کد خبر: هر-درد-عضله‌ای-کرونا-نیست
۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
هر درد عضله‌ای کرونا نیست

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، عبدالرحمان رستمیان؛ فوق تخصص روماتولوژی از وضعیت تجویز داروهای بیماران روماتولوژی با وجود شیوع کرونا و احتمال تضعیف سیستم ایمنی، گفت: معمولا داروهایی که برای بیماران روماتولوژی استفاده می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. در این مدت به دلیل شیوع کرونا از برخی داروها کمتر استفاده کردیم مانند آمپول ریتوکسی‌مَب(مربوط به بیماری‌های خودایمنی). اما با دیگر داروهای تجویزی چندان مشکلی نداشتیم. اما باید مطالعاتی در این زمینه انجام شود که افراد درگیر با بیماری‌های روماتولوژی با وجود کرونا چه وضعیتی دارند. به صورت شاهدی و براساس مشاهدات، بدترشدن وضعیت را در این بیماران نمی‌بینیم. البته توصیه می‌کنیم بیماران روماتیسم داروهای خود را به خاطر کرونا قطع نکنند و تحت نظر پزشک حضوری یا غیر حضوری ارتباط با پزشک داشته باشند.

این فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به این سوال که آیا هر درد عضله‌ و استخوانی ارتباط با کرونا دارد، افزود: لزوما هر درد عضله‌ای کرونا نیست. منشا درد عضله گاهی می‌تواند روماتیسم یا دیگر عفونت‌ها و حتی بیماری‌های دیگر باشد. دردهای عضلانی علامت کرونا هست اما با دیگر علائم مانند سرفه یا تب همراه می‌شود. دردهای استخوان و عضله به دلایل متعدد به وجود می‌آیند که یکی از آن‌ها می‌تواند کرونا باشد.

رستمیان با اشاره با شایع‌ترین مشکلات روماتولوژی در میان مردم، عنوان کرد: در میان مراجعین آرتروز به خصوص در سنین بالا شایع‌ترین بیماری است. که یکی از دلیل آن می‌تواند چاقی و سبک زندگی اشتباه باشد. مورد دیگر کمردرد است. بیشتر دلیل کمردرد هم به این علت است که مردم نمی‌دانند چطور بخوابند، بنشینند و راه بروند. گاهی با اشتباه در این موارد، فشار بیش از حد به کمر وارد می‌شود. پوکی استخوان هم مشکلی است که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی ما  و البته ژنتیک دارد.  مصرف لبنیات و فعالیت فیزیکی مناسب اثر مثبت دارد و پوکی را کم میکند اما مصرف سیگار و الکل و بعضی از داروها که اکثرا مصرف خود سرانه دارند اثر منفی دارد. درمیان مراجعان درصد بیماران روماتیسم کمتر است اما این بیماران نیازمند درمان دارویی هستند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم در ارزیابی عملکرد دولت و مجلس در زمینه بهداشت و کرونا، بیان کرد: کشور ما در کل نسبت به کرونا خوب عمل کرده است. زمانی ما در رتبه بعد از چین در ابتلا به کرونا بودیم و امروز در رتبه دهم قرار داریم. پرسنل بهداشت و درمان خوب عمل کرده‌اند اما به دلیل عدم مراعات موج جدیدی آغاز شده که امیدواریم کنترل بشود. در روزهای ابتدایی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی عملکرد خوب بود و باید تشکر کرد اما باید مراعات کنیم که سطح بیماری کاهش یابد.

رستمیان از لزوم کاهش فعالیت‌های جمعی، اظهار داشت: شاید نیازی نباشد که قرنطینه بکنیم اما می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را به صورت الکترونیک انجام داد. کسی که از خانه بیرون می‌آید باید بتواند محافظت و بهداشت فردی داشته باشد. همچنین سیستم‌های ما باید بهداشت محیط را رعایت بکنند. تجمعات باید کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: به نظر من حمل و نقل باید آزاد شود و محدودیت‌ها کنار برود تا تجمع به وجود نیاید. بسیاری از فعالیت‌ها را هم می‌شود از راه دور و به صورت الکترونیک انجام داد. فرصتی به وجود آمده تا از تکنولوژی استفاده کنیم.

 

گفت و گو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha