

وی ادامه داد: در خیلی از موارد می توانستند در حد چند خط هم که شده پاسخ تذکر عضو شورا را بدهند اما همین مورد هم انجام نشده و من از شهرداری تهران می خواهم در مدت باقی مانده از شورای شهر، پاسخ تذکرات اعضای شورا مورد بی اعتنایی قرار نگرفته و حتی جدی تر از قبل داده شود. و حتی اگر لازم بود در حضور عضو شورا با حضور مسئولان مربوطه مسئله را باز کنند و پاسخ تذکر عضو شورا داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha